ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۵ مهر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
  عنوان اول پیک نت ۲۵ مهر
اسرائیل همانقدر پایان
جهان تک قطبی را نفهمید
که امریکا و اروپا نفهمیدند
 
 
 

 

 سانسور خبری رسانه ها و تهدید و ارعاب مردم برای جلوگیری از محکوم کردن جنایات اسرائیل و دفاع از فلسطینی ها، این بار، برخلاف ماههای اول جنگ اوکراین، خیلی زود به رسوائی ادعاهای غرب درباره دمکراسی ختم شد. مردم به هر طریق از اخبار و رویدادهای غزه با اطلاع شدند و در دهها کشور به حمایت از غزه و برای محکوم کردن اسرائیل به خیابانها آمدند. نه فقط در خاورمیانه و کشورهای اسلامی، بلکه در سراسر اروپا. ماجرا در این حد باقی نماند و در بدنه دولت های غربی نیز شکاف و اختلاف نظرات نمایان شد. حتی در کشوری مانند آلمان که امریکا بالاترین نفوذ را در آن دارد و بزرگترین پایگاه نظامی و اتمی آن کشور در جنوب آلمان مستقر است.
بتدریج در پارلمان آلمان نیز انتقادها از حمایت بی چون و چرای آلمان از اسرائیل آغاز شد، همچنان که انتقاد از قطع ارتباط با روسیه، انفعال در برابر انفجار تروریستی لوله های گاز استریم 2 که گاز ارزان روسیه را به آلمان و از طریق این کشور به اروپا می رساند، از عمق به سطح آمد و به مطبوعات و تلویزیون های آن کشید. در دیگر کشورهای اروپائی نیز وضع به همینگونه است و شک نیست که با پایان کار دولت اوکراین و شکست قطعی ناتو در جنگ با روسیه این انتقادها و مخالفت ها به زمین لرزه های بزرگ سیاسی در کشورهای اروپائی خواهد انجامید. بویژه در کشورهای واقع در شرق اروپا که در گذشته بلوک شرق محسوب می شدند و متحد اتحاد شوروی بودند. فعلاً در اتحادیه اروپا و در ناتو دو دولت اروپائی، ساز مستقل خود را به صدا درآورده اند: مجارستان و اسلواکی. در دیگر کشورهای اروپائی احزاب اپوزیسیون مخالف سیاست دولت های آن کشورها که تاکنون از امریکا پیروی کرده اند رو به رشد هستند و یکی پس از دیگری در انتخابات محلی و در نظر سنجی ها پیشتاز میشوند.
بمباران وحشیانه غزه و سیل اخبار جعلی و دروغ به این روند شتاب خواهد بخشید. برای نمونه گوش کنید به سخنرانی وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا که اسرائیل را به "تلاش برای نسل کشی" متهم کرده و خواستار محاکمه نتانیاهو در دادگاه جرایم بین‌المللی لاهه شده است.
عقب نشینی های اسرائیل از تهدیدهایش برای ورود زمینی ارتش آن کشور به غزه و فرمان تخلیه غزه 2 میلیون نفری از مردم و تن دادن به آتش بس، درعین حال که پیروزی بزرگی برای فلسطینی هاست، زلزله ای در حد سونامی در دولت اسرائیل است. حتی اپوزیسیون دولت نتانیاهو نیز در روزهای اخیر علیه سیاست های دولت به میدان آمده است که البته این به میدان آمدن ناشی از نگرانی از سرانجام کار و فروپاشی نظم چند ده ساله اسرائیل است. یعنی همان ضرب المثل معروف خودمان که "از بغض معاویه است و نه از حب علی"
شواهد نشان میدهد که شکست اسرائیل، شکست ناتو در اوکراین را کامل کرده و کامل تر نیز خواهد کرد. جهان از بعد از ورود ارتش روسیه به اوکراین، تهدیدها و توطئه های امریکا علیه تمامیت چین با تحریک تایوان، سرعت گرفتن بحران اقتصادی در امریکا و اروپا، محکم تر شدن پیوند بسیاری از کشورها در "بریکس"، کارآمدتر شدن پیمان شانگهای، قیام های پیاپی نظامی ها در کشورهای افریقائی، برآمدن ایران بعنوان یک قدرت انکار ناپذیر نظامی نه تنها
در  منطقه بلکه در جهان و حضورش در کنار چین و روسیه و خلاصه همه و همه، نشانه آن تحول بزرگی در جهان است که نام آن را پایان هژمونی دلار و قدرت اقتصادی امریکا گذاشته اند. اینست آن نکته گرهی که اسرائیل و امریکا و کشورهای اروپائی آن را درک نکرده و پیاپی دچار خطاهائی می شوند که برخاسته از همین عدم درک تحول قطعی جهان است. تحول قطعی جهان به معنای نابودی امریکا و یا کشورهای اروپائی نیست و کسی هم خواستار نابودی آنها نیست، بلکه به معنای نظم نوین و تازه ای در جهان است که بموجب آن دیگر فرانسه نتواند از یکسو افریقا را غارت کند و از سوی دیگر کاسه گدائی برای مردم غارت شده آن در فروشگاهها و مجلات و پوسترهای خیابانی راه بیاندازد و پول برای کمک به افریقای گرسنه جمع کند. نظمی دیگر به امریکا اجازه نمی دهد با ۸۰۰ پایگاه نظامی خود در جهان،  هر کشوری را که دولت آن را با خود سازگار ندید تحریم اقتصادی و تسلیحاتی و ارتباطی کند و اگر توانست در آن دخالت مستقیم نظامی کند. سخن از تغییر این نظم و برپائی نظمی نوین بر روی ویرانه های نظم قدیم است. اسرائیلی ها این را نفهمیدند و با این تصور که جهان کنونی، همان جهان 1967 و یا 1985 است به محاصره 16 ساله غزه ادامه دادند و آنقدر گلوی مردم آنجا را فشردند تا حماس از مرز اسرائیل گذشت. اسرائیل همین تغییر جهان را نفهمید که دست به بمباران غزه زد. نه تنها اسرائیل این را نفهمید، بلکه پدر خوانده آن، امریکا هم نفهمید و دولت های اروپائی هم از امریکا و اسرائیل پیروی کردند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: