ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اسرائیل و امریکا برای

حمله به ایران همآهنگ نیستند!

"النا پانینا" مدیر موسسه پژوهشی "روسترات"

ترجمه- کیوان خسروی

 
 
 

 

بلافاصله پس از ترور سرهنگ پاسدار «حسن صیاد خدایی» در تهران، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، بدون اشاره مستقیم به آمریکا یا اسرائیل، خواستار «انجام تحقیقات کامل» شد. چرا او بر حتمی بودن آن پافشاری می کند؟ ظاهرا به این علت که در این ترور پای عناصر داخلی دیده شده و دلایلی برای آن وجود دارد.

ترور سرهنگ سپاه حسن صیاد خدایی در بحبوبه اصلاحاتی روی داد که موجب نارضائی مردم شده و زمینه های اعتراضی وسعت گرفته است. روز 27 اردیبهشت در بسیاری از شهرهای کشور تظاهراتی علیه افزایش قیمت ها برگزار شد. علاوه بر این، اشاره هدفمند به دست داشتن سرویس اطلاعاتی خارجی در این ترور نشان دهنده توانمندی عملیاتی جدی آنها در ایران و شکست توان ضدجاسوسی ایران است. چنان که حتی قادر به محافظت از شهروندان بلندپایه خود نیست.

«نیویورک تایمز» با استناد به گزارش های سازمان اطلاعات مرکزی این کشور، افشاگری را سازماندهی کرد. معلوم می شد که سازمان های اطلاعاتی اسرائیل به همکاران خود در آمریکا اطلاع داده بودند که پشت قتل صیاد خدایی هستند. تنها پس از آن افشاگری بود که ایران انگشت اتهام را مستقیما به سوی اسراییل نشانه گرفت.

پس از آن، جنگ زرگری میان سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا آغاز شد: تل‌آویو مدعی شد که از افشای این خبر خشمگین شده و از آمریکایی‌ها خواست که دراین باره تحقیق کنند.

چرا واشنگتن نزدیکترین متحد خود در خاورمیانه را غافلگیر کرد ؟ این مسئله با برخی موضوعات چانه زنی پشت پرده در وین در مورد برنامه هسته ای ایران مرتبط است. به نظر می رسد با وجود همه پیچیدگی های مذاکرات. چنان که ظاهرا آمریکا دیگر از سیاست اسرائیل برای حذف اعضای عالی رتبه سپاه پاسداران حمایت نمی کند و آن را اقدامی «اشتباه» می‌ داند.

این جنگ زرگری اگر واقعی باشد از این پس فعالیت‌های «موساد» در ایران دشوار تر خواهد شدد و علیرغم اظهارات ‌تهاجمی و گزارش‌های پر سرو صدا مبنی بر اینکه رزمایش بی‌سابقه‌ و مشترک اسرائیل و امریکا برای آماده شدن جهت حمله به تاسیسات اتمی ایران، این دو کشور، حداقل برای چنین اقدامی  با یکدیگر همآهنگ نیستند.

https://russtrat.ru/poziciya-eleny-paninoy/30-maya-2022-1512-10534


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۳۱ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: