ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش تحلیلی "رزاق مامون"

چند جبهه جنگی دیگر

در آینده باز خواهد شد؟

 
 
 

 

در این دوران و حتی در این سالها، هرچه بیشتر دقت کرده و خوانده و دنبال کرده ایم، بیشتر به این نتیجه رسیده ایم که روشنفکران، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی افغانستان که در خارج از کشورشان فعال هستند، بمراتب سیاسی تر، آگاه تر، وطن دوست تر و آینده بین تر از بسیاری از نمونه های ایرانی هستند. فرق نمی کند که آنها در روسیه باشند و یا درغرب، گذشته فعالیت چپ داشته باشند و یا برعکس آن. کافی است مثل ما یوتیوب را شخم بزنید تا ادعای ما را بسنجید. بویژه مقایسه طیف چپ افغانستان در مقایسه با چپ خود باخته ایرانی در خارج از کشور. مقایسه دو موضع متفاوت چپ ایران وافغانستان در خارج از کشور از رویدادهای اوکراین و آینده جهان نیز خود نمونه و معیار خوبی است برای درک مسئله.

"رزاق مامون" روزنامه نگاری زخم دیده از افغانستان است، اما آن زخم دیدگی که به آن اشاره خواهیم کرد، موجب نشده تا او واقع بینی خود را از دست بدهد. او علاوه بر همه فعالیت هائی که دارد، روی یوتیوب نیز یک برنامه تحلیل سیاسی از اوضاع جهان دارد. کافی است برنامه او را با برنامه "جدال" و علیزاده گرداننده آن مقایسه کنید تا تفاوت دانستن حرفه روزنامه نگاری و ندانستن این فن را متوجه شوید. شمرده و بی شتاب حرف زدن، کوتاه و به زبان ساده سخن گفتن، توهین نکردن به دیگران و پرهیز از پرحرفی و حاشیه پردازی از ویژگی های یک روزنامه نگار حرفه ایست و "مامون" که شاید با برخی اظهار نظرهایش موافق هم نباشیم این ویژگی ها را دارد.

او چهار روز پیش یک برنامه در ادامه سلسله برنامه هایش پخش کرده که توصیه می کنیم آن را با دقت گوش کنید.

رزاق مأمون متول سال ۱۹۶۴ در درهٔ پنجشیر افغانستان است. بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ به جرم همکاری با مجاهدین زندانی شد و حدود هفت سال در زندان پلچرخی کابل ماند. پس از سقوط دولت دمکراتیک افغانستان و بیرون آمدن از زندان  مدتی خبرنگار بی‌بی‌سی در پیشاور و کابل شد. پس از آن خبرنگار رادیو آزادی شد که از برنامه پراگ پخش می‌ کرد. سپس از راه افتادن تلویزیون خصوصی طلوع به این تلویزیون پیوست.

مامون تاکنون چندین کتاب منتشر کرده‌است که حاصل پژوهش‌های او دربارهٔ مرگ دکتر "نجیب الله" رئیس جمهور دولت آشتی ملی افغانستان، قتل فاروق یعقوبی، وزیر اطلاعات محمد نجیب الله، مرگ احمد ظاهر، مشهورترین خواننده افغانستان و قتل احمدشاه مسعود است.

آنچه که انگیزه ما برای انتشار آخرین برنامه او شد، تحلیلی است که در باره آینده جنگ اوکراین و جهان ارائه داده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: