ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۵ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جهان در حال پوست اندازی است

کشورهای تحریم شده

متحد "بریکس" می شوند!

 
 
 

 

 

نویسنده این مطلب «یورگ گلدبرگ» اقتصاددان، متولد سال 1943 یکی از کارکنان مؤسسه مطالعات و تحقیقات مارکسیستی در زمینه های نظریه بحران و تحلیل توسعه اقتصادی بود. از گلدبرگ کتاب ها، مقالات متعددی در روزنامه یونگ ولت و دیگر نشریات منتشر شده است. او اکنون عضو هیئت تحریریه مجله « باز پردازش مارکسیستی» است.

کشورهای غربی بویژه (ایالات متحده آمریکا، ژاپن، اروپای غربی) جنگ اوکراین را به عنوان فرصتی برای ترویج یک تغییر اساسی در روابط اقتصادی بین المللی در نظر گرفته اند. مطابق وعده وعید های زمان جنگ سرد، تاکنون این کشورها قرار بوده بر اساس منطق «بلوک دوقطبی» رفتار کنند، اما اکنون مایلند تحت شعار «دموکراسی ها علیه خودکامگی ها» رفتار کنند.

«تعریف مجدد» از روابط اقتصادی بین المللی، از آغاز جنگ اوکراین 24 فوریه در دستور کارغرب قرار گرفته است. البته پیش از این هنگامی که پس از بحران اقتصادی سال 2008/ 2009 مشخص شد که چین، بازیگر قدرتمند بین المللی با دستور کاری مستقل، وارد عرصه بین المللی شده است. از سال 2008 تلاش های آمریکا برای جلوگیری از  تاثیر اقتصادی و سیاسی چین بر روابط اقتصادی بین المللی شدت گرفته است.

 جنگ اوکراین ظاهرا «فرصت» جدیدی برای تلاش جهت تشکیل بلوک دوقطبی اقتصادی را فراهم کرده است.

سرمایه داری غرب تحت رهبری آمریکا پس از آغاز جراحی نازی زدایی روسیه در اوکراین، تلاش کرد تا حد امکان جنگ اقتصادی علیه روسیه را درسطح جهانی رهبری کند، هر چند از ابتدا مشخص بود که چین از آن حمایت نخواهد کرد. هنگامی که 47 کشور از جمله هند، آفریقای جنوبی و کشورهای متعدد آفریقایی، در رای گیری سازمان ملل علیه روسیه  در دوم ماه مارچ ممتنع دادند و یا اصلا علیه روسیه رای ندادند، مشخص شد که از تحریم های غرب علیه روسیه در سطح جهانی حمایت نخواهد شد. در واقع از زمان آغاز جنگ تاکنون تنها 36 کشور از جمله 27 عضو اتحادیه اروپا تحریم هایی را بر علیه روسیه اعمال کرده اند.

از آنجا که روسیه یکی از غنی ترین کشورهای جهان است، تحریم ها (در چهارچوب بازارهای نفت خام) در اصل می بایستی باعث افزایش سریع  قیمت نفت خام می شد؛ اما با توجه به استقبال  تعدادی از کشورها برای خرید گاز از روسیه چنین اتفاقی نیفتاد. مهمتر از همه، از نظر سیاسی به جای آسیب رساندن به اقتصاد روسیه ارزش روبل را در بازار جهانی بالا برد: در پایان ژوئن 2022 ارزش مبادله مقدار 1,76 یورو برابر با 100 روبل بود، اما در ابتدای ماه مارچ فقط 0.64 یورو بود. امروزه ارزش روبل قوی تر از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 می باشد. قیمت بالای کالاهای بین المللی به روسیه اجازه می دهد تا تخفیف های سخاوتمندانه ای به شرکای تجاری اعطاء کرده و به این ترتیب آن ها را به خود متصل کند. از طرفی مصادره دارایی های خارجی به اصطلاح الیگارش ها موقعیت سیاسی داخلی ولادیمیر پوتین را در افکار عمومی روسیه تقویت کرد و پوتین حساب خود را از حساب الیگارش ها جدا کرد.

نمایندگان هند، اندونزی (ریاست گروه 20)، سنگال (ریاست اتحادیه آفریقا)، آفریقای جنوبی و آرژانتین به اجلاس گروه 7 به ریاست آلمان دعوت شدند. البته هدف غرب از این دعوتها کوشش برای دریافت جواب مثبت از کشورهای مذکور برای محکوم کردن روسیه و از این طرق ایجاد شکاف در جمع گروه بریکس (OECD) بود که عملا بی نتیجه بود. با برگزاری آخرین اجلاس (مجازی) بریکس (OECD) در چین که در 23 و 24 ژوئن برگزار شد، اعلامیه منتشر شده پایان نشست بریکس ، شکی باقی نگذاشت که حل مسئله اوکراین بدون توجه به خواسته های روسیه به عنوان یک معضل روی دست غرب خواهد ماند.

 گلوبال تایمز چین در سرمقاله ای به مسئولین شرکت کننده اجلاس گروه G7 توصیه کرد که «اعلامیه پکن را با دقت بخوانید.» گلوبال تایمز چین متذکر شد: «بسیار محتمل است که بحران حاصل از عملیات نازی زدایی روسیه در اوکراین و شیوع کرونا این توهم را برای مسئولین سیاسی آمریکا و اروپا ایجاد کرده باشد که در فرصت پیش آمده، می توانند در جمع کشورهای OECD اختلاف ایجاد کنند.»

هدف اعلامیه اجلاس 14 بریکس (OEC) تقویت چند جانبه گرایی سیاسی ـ اقتصادی، تقویت سازمان تجارت جهانی و تقویت سازمان ملل متحد نشان دهنده فقط یک طرف سکه است و طرف دیگر آن، تقویت و گسترش بیشتر موسسات بریکس، از جمله تنظیم وتقویت سیستم ذخیره مالی (CRA) است.

(صندوق ذخیره مالی  OECD (CRA) با سرمایه 100 میلیارد دلاری، بمنظور حمایت و پشیبانی مالی از کشور های عضو بریکس از طریق ابزارهای احتیاطی در پاسخ به فشار های مالی مراکز وام دهی غربی در سال 2015 توسط کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تاسیس شده است. این صندوق به عنوان رقیبی در مقابل تحمیلات صندوق بین المللی عمل می کند و به همراه بانک توسعه بریکس نمونه ای از افزایش همکاری های جنوب و جنوب ارزیابی می شود. م)

ابتکار «BRICS+» نمونه ای از تلاش برای تقویت روابط اقتصادی «جنوب و جنوب» و متحد کردن «جنوب جهانی» است. درخواست های عضویت از طرف آرژانتین و ایران در حال حاضر به گروه OECD   ارائه شده است. بدین ترتیب در بسیاری از زمینه ها هم اکنون آلترناتیوهای جایگزین برای ساختارهای بین المللی تحت سلطه غرب بوجود می آید. در شرایط فعلی با توجه به یکه تازی های آمریکا چه از طریق نظامی و چه از طریق اقتصادی، نقش دلار آمریکا به عنوان ارز استعماری و تحمیلی آمریکا به طور فزاینده ای مورد سوال قرار می گیرد، حتی اگر درشرایط فعلی جایگزینی برای آن وجود نداشته باشد. احتمالاً همان طور که مارتین ولف، مفسر ارشد روزنامه «تایمز مالی» می نویسد: آینده نه چندان دور نظم جهانی جدیدی را نوید می دهد که حول محور چین خواهد چرخید. مورخان آینده زمانی ممکن است تحریم های فعلی غرب علیه کشور های مستقل را، فرصت هائی مثبت برای گذار از معضل فعلی به نظم نوین جدیدی ارزیابی کنند.

https://www.jungewelt.de/artikel/429834.%C3%B6konomie-globalisierung-als-wirtschaftskrieg.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: