ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بازگشت به گذشته را روسیه می پذیرد؟

آینده "اوکراین" و خاتمه جنگ

از زبان نخست وزیر اسبق فرانسه

 
 
 

 

 

آنگونه که از سخنان سیاستمدار با سابقه فرانسه "دومینیک دو ویل پن" که زمانی وزیر خارجه و سپس نخست وزیر فرانسه بود  بر می آید و من آنرا از تلویزیون فرانسه گوش دادم معلوم میشود اوکراین موافق بازگشت به شرایط 23 فوریه است. یعنی فردای پذیرش استقلال جمهوری های دنتسک و لوگانسک توسط روسیه. این به معنای قبول جدایی این جمهوری ها و کریمه از اوکراین و بیطرفی ان کشور است. دوویل پن مدعی بود که "شاید روسیه هم با این پیشنهاد موافق باشد".

این "شاید" از زبان دیپلماتی که خواهان استقلال فرانسه در برابر امریکاست قوی است زیرا روسیه اکنون استان بزرگ خرسون و خارکف را در اختیار دارد که احتمالا در یک رفراندوم به روسیه خواهند پیوست. در ماریاپول هم پناه گرفتگان "آزوفستال" اعلام آمادگی برای خروج و تسلیم کرده اند. اکنون مسئله اینگونه است که جدایی بخش بیشتری از اوکراین از سوی ناتو و دولت کیف پذیرفته شده است. ممکن است مسئله به شکل اتش بس و قبول برگزاری  یک رفراندم مطرح شود. رفراندومی که ناتو از نتیجه آن بیم دارد زیرا حدس می زند که مردم شرق اوکراین به استقلال و یا پیوستن به روسیه رای خواهند  داد و این یک شکست برای رهبران ناتو خواهد بود. ظاهرا گره مصالحه، آتش بس و آغاز گفتگوها در همین نکته پنهان است و تماس های مستقیم و غیر مستقیم اما غیر آشکار نیز در همین زمینه جریان دارد.

در رابطه با عضویت فنلاند و سوئد نیز علیرغم استقبالی که به ظاهر ناتو نشان می دهد و رسانه ها تبلیغ می کنند، مسئله به این سادگی نیست. صحبت بر سر به خطر افتادن امنیت اروپاست.

یک احتمال دیگر هم وجود دارد و ان این که پیوستن احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو مقدمه ای باشد برای رسیدن به تفاهم با روسیه برای قبول معماری تازه امنیتی برای اروپا که روسیه هم در ان باشد. یعنی این پیوستن علیه روسیه نباشد بلکه مقدمه یک پیمان امنیتی تازه باشد. حداقل فرانسوی ها به مسئله ممکن است اینطوری نگاه کنند.

به هر صورت فرانسوی ها قطعا ادامه جنگ را بنفع خود نمیدانند، بخصوص که در افریقا تقریبا همه کشورها دارند از فرانسه جدا شده و روسیه را جایگزین می کنند.

آیا سرنوشت خارکف هم مانند خرسون در یک رفراندوم تعیین خواهد شد؟ باید دید ناتو شکست و عقب نشینی خود را می خواهد چگونه بپذیرد و برای اعضای خود توجیه کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: