ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روسیه به توپخانه نفت، گاز و برق مجهز است

انتقال جنگ نظامی در اوکراین

به جنگ اقتصادی در اروپا

 
 
 
 
 

 

جنگی که در اوکراین ادامه دارد، در چارچوب نظامی باقی نمانده و نخواهد ماند. جنگی اقتصادی نیز شانه به شانه جنگ نظامی پیش می رود. اگر در باره سرنوشت جنگ نظامی و غلبه برتری روسیه هم تردید داشته باشند، در شکست اقتصادی که کشورهای عضو ناتو خود را باید آماده آن کنند، تردیدی نیست.

مؤسسه مالی بین‌المللی (IIF)  گزارش داد «از آنجایی که بانک‌های مرکزی سیاست‌های سخت‌تر را برای مهار فشارهای تورمی پیش می‌برند، هزینه‌های استقراض آسیب‌پذیری بدهی‌ها را تشدید می‌کند. این تأثیر می‌تواند برای آن دسته از وام‌گیرندگان بازارهای نوظهور که پایگاه سرمایه‌گذاران متنوع‌تری دارند شدیدتر باشد.  در سه ماهه اول سال جاری رکورد 305 تریلیون دلار را شاهدیم که سرنخ آن دست ایالات متحده و چین است.

این رکود درغرب را تصمیمات روسیه برای فروش نفت و گاز به "روبل" افزایش بی وقفه ارزش پول ملی روسیه در برابر دلار گسترده تر کرده و حالا با قطع فروش گاز و نفت روسیه به کشورهائی که روسیه آنها را در لیست کشورهای غیر دوست خود قرار داده سرعت بخشیده است. حالا به بسته شدن شیر نفت و گاز روسیه به روی برخی کشورهای اروپائی، کم کم نگرانی ها درباره محرومیت از "اورانیوم" روسیه نیز آغاز شده است. کانال تلویزیونی «ان تی وی» آلمان می گوید: اروپا باید از بسته شدن «شیر اورانیوم» روسیه در هراس باشد، زیرا عواقبی جدی برای غرب خواهد داشت. اتحادیه اروپا به اورانیوم روسیه بیش از گاز آن متکی است.  سخن از پیوند فنی نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا به روسیه است. پیوندی که اگر قطع شود آسیب جدی به تولید برق در اروپا وارد می شود. این درحالی است که برخی کشورهای اروپائی مانند فنلاند و لیتونی مستقیما از روسیه برق دریافت میکنند. آیا قطع صادراتی روسیه به لیتونی، همزمان با قطع فروش گاز و نفت روسیه به این کشور یک زنگ خطر نیست؟ لیتونی اعلام کرد که حاضر نیست پول گاز و برق و نفت روسیه را به روبل پرداخت کند و روسیه انتقال این سه منبع حیاتی به لیتونی را متوقف کرد. کاری که با فنلاند بدلیل درخواست عضویت در پیمان نظامی ناتو کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: