ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ فروردین ۱۴۰۳

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۸ فروردین

نگاهی به سخنرانی ماه رمضان رهبر ج. اسلامی

اعتراف به چهار کانون

بحران حاکم بر جامعه ایران

 
 
 

 

 

در آخرین روزهای ماه رمضان و تعطیلات نوروزی رهبر جمهوری اسلامی، با مسئولان سابق و کنونی (و البته دستچین شده) دیدار داشت. این دیدار پس از حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه انجام شد. وی در این سخنرانی نسبتا طولانی و پر حاشیه که از حجاب در ایران و حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه را در بر گرفت، مطابق معمول با خوشبینی غیر قابل باوری از اوضاع اقتصادی کشور و تائید دولت فشل ابراهیم رئیسی گفت:

«کار و تلاش خیلی خوب و متراکم در حال انجام است، اما نیازها به کار بیش از اینها است.  انتظار بجای مردم این است که تصمیمات و اقدمات اقتصادی مسئولان در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه همین پیش بینی خوشبینانه، واقعیاتی را مطرح کرد که نفی کننده همین خوش بینی است. او گفت:

«در اقتصاد کشور هم واقعیت‌های تلخ وجود دارد هم واقعیت‌های شیرین. بخش تلخ مربوط به اقتصاد، گرانی‌هاست، بی‌ثباتی بازار است، تنزل ارزش پول ملی است، فاصله‌ی طبقاتی است.

بخش شیرین هم فعالیت‌های وسیع زیرساختی است که دارد انجام میگیرد که اینها نتایجش در میان مدت و نه چندان درازمدت ظاهر خواهد شد. »

آن نتایج شیرین معلوم نیست کدام است، اما نتایج تلخ که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند همانهائی است که آقای خامنه ای به آن اشاره کرد. بویژه فاصله تاریخی طبقاتی در ایران امروز.

رهبر جمهوری اسلامی در همین سخنرانی گریزی هم زد به کربلای حجاب که بخشی از آن برای بدست آوردن نیروهای متحجر مذهبی بود و بخشی دیگر در جهت کاهش برخوردهای حادثه ساز با مسئله حجاب که قطعا دست های مرموزی در پشت آن است. او گفت:

«در قضیه حجاب وقتی می‌بینیم دست بیگانه در قضیه‌ای عمل می‌کند باید مواضعمان را متناسب با آن بگیریم و به او کمک نکنیم. بنده اطمینان دارم بانوان کشورمان، حتی کسانی که در زمینۀ حجاب سهل‌انگاری دارند، دلبستۀ اسلام و نظام هستند و باید به این چشم به آن‌ها نگاه کرد.»

در بخش مربوط به سیستم اقتصادی کشور نیز رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر از سپردن اقتصاد به دست مردم سخن گفت. چون ایشان سخنرانی می کند و نه مصاحبه، اغلب سئوالات را باید بصورت پاسخ به ایشان در رسانه ها مطرح کرد. از جمله پیک نت که سئوال می کند: این مردم که اقتصاد را می خواهید بدست آنها بسپارید کیستند و کجا هستند؟ آیا منظور مردمی است که ماه به ماه گوشت نمی خورند و یا آن مردمی که از تصدق اقتصاد تجاری و نظام فاسد اقتصادی زندگی لاکچری دارند؟ اگر منظور توده مردم است، چرا سخن از تعاونی ها گفته نمی شود که در بطن قانون اساسی نیز مطرح شده و در اصل ۴۴ قانون اساسی که فرمان تغییر آن را صادر کردید وجود داشت؟

ایشان دراین بخش می گوید:

«اگر ابتکارات مردم وارد میدان بشود، ما سود می بریم. یک تصوری وجود دارد که اگر چنانچه مردم وارد عرصه‌ی اقتصاد بشوند، مدیریت ها را به مردم بدهیم، این دست دولت را می بندد، دست مسئولین دولتی را میبندد. این فکر درست نیست. وظائف باید تقسیم بشود. مردم اگر عمل اقتصادی انجام بدهند. کشور را نیرومند می شود و اقتصاد ثبات پیدا می کند. »

باز گردیم به حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق. در این ارتباط رهبر جمهوری اسلامی گفت:

«تلاش‌های مذبوحانه همچون اقدامی که در سوریه مرتکب شدند آنها را از شکست نجات نخواهد داد. البته سیلی این اقدام را هم خواهند خورد.  این کارها هم به دردشان نمی‌خورد و علاج نمی‌کند مشکل‌شان را.  محاسبات منطقه‌ای بعد از حادثه‌ طوفان‌الاقصی تغییر کرده است.»

ایکاش ایشان اشاره ای به آن ضعف و کم کاری امنیتی و نظامی چه در داخل و چه در خارج از کشور می کرد که ضربه را از آنجا خورده ایم. دریغ از یک جمله انتقادی در این عرصه.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۶ آوریل  ۲۰۲۴

 
 

اشتراک گذاری: