ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل

جنجال در "بوچا" با انتشار

 یک ویدئو کلیپ مشکوک شروع شد

 
 
 

 

 

«اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل متحد، در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت "رسانه‌های غربی شواهد مربوط به جنایات جنگی ارتش اوکراین را نادیده می‌گیرند." 

اسکات ریتر که سابقاً از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا هم بوده، در دهه ۱۹۹۰، از بازرسان ارشد برنامه «آنسکام» (کمیسیون ویژه تحقیقات سازمان ملل) برای تحقیقات درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق بود. او سال ۱۹۹۹ پس از افشای نفوذ آمریکا، انگلیس و اسرائیل در این برنامه و استفاده از آن برای بمباران تأسیسات عراق از سمتش به عنوان بازرس تسلیحاتی سازمان ملل استعفا کرد.

ریتر در توییتر خود با اشاره به ادعاهای اخیر رسانه‌های غربی درباره کشتار غیرنظامیان توسط ارتش روسیه در شهر «بوچا» در اوکراین و متهم شدن مسکو به «جنایات جنگی» نوشت:

«درباره حوادث اوکراین، معتقدم که احتمال بیشتری که وجود دارد این است که زلنسکی باید به عنوان جنایتکار جنگی دستگیر شده و محاکمه شود نه پوتین. شواهد مستقیم جنایات جنگی اوکراین، روزافزون هستند. با وجود این، رسانه‌های غربی آن را نادیده می‌گیرند.»

اسکات ریتر در یادداشتی که در "راشاتودی" منتشر شد، درباره دلایلی که روایت اوکراین از حوادث بوچا نادرست و دچار تناقض است، نوشت: «در جنگ، نخستین قربانی حقیقت است. دولت کی‌یف و مشاوران جنگ رسانه‌ای در غرب احتمالاً همه ابزارها را به کار گرفته‌اند تا در شهر بوچا در اوکراین یک تراژدی مدرن را به تصویر بکشند. این، مصداقی از این اصل است که دروغ نه یکی از نتایج فرعی جنگ بلکه یکی از سلاح‌های موجود در جنگ است.»

همه شواهد مربوط به «کشتار بوچا» یک کلیپ ویدئویی است که پلیس ملی اوکراین منتشر کرده است. این ویدئو در سطح گسترده‌ای پخش شده و خشم عمومی در سراسر جهان را به دنبال داشته است. ریتر می‌نویسد:

«یکی از نخستین درس‌های عینیت، این است که گام‌ها آهسته شوند تا اطمینان حاصل شود که هیجانات، واقعیت را دفن نکرده‌اند. فیلم مربوط به بوچا، شوک‌آور است. به نظر می‌رسد این ویدئو به شکل کنونی‌اش برای ایجاد احساس "شوک و تعجب" برای مخاطب منتشر شده باشد. ایجاد ارتباط میان کشته‌شدگان و ارتش روسیه به صورت فوری و بدون بررسی‌های دقیق‌تر برقرار شده و سپس در همه رسانه‌ها اعم از رسانه‌های جریان اصلی و پیام‌رسان‌های جمعی دست به دست شده است. هر کسی که جرئت داشت در این روایت که «این، کار روسیه است» تردید ایجاد کند با القابی مانند «مهره روسیه» یا القاب بدتری مورد حمله قرار می‌گیرد مخاطبانی که عادت به تفکر نقادانه ندارند تن به پذیرش سطحی هر روایتی میدهند. زمان‌بندی روایت اوکراین، اولین نشانه‌ هشداردهنده‌ای است که نشان می‌دهد روایت طرح‌شده توسط اوکراین و منعکس‌شده در غرب آن چیزی که به نظر می‌رسد نیست. این یک واقعیت پذیرفته‌ شده است که نیروهای روسیه بوچا را در روز ۳۰ مارس ترک کردند. پلیس ملی اوکراین روز ۳۱ مارس وارد شهر بوچا شد و همان روز شهردار بوچا اعلام کرد که شهر بوچا کاملا تحت کنترل مقام‌های اوکراین است. در آن زمان هیچ ادعایی از سوی شهردار یا هیچ مقام دیگر اوکراینی درباره اینکه روس‌ها مرتکب کشتار جمعی شده‌اند وجود نداشت. ویدئوی مورد نظر روز ۲ آوریل توسط مقام‌های اوکراین منتشر شد. مشخص نیست آیا این ویدئو همان روز گرفته شده یا قبل‌تر از آن. اما آنچه قطعی است، این است که تصاویری که در ویدئو نشان داده می‌شوند به شدت با روایتی که شهردار در ابتدا مطرح کرد تفاوت دارند.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: