به
اعتقاد مهندس عزت الله سحابی ،
امام (ره) در مقاطعی نسبت به پارهاي
مسائل، مواضع شديدی داشتند كه
قابل تسری نيست و نميتوان از آن
استفادهی استراتژيك و
ايدئولوژيك كرد
وی در آستانه سالگرد رحلت امام
خمينی (ره) در گفت و گو با خبرنگار
ايسنا افزود: به نظر من اگر امام در
شرايط كنونی عدم مذاكره با آمريكا
را مستلزم مضار بسياری برای منافع
ملی و اسلامی و انقلابی ميديد كه
مذاكره ميتوانست حداقل تا حدودي
آن را تعديل كند، مطمئنا به مصلحت
نظام، انقلاب و مردم توجه ميكرد
وی تصريح كرد: چنانچه در زمان جنگ
هم آن مواضع تغيير كرد و به مصالحه
پرداخته شد و نميتوان آن را ترس و
عقبنشينی دانست
وی با اشاره به موضع امام مبنی بر
حاكميت عادلانه، ابراز عقيده كرد:
ايشان در زمان حيات، نهايت دقت را
داشت كه خلاف رای مردم اقدام نشود
و چنانچه بين نظر عامهی مردم و
موازين نظام مغايرتی پيش ميآمد،
با نوعی لطافت فرهنگی سعی در هدايت
تدريجی آن مينمود
سحابی با يادآوری محوريت رضايت
مردم در سياستهای نظام از سوي
امام و اينكه ايشان ميزان را راي
مردم ميدانست، افزود: به نظر من
آرمانهای امام به تحقق نرسيدهاند
وی همچنين به گفتوگو با امام در
رابطه با ولايت فقيه اشاره كرد و
ابراز عقيده كرد كه امام به هيچ
وجه آن را يك قطب مقابل دولت
قانونی و رقيب آن نميدانسته و
تاكيد داشته كه مجموعهی حاكميت
در جامعه بايد يك سيستم باشد و از
يك نظام تبعيت كند
سحابي، تبعيت مسئولين از حضرت
امام را بسيار مخدوش دانست، به
طوريكه به گفته او امروزه مقامات و
مسئولينی كه تحت تاثير فضای ذهني
به پست و مقام گرفتار نشده باشند،
بسيار انگشت شمارند
به اعتقاد وي، عدم سادهزيستي
مسئولين از زمان دولت كارگزاران
شروع شد و حتی اصلاحات هم نتوانست
آن را تعديل كند
وی ضمن اعلام اينكه سياستهاي
برخی وزارت خانهها را فاقد مردم
گرايی دانست، اذعان داشت: تنها
تعداد كمی از وزراء، جلب نظر مردم
و پاسخ به سوالات آنان را شعار
زندگی خود قرار دادهاند
سحابي، امام خمينی را يك شخصيت
دوران ساز ناميد كه نظامی را بنيان
گذاری كرد ولی به عقيده وی آنچه
امروزه جريان دارد، از آنچه مدنظر
ايشان بوده، تفاوت عمدهای دارد
وی عمدهترين اين اختلافات را
مردمگرايی و رضايت مردم عنوان
كرد كه پس از رحلت امام به درجات
پايينی رسيده و رفتار با
نمايندگان منتخب مردم را بيانگر
عدم اعتبار به نظر آنان دانست
سحابی با بيان اين كه هيچ يك از
مراجع پيش از امام دارای اين ويژگي
نبوده اند كه در فقه به نظريهي
علمی رسيده و جرات بيان و فتوای آن
را داشته باشند، يادآور شد: امام
هم از لحاظ نظر، وسعت مشرب داشته و
هم از لحاظ عملكرد دارای شجاعت
بسياری بود و بسياری از مسائل كه
در فرهنگ مذهبی مشكل داشت را حل ميكرد
مانند مسائلی نظير شطرنج ايشان
بسياری از مسائل سياسی را به فقه
ارجاع ميداد يا فقه را با سياست،
ضرورت و مصحلت ملت تطبيق ميداد و
از احكام ثانويه استفاده ميكرد
به اعتقاد سحابي، مقام علمی و فقهي
امام آنچنان رفيع بود كه پس از
ايشان فتاوی هيچ كس جايگزين فتواي
امام نشد
سحابی ابراز عقيده كرد: بسياری در
نظر با عدالت اجتماعی موافقند ولي
عملكرد، سيستم و نظام پياده شده به
خصوص در مسائل اقتصادی خود به خود
رو به بيعدالتی پيش ميرود
وی دليل اين امر را نبود سيستم
نظارت، كنترل، پيگيری و مراقبت در
نظام مالی دانست و افزود: مجلس به
تصويب بودجه ميپردازد ولی در
اجرا نظارتی وجود ندارد
سحابی معتقد است: هر نظام مالي،
بدون كنترل به فساد كشيده ميشود
وی گفت: انصافا تاكنون خلاف
استقلال سياسی عمل نشده است البته
در استقلال سياسی تعبيرهای مغاير
و متفاوتی وجود دارد كه مذاكره با
آمريكا نمونهی آن است
وی ادامه داد: به نظر من ميتوان
بياينكه تابع و تسليم شويم و يا
از منافع ملی چيزی را ببخشيم به
مذاكره با ديگران نشسته و با آنها
رابطه داشته باشيم چرا كه در محيط
بينالملل نيازمند چنين رابطهاي
هستيم در غير اينصورت استثمار
خواهيم شد
سحابی تصريح كرد: مذاكره نه
استقلال را توجيه ميكند نه عدم
استقلال را اين عدم مذاكره در
وجه فردی منجر به عدم استقلال ميشود
چرا كه آنها دور از حضور ما تصميمگيريهايشان
را در فضای بينالمللی اجرا ميكنند
و ما پس از چند سال از نظر موقعيتهاي
سياسی و اقتصادی از تمامی دنيا عقب
خواهيم ماند
وی با اشاره به اينكه از لحاظ
صنايع تا حدودی به خودكفايی رسيدهايم،
گفت: به نظر من صنايع برای فروش و
مصرف در بازار بينالمللی كار نميكنند
و برخی صادرات كشور با سوبسيد ارزي
انجام ميشود
سحابی در خاتمه گفت: بايد با به
حداقل رساندن هزينهها، مديريت
اجرايی را به سوی اصل سودآوری سوق
دهيم