ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ مرداد ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با سنگ و بطری آتشزا

شورش و درگیری خونین

ساکنان محله "خلازیر" با ماموران

 
 
 

 

 

شهردار منطقه ۱۹ تهران شماری ساختمان را در محله "خلازیر" به بهانه تخلف ساختمانی خراب کرد. در جریان این تخریب مردم محل با سنگ و بطری های آتش زا به تخریب کنندگان حمله کردند که گفته می شود در جریان آن دو مامور شهرداری و نیروی انتظامی کشته و شماری نیز مجروح  شدند. عملیات تخریب طی دو روز انجام شد. در روز اول مردم کفن پوشیده و علیه تخریب دست به تظاهرات زدند. ماموران رفتند اما روز بعد برای انجام ماموریت خود به محل بازگشتند که این بار مردم بدون کفن اما با سنگ و بطری های آتش زاد به مقابله با آنها پرداخته و در حقیقت از خانه های خود دفاع کردند.

شورای شهر تهران برای بررسی این حادثه که مطبوعات و دیگر رسانه های داخلی اجازه انتشار کامل و با جزئیات آن را نیافتند، تشکیل جلسه داد و مدعی شد که فتنه زیر سر سوداگران ساخت و ساز است! بی آنکه به بی مسکنی و بی سرپناهی مردم و رسیدن جان آنها به لبشان چیزی بگوید.

همه آنها که حوادث سالهای ۵۶ و ۵۷ را بخاطر دارند، میدانند که دو جرقه، زمینه ساز و یا پیشدرآمد انقلاب ۵۷ شد. نخست حمله ماموران شهرداری به خانه های فقیرانه ای که مردم و بویژه کارگران و دستفروشان در منطقه "خاک سفید" تهران، با ابتدائی ترین مصالح برای خود ساخته بودند که منجر به کشته شدن یک پسر بچه شد. حادثه دوم اعتصاب چندین روزه کارگران چیت تهران بود که دراین رویداد نیز کارگران اعتصابی لباس های آبی رنگ کار خود را به میله های پنجره های کارخانه چنان گره زده و بسته بودند که همه رهگذران می توانستند آن را ببینند و از اعتصابی که مطبوعات اجازه انتشار آن را نداشتند با خبر شوند. ادامه این  دو خیزش اعتراضی، شب های شعرخوانی در انجمن ادبی گوته در خیابان پهلوی سابق و ولی عصر کنونی بود. دو رویداد نخست کارگری (برای افزایش دستمزد) بود و نمونه ای از فقر در یکی از حاشیه نشین های تهران بود و رویداد سوم روشنفکری و آزادیخواهی. این هر سه در پیوند با هم  جرقه انقلاب ۵۷ بود که چند ماه پس از سال ۵۷ روحانیون برای میوه چینی این خیزش مردمی به میدان آمدند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۹ آگوست ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: