ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ فروردین ۱۴۰۲

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بوشهر شده "ته لنجی"

قاچاق آشکار در جمهوری اسلامی

گزارش نوروزی پیک نت

 
 
 

 

استان بوشهر دارای ۱۹ درصد گاز جهان است و ۹۰ درصد نفت کشور از این استان صادر میشود و همزمان دارای رتبه سوم اقتصاد کشور است و قریب به ۹ درصد نفت کشور و بیش از هفتاد درصد گاز کشور در این استان استخراج میشود. همه اینها را هم اگر فراموش کنیم، نیروگاه اتمی بوشهر را که نامی جهانی دارد نمی‌شود فراموش کرد.علاوه بر آن صیادی و پرورش میگو در استان بوشهر یکی از بزرگ‌ترین پتانسیل های این استان در سطح کشور و خلیج فارس است.

با چنین پتانسیل های خیره کننده که قادر است چند کشور را به تنهایی آباد کند، مدیران اقتصادی کشور برای استان بوشهر وظیفه ای جز گذرگاه واردات و قاچاق کالا در نظر نگرفته‌اند. قریب به چهل سال است با شیوه های مختلف مردم این استان را به دلالی واردات و قاچاق کالا هدایت کرده‌اند. سالهاست نامهای دهن‌ پرکن برای این دلالی و قاچاق تعیین میکنند. تعاونی مرزنشینان، واردات پیله وران، منطقه ویژه اقتصادی یک و دو، منطقه آزاد جزیره نگین، پایانه صادراتی به قطر نامهای دهان پراکنی بوده‌اند که مردم شاهد شکست و ناپدید شدن آنها یکی پس از دیگری بوده‌اند و در ایام فعالیت آنها هیچ عملکردی جز واردات برای دور زدن قوانین مرکزی و خدمت به تجار بازار تهران نداشته اند.

حال دلالان مستقر در اتاق بازرگانی بوشهر پروژه‌ای دیگری را رقم زده‌اند بنام «ته لنجی»

ته لنجی جز رونق قاچاق در استان، از بین رفتن امنیت در استان و اشاعه فرهنگ بی‌توجهی به قانون نتیجه ای برای استان بوشهر و خدمت به وارداتچیان برای دور زدن قوانین و فرارمالیاتی نداشته است.

بعلت فشار قاچاقچیان و دلالان واردات در استان بوشهر این موضوع در سفر سال گذشته ابراهیم رییسی به بوشهر مطرح و وی بدون بررسی جامع در اثرگذاری این شیوه واردات، دستوری صادر کرد که به مصوبه معروف شد. پس از آن تمام ایادی ذینفع این طرح آنرا برای تنظیم آیین نامه ای بنام سازماندهی ته‌لنجی به مجلس ارائه کردند. علیرغم هشدارهای پی در پی سازمان مبارزه با قاچاق، قبل از تنظیم آیین نامه در تمامی بنادر بوشهر این مصوبه به اجرا درآمد. در حقیقت ته لنجی قانونی کردن قاچاق کالاهایی بود که در اثر منع ثبت سفارش بعضی اقلام اتفاق افتاده بود. این مصوبه در حقیقت نه سازماندهی بلکه تسلیم شدن در برابر خواست قاچاقچیان با دستکاری در قوانین است. این مصوبه هنوز به آیین نامه و ابلاغ نرسیده بصورت فاجعه باری در حال اجراست. در اکثر شهرهای بوشهر تابلوهای ته‌لنجی برپاست، در حدی که برای فروش این نوع کالاها نمایشگاه برپا میشود.

ته لنجی در وهله نخست برای وارداتچیان تهیه شده و برای ملوانان و مرزنشینان جز سفرهای خطرناک دریایی و آوارگی در بنادر عربی خلیج‌فارس ارمغانی نخواهد داشت. این موضوع در همه طرحهای قبلی برای مرزنشینان ثابت شده است. شهر گناوه چنان در واردات اقلام باصطلاح ته لنجی رونق یافته که هیچ نیرویی قادر به نظارت و کنترل واردات کالاها نیست. ته لنجی با سواستفاده از قانون «کالای مورد نیاز ملوانان» از چند قلم مواد غذایی به بیش از ۱۰۰۰ قلم انواع و اقسام کالاها گسترش یافته است. کلیه مواد غذایی بدون نظارت و استاندارد، کلیه لوازم خانگی بدون ضمانت، کلیه لوازم بهداشتی بدون تاییدیه و بسیاری اقلام غیر ضروری بهمراه بسیاری کالاهای غیرمجاز تحت نام ته‌لنجی به استان بوشهر وارد و توزیع میشود. واردات و گستردگی اقلام ته لنجی چنان است که هدف نخست مسافران نوروزی خرید این اقلام بیان شده است. تبادل ارزی برای تهیه اقلام ته لنجی نیز خارج از کنترل بانک مرکزی و خارج از آمار واردات وزارت صنایع و معادن و بدون تعرفه گمرکی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۵ آوریل ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: