ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ آذر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نکته مهمی که اژه ای مطرح کرد

وقتی سیستم فاسد است

فساد ۳ میلیاردی چای هم در آنست!

 
 
 

 

 

خبر فساد ۳ میلیارد دلاری چای، همچنان با حواشی آن در رسانه های داخلی کشور پیگیری می شود بی آنکه نام همه دست اندرکاران این فساد که نام واقعی آن دزدی است منتشر شود. دست اندرکارانی که قطعا در دولت حضور داشته و شاید هنوز هم حضور داشته باشند.

در ادامه این ماجرا، محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در یک سخنرانی مرتبط با مبارزه با فساد، یک نکته بسیار گرهی را مطرح کرد. او گفت: "به جای اینکه مصداقی با یک موضوع برخورد کنیم، نگاهمان را ریشه‌ای کنیم. بستری که باعث فساد می شود را باید برچینیم."

این که فساد در دولت روحانی چه ابعادی داشته و چرا در دولت رئیسی تنها در یک رقم ۳ میلیارد دلار در عرصه چای دزدی شده، در حد خود باید پیگیری شود اما اگر به آن نکته ای که اژه ای به آن اشاره کرد پرداخته نشود، امروز چای است، فردا روغن، پس فردا برنج و همینطور باید گرفت و رفت به جلو.

ریشه فساد و دزدی کجاست؟

پاسخ ما به این سئوال چنین است: خودی و غیر خودی کردن و مکتبی و غیر مکتبی کردن جامعه که از دل آن رانت خواری شکل گرفته است، سیستم اقتصادی بازرگانی و تجارت محور، نبود یک مجلس کارآمد و ناظر نه مجلسی که خود آلوده به همین سیستم است. رسیدگی به دخل و خرج مطبوعات تا معلوم شود هزینه روزنامه هائی که فقط چند هزار فروش دارند از کجا تامین می شود و چرا درباره سیستم اقتصادی تجارت محور چیزی نمی نویسند؟

اژه ای در همین سخنرانی به نکات دیگری هم اشاره می کند که این نکات به اهمیت آن نکته گرهی که به آن اشاره کردیم نیست. او گفت:

عمده تخلف مربوط به سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. دولت از متخلفان دولتی می گویند و این که آنها را برکنار کردند. از آن برکنار شده ها هنوز کسی را به قوه قضائیه معرفی نکرده اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ دسامبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: