ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۷ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علیرغم محبوبیت او در میان مردم

برنامه امریکا در پاکستان

تروریا برکناری عمران خان است!

 
 
 

 

 

کاخ سفید همچنان مشغول راهبری پروژه براندازی دولت فعلی پاکستان است. گرچه اقدام به هنگام عمران‌خان، نخست وزیر این کشور در انحلال پارلمان، منجر به جلوگیری از بروز نوعی کودتای نرم در اسلام آباد شده است اما برخی منابع از احتمال ورود ارتش و دستگاه امنیتی پاکستان به این معادله و بروز یک کودتای نظامی آشکار خبر می‌دهند. اما به راستی پروژه سرنگونی دولت پاکستان از چه منبعی در آمریکا راهبری می‌شود؟

بر اساس افشاگری اخیر صورت گرفته توسط نخست‌وزیر پاکستان،  دونالد لو، بالاترین مقام آمریکایی که در وزارت خارجه این کشور با آسیای جنوبی سروکار دارد، در «توطئه خارجی» برای سرنگونی دولتش دست داشته است.عمران خان در گفت‌وگو با اعضای ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان ازجمله وزرای سابق اظهار کرده است : «مخالفان هنوز نمی‌توانند بفهمند که دقیقا چه اتفاقی برای آنها افتاده است. آنها متوجه نشدند پس از این‌که شورای امنیت ملی پاکستان اعلام کرد دخالت خارجی در طرح نبود اعتماد مخالفان وجود دارد و همه روسای امنیتی نیز در آن جلسه حضور داشتند، طرح موضوع نداشتن اعتماد، اقدامی نسنجیده و نامربوط است.»

دونالد لو در سال ۱۹۹۰ به وزارت خارجه آمریکا پیوست و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ میلادی به عنوان یک افسر سیاسی-امنیتی در کنسول‌گری آمریکا در پیشاور مشغول به کار شد. طی این سال‌ها، وی با جناح‌های سیاسی مختلف در پاکستان و مقامات سازمان امنیتی -نظامی پاکستان (ISI) ارتباطات گسترده و دامنه داری را برقرار کرد.وی بلافاصله پس از پاکستان به ماموریت دیگری در تفلیس رفت و تا سال ۱۹۹۶ در پایتخت گرجستان ماندگار شد. بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ میلادی، او به‌عنوان افسر سیاسی-امنیتی سفارت آمریکا در دهلی نو مشغول به فعالیت شد.
سوابق حضور دونالد لو در وزارت خارجه آمریکا (خصوصا از سال ۲۰۰۰ به بعد) نشان می‌دهد دولت‌های جرج بوش، اوباما، ترامپ و بایدن جملگی حساب ویژه‌ای در خصوص نقش‌آفرینی وی در معادلات سیاست خارجی آمریکا باز کرده‌اند. او بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ میلادی به عنوان معاون مدیر دفتر امور آسیای‌مرکزی و قفقازجنوبی در وزارت خارجه آمریکا مشغول به کار شد. بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی به عنوان یک دیپلمات ارشد در قرقیزستان و پس از آن تا سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان معاون سفیر آمریکا در باکو حضور داشت. لو، پس از آن به عنوان معاون سفارت آمریکا در دهلی نو مشغول به کار شد و تا سال ۲۰۱۳ میلادی در هند حضور داشت.
در سال ۲۰۱۴ میلادی و در دوران ریاست جمهوری اوباما، به عنوان سفیر آمریکا در تیرانا( آلبانی) و سپس در دوران ریاست جمهوری ترامپ و در سال ۲۰۱۸ میلادی، به عنوان سفیر آمریکا در بیشکک راهی قرقیزستان شد. پس از حضور بایدن در مسند قدرت، دونالد لو به‌عنوان دستیار ویژه وزیر خارجه آمریکا در آسیای جنوبی و مرکزی مشغول به کار شده است.

چنانچه مشاهده می‌شود، دونالد لو نه تنها با جا‌به‌جایی دولت‌ها در آمریکا در وزارت خارجه این کشور منزوی نشده است، بلکه تمرکز دیپلماتیک و امنیتی خود را در حوزه آسیای مرکزی و جنوبی حفظ کرده است. این در حالی است که بسیاری از سفرای دوران اوباما، در دوران ریاست جمهوری ترامپ در جلب نظر مساعد مجلس سنا برای تایید ماموریت‌های جدید خود ناکام ماندند. دلیل این مساله، مربوط به «شخصیت امنیتی» و «ماموریت‌های غیردیپلماتیک» دونالد لو باز می‌گردد. اساسا در آمریکا هیچ کس از دونالد لو به عنوان یک «دیپلمات» یاد نمی‌کند.

پس از خروج آمریکا از افغانستان، دونالد لو درصدد استفاده از ظرفیت‌های راهبردی، امنیتی، جغرافیایی و اقتصادی پاکستان در مسیر تامین اهداف توطئه‌آمیز واشنگتن در افغانستان، شبه قاره هند و آسیای شرقی بر آمد. موقعیت ژئو پلتیک پاکستان که نقطه اتصال آسیای شرقی-غربی محسوب می‌شود و با کشورهای ایران، چین و افغانستان همسایه است، نقش به‌سزایی در تمرکز خاص دونالد لو بر معادلات داخلی اسلام‌آباد داشته است. با این حال، درخواست‌های پنهان و غیررسمی دونالد لو از دولت پاکستان در خصوص «همکاری همه‌جانبه» با اهداف کلان ، میان مدت و کوتاه‌مدت منطقه‌ای واشنگتن با پاسخی مثبت ازسوی عمران خان مواجه نشد. کار به جایی رسید که دونالد لو در جلسه ای جنجالی با اسد مجید‌خان، سفیر پاکستان در آمریکا، صراحتا به وی هشدار داد که در صورت نبود هم‌افزایی مطلق امنیتی-راهبردی دولت عمران خان با کاخ سفید، نمی‌تواند تضمینی در خصوص بقای وی در راس معادلات سیاسی اسلام آباد دهد.

این تهدید دونالد لو، تغییری در خط مشی عمران خان در عرصه سیاست خارجی( مبتنی بر همگرایی منطقه‌ای) ایجاد نکرد. در چنین شرایطی دستیار وزیر خارجه آمریکا با اعضای حزب مسلم لیگ(شاخه‌نواز) و افسران امنیتی و نظامیان پاکستانی جهت سرنگونی دولت عمران خان وارد مذاکره شده است. تحولات اخیر پاکستان، انعکاسی از همین رایزنی‌های پشت‌پرده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۶ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: