ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مدیرکل اتحادیه اتاق های بازرگانی آلمان:

تحریم روسیه، به بحران

در آلمان و کل اروپا می انجامد

 
 
 

 

 

مارتین وانسلبن، مدیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلمان، در سخنانی که می خوانید از آینده تیره و تار ناشی  از بازتاب تحریم روسیه در آلمان و دیگر کشورهای اروپائی می گوید. او می گوید:

«وضعیت بسیار دراماتیک است. من واقعاً در زندگی حرفه ای 40 ساله ام چنین چیزی را تجربه نکرده ام. از نقطه نظر اقتصادی، وضعیت قطعا پیچیده تر از حال و هوای کنونی آلمان و جهان است. مشکلات زنجیره تامین مواد اولیه در حال حاضر بسیار بالاتر از حد تصور است. نه تنها انرژی و مواد اولیه گران می شوند، بلکه اصولا همه چیز گران می شود. شرکت‌های زیادی وجود دارند که در موقعیت جهانی قرار دارند و نمی‌دانند چه اتفاقی برای مشتریان و تامین‌کنندگانشان خواهد افتاد. این بدان معناست که ما در حال وارد شدن به یک نابسامانی بزرگ هستیم. بی تصمیمی و بی ارادگی بر فضای تبلیغات و اختلافات سیاسی حاکم است. کسانی هستند که می گویند رکود تورمی داریم،  یعنی تورم با کاهش شاخص های اقتصادی. اما اکنون حتی شرایط اقتصادی المان بدتر از رکود تورمی است. ما هرگز نتوانستیم بفهمیم که چرا کسی این ایده را تبلیغ می‌کند که تورم در بهار 2022 به پایان می رسد. به نظر ما، این پیش بینی اساسا اشتباه است، زیرا شاهد هستیم که به دلیل تنگناهای زنجیره تامین، به دلیل جابجایی در بازار جهانی مواد اولیه، محصولات نیمه تمام به سادگی گران شده اند. برای من، تورم در حال حاضر 7 یا 8 درصد است و قیمت ها برای تولید کنندگان در حال حاضر 30 درصد افزایش یافته است.

یکی از دلایل اصلی تورم بالا افزایش قیمت انرژی است. ما باید دوباره در مورد روسیه صحبت کنیم. اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است زغال سنگ روسیه را حذف کند. هنوز احتمال تحریم نفت و گاز  وجود دارد که گفته می شود روسیه را بسیار ضربه پذیر میکند. اما ما از عواقب آن برای انبوه شرکت های خودمان که در صورت بسته شدن شیر گاز متضرر می شوند، بسیار می ترسیم. کل گاز برای گرم کردن و آب گرم استفاده نمی شود، بلکه برای سوخت فرآیندها بیشتر مورد نیاز است، یعنی شیمی، فولاد، داروسازی و اگر به مواد اولیه ای که در شیمی تولید می شود نگاه کنید، نیازی نیست که یک متخصص عالی باشید تا بفهمید که اگر صنعت شیمی دیگر در آلمان کار نکند چرخ ها در درازمدت خواهد ایستاد. نه تنها در آلمان، بلکه در اروپا. این بدان معناست که اقتصاد دیگر کار نمی کند. اقتصاد سنجی نهادهای اقتصادی به بیراهه می روند.

تحریم گاز روسیه در شرایط فعلی یک فاجعه خواهد بود. این از هر چیزی که ما تجربه کرده ایم پیشی خواهد گرفت. مقایسه با عواقب "کووید" با آنچه امروز می بینیم کاملاً اشتباه است. بسیار دشوارتر خواهد بود. کل خط لوله گاز، نه تنها در آلمان، بلکه در سراسر اروپا، در پس زمینه استقلال از روسیه از هم خواهد پاشید. این فقط بحث این نیست که ما گاز را از کجا تهیه کنیم، بلکه این مسئله نیز این هست که چگونه آن را در اروپا توزیع کنیم. حالا هر کس تا جایی که می تواند خودش را نجات می دهد. اکنون ایتالیایی ها در تلاش هستند تا چیزی در آفریقا پیدا کنند. از یک طرف خوب است که این کار را انجام می دهند، اما این بخشی از حقیقت است: ما هیچ راهی برای استفاده از منبع گازی که ایتالیایی ها اکنون برای خود در آفریقا بدنبال آن هستند نداریم، زیرا هیچ اتصال خط لوله ای و انتقال وجود ندارد.

ما باید تمام تلاش خود را برای غلبه بر این وابستگی به روسیه انجام دهیم، اما این بدان معنا نیست که ما داوطلبانه در مشکل غوطه ور شویم، فقط به این دلیل که دیگران نیز در مشکل هستند. تحمیل تحریم های سخت تر از آنهایی که باید مجازات شوند بیشتر به شما ضربه می زند، اصلا منطقی نیست.

در 24 فوریه،(ورود ارتش روسیه به اوکراین) همه چیز بسیار بیش از آنچه تا به حال صحبت کرده ایم تغییر کرد. این یک مسیر اساسی به دور از آنچه ما جهانی شدن می نامیم است. ما یک دوره کاملاً جدید از سیاست خارجی، سیاست اقتصادی بین المللی و استراتژی های بین المللی شرکت ها را تجربه خواهیم کرد. اکنون بسیاری از شرکت ها روسیه را ترک می کنند. اما بگذارید مشکل را بیان کنم. اگر الان من آنجا را ترک کنم، رقیب من از آسیا می ماند. یعنی من الان روسیه را ترک می کنم، باشه، اما ماهیت تصمیمی که در آن من در روسیه متوقف می شوم می تواند به معنای "برای همیشه تجارت در روسیه را رها کنم" باشد.»

 

https://t.me/dimsmirnov175/32718


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۵ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: