ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ تیر ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سالگرد فاجعه ای با ۲۹۰ قربانی

هواپیمای ایران را با ۲۹۰ مسافر

امریکا با شلیک موشک سرنگون کرد!

 
 
 

 

 

در اواخر جنگ ایران و عراق، یعنی در تیرماه سال ۱۳۶۷ امریکا از فراز ناو "یو اس اس وینسنس" خود با شلیک دو موشک هواپیمای مسافربری ایران (هما) را با ۲۹۰ سرنشین سرنگون کرد که همه سرنشینان آن کشته شدند.

مردم فراموشکارند، دولت بی لیاقت حاکم ، در سالگرد این جنایت به یادش نبود که حتی یک اطلاعیه بدهد و مطبوعات هم که فعلا به بهانه مالکیت سه جزیره تنور روسیه ستیزی را داغ کرده اند.

امریکا غرامت پرداخت کرد، اما اگر با غرامت اینگونه رویدادهای تاریخی فراموش می شود، چرا با غرامت پرونده شلیک به هواپیمای مسافربری عازم کانادا و کشته شدن ۷۶ مسافر آن بر فراز تهران در شب شلیک موشک از ایران به طرف پایگاه امریکا درعراق بسته نمی شود؟

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی "ایران ایر" درتاریخ ۱۲ تیر از تهران عازم دوبی بود که با شلیک دو موشک از ناو یو اس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک (زیر ۱۳ سال) جان باختند.

دولت آمریکا بعدها مبلغ ۱۳۱/۸ میلیون دلار در توافقی به دولت ایران غرامت پرداخت کرد. در این زمان هنوز آیت الله خمینی زنده بود و علی خامنه‌ای رئیس جمهور.

در آن جنایت، دولت وقت انگلستان از ایالات متحده حمایت فوری کرد و مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلستان در مکاتبات خصوصی با رونالد ریگان، نوشت: «به نظر می‌رسد این حادثه حداقل به رهبران ایران کمک کرده باشد که نیاز فوری به پایان دادن به جنگ خلیج‌فارس را در اولویت قرار دهند.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: