ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 23 خرداد

حکومت برای تغییرات

دیر کرده، اما

دیر بهتر از هرگز است

 
 
 
 

 

هنوز تظاهرات اعتراضی مردم آبادان و دیگر شهرهای خوزستان، پس از فرو ریختن برج متروپل که بتدریج به شهرهای دیگر کشور هم سرایت کرد پایان نیافته که تظاهرات بازنشستگان آغاز و در تهران تظاهرات کسبه بازار امین حضور علیه مالیات ها نیز به آن اضافه شد. شاید در آینده نزدیک نیروی انتظامی و نیروی ضد شورش خسته شوند از مقابله با مردم معترض، اما مردم معترض خسته نخواهند شد از اعتراض خیابانی. رئیسی می گوید و رهبر تائید می کند که یک برنامه اقتصادی در حال اجراست که به سود مردم است. سپاه نیز از این برنامه اعلام حمایت کرده، اما نه رئیسی و نه رهبر و نه سپاه هیچکدام نمی گویند این برنامه چیست و چرا مکتوب نیست و بصورت طرح به مجلس برده نشده تا درباره آن بحث شود؟ ابراهیم رئیسی، روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که خصوصی سازی واقعی را داریم اجرا می کنیم. مگر تاکنون خصوصی سازی ها غیر واقعی بوده که حالا می خواهند واقعی اش کنند؟ این خصوصی سازی که از زمان احمدی نژاد بصورت بانک ها و موسسات غارتگر اعتباری بر سر هر گذرگاهی سبز شدند، شامل چه بخش هائی از چرخ اقتصادی کشور می شود؟ سنگ این بنا را هاشمی رفسنجانی با برنامه "تعدیل اقتصادی" گذاشت به این امید که ویرانی ادامه جنگ با عراق را تبدیل به آبادی کند. جنگی ویرانگر که خود در ادامه آن نقش مهمی داشت. از آن زمان تاکنون این خصوصی سازی به اشکال مختلف دنبال شده است.

اگر مشکل تحریم هاست، چرا آن را مستقیم با مردم در میان نمی گذارید و نمی گوئید که دلیل تحریم ها چیست و چرا نباید به هر امتیازی برای لغو آنها تن داد؟ اگر مشکل از شبکه های مافیائی ثروت و قدرت در کشور است، چرا به جای سخن گفتن صریح در باره آن، با اسم رمز و اشاره در باره رهبران این مافیاها و بنیادها و بانک های آنها سخن می گوئید؟ با خصوصی سازی، از شر مافیاها می توانید خلاص شوید؟ این چه گردابی است که هم خود در آن می چرخید و هم مردم را به کام آن کشیده اید؟ چرا بجای نیروی ضد شورش و سرکوب، مستقیم به میان مردم معترض نمی روید؟ نمی توانید بروید به این دلیل که نمی خواهید واقعیات را به مردم بگوئید! درد اینست! مشکل فعالیت اتمی نیست، حتی تحریم ها نیز درد اصلی نیست، مشکل ساختار نظام و تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی، "مکتبی و غیر مکتبی"، کنار گذاشتن زبده ترین متخصصان کشور به جرم مکتبی نبودن و ولایت پذیر نبودن، سرکوب معترضان و تبدیل ایران به بهشت مافیاهای غارتگر است. آنهائی که بنام اقتصاد دان نامه 60 امضائی می نویسند نیز درد اصلی که همین چند مورد بالاست را مطرح نمی کنند، بلکه چاره را به زبان بی زبانی سازش با امریکا و عقب نشینی اتمی میدانند و توصیه می کنند، بی آنکه بنویسند امریکا چه بلائی سر ایران آورده است. اگر غیر از این بود، چرا فرشاد مومنی و راغفر این نامه هشدارباش را امضاء نکرده اند. دو اقتصاد دانی که درد مملکت و نظام را در همین نکاتی می دانند که ما به آن اشاره کردیم. سنگین تر از تحریم روسیه در تاریخ معاصر سابقه ندارد. روسیه زمین خورد؟ مردم معترض به خیابانها آمدند؟ خیر! به این دلیل که فورا اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در حکومت آغاز شد و گام هائی به سوی سوسیالیسم برداشته شد. البته با طرح هائی که در مجلس تصویب شده و ارائه می شود. شما مجلس را هم بی خاصیت و منفعل کردید. هربار هم که دو کلام حرف مهم می خواهد در آن زده شود، جلساتش محرمانه می شود. یعنی مردم محرم نیستند!

به اینها اضافه کنید، حرف های بی ربط و فرمایشی و زنجیره ای آزادی ستیز امام جمعه ها را که هر هفته مردم را عصبی تر از هفته پیش می کند. درد مملکت با تعداد تکمه های روپوش زنان حل می شود و یا با مجوز حمله سلاح به گشت های ارشاد دادن؟ اینها همه در کنار هم، جان مردم را به لبشان رسانده است. فسادی که تمام ارکان حکومت را در بر گرفته، مشکل مردم است. این مجموعه اجازه نخواهد داد هسته های درست سیاست خارجی پیش برود و تقویت شود. پشت جبهه سیاست خارجی در داخل کشور خراب است. خراب نیست، بلکه ویران است. اگر این پشت جبهه درست نشود بر زمین گرم می خورد نظام و مملکت با هم. سیاست های اقتصادی، باید تغییر کند و آزادی های مدنی و اجتماعی باید به جامعه بازگردانده شود. دراینصورت است که گسترش رابطه با شرق و داشتن رابطه ای معقول و متوازن با غرب را مردم می پذیرند و از آن حمایت می کنند. به این دلیل که خود در جریان آن هستند و دلیل ضرورت آن را درک می کنند. چرا نباید یک شورائی برای تجدید نظر در همه این سیاست ها تشکیل شود؟ چرا نباید در این شورا برجسته ترین و مسئول ترین کارگزاران 4 دهه گذشته- از جمله میرحسین موسوی- حضور داشته باشد؟ امروز دیر هم شده، اما دیر بهتر از هرگز است!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: