اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

ميثم سعيدي: انديشه‌ای كه آزادی منهای دين را مي‌خواهد، در اركان مختلف حضور چندانی ندارد

“بنابر تاكيد آقای خاتمی هر چه مردم در سرنوشت خود بيشتر موثر باشند، حكومت رشد كرده و خطاهای احتمالي آن روز به روز كمتر مي‌شود”
ميثم سعيدی نماينده‌ی تهران و عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجي در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس پارلمانی ايسنا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سخنان آقاي خاتمی در مرقد امام(ره) نشاندهنده‌ي دغدغه‌های وی بود و در سخنان ايشان نوعی نگرانی احساس مي‌شد
نگراني‌های خاتمي، چالش های پيش روی جمهوری اسلامی ايران است كه در واقع امروز چالش‌های پيش روي اصلاحات، همان چالش‌های پيش روي نظام جمهوری اسلامي، يعنی چالش بين نگاه مردم سالارانه و نگاه آمرانه به نظام است
سعيدی گفت: خاتمی روايتی از انديشه‌ي امام ارايه كرد كه در نظام جمهوري اسلامی نه تنها دين‌داری با آزادي سر سازگاری دارد، بلكه اعتقاد و التزام به دموكراسی از ويژگي‌هاي برجسته‌ی دينداران عصر ما مطرح گرديده است
اين نماينده‌ی تهران در مجلس افزود: خاتمی بر اينكه در قاموس دينداران، نبايد تهديد آزادی راه داشته باشد، تاكيد كرد و به كساني كه بدون فهم صحيح از اهداف و ماهيت نظام، به نام نظام به آن ضربه زده و به كسانی كه به نام جمهوری اسلامي در عمل، دين منهای آزادی و جمهوريت را تبليغ كرده و عمل و حرفشان در نظام منجر به تلازم بين دين و آزادی نشده و ملتزم به رفتار و نتايج دموكراسی نيستند، هشدار داد
اين عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس يكی از دغدغه‌هاي خاتمی را هشدار به نيروهای ضد اصلاحات عنوان كرد و افزود: اين عده عزمشان را جزم كرده‌اند كه معنای جمهوريت نظام را در افكار متحجرانه خود محدود كنند
خاتمی قرائتی از انديشه‌ی حضرت امام (ره) را ارايه كرد كه در آن، حضرت امام قوام و دوام نظام را بر توجه به آزادي‌های مردم مبتنی مي‌دانست و در واقع وی بر اينكه دينداران و طرفداران نظام بايد نسبت به آزادي و حقوق مردم حساس‌تر از ديگران باشند تاكيد كرد و بقا و ارتقا جمهوری اسلامی را در گرو توجه به خواسته‌ها و آزادی مردم دانست بطوری كه نگاه امام راحل را در خصوص مناسبات بين دولت و مردم ترسيم كرده و به خوبی نشان داد كه انديشه‌ی امام (ره) دقيقا نقطه‌ي مقابل نگاه متحجران است
وی تاكيد كرد: در نگاه امام، آزادي ضامن بقا نظام و يك نعمت قلمداد مي‌شود و در واقع آزادي، مقوم دينداری و دين‌نوگرا هم مقوم آزادی است و هر كس آزادی را در كشور محدود كند به نظام ضربه زده است
سعيدی تصريح كرد: خاتمی اين مطلب را مطرح كرد كه اگر حكومت به مردم آزادی ندهد، شهروند خود را هرگز نخواهد شناخت و علاوه بر آنكه آزادی حق است، روش اداره‌ی حكومت هم هست
وی در ادامه با بيان اينكه جوهره‌ي سخنرانی خاتمی دغدغه داشتن جمهوري اسلامی توانمند و قدرتمند به عنوان الگويی مناسب حكومت ديني بود، گفت: جمهوری اسلامی توانمند از منظر خاتمی در گرو وجود جامعه‌ي آزاد و با حضور شهروندان منتقد و پرسش‌گر است
سعيدی افزود: چالش مورد نظر خاتمي، چالش بين نظريه‌ی حضرت امام كه “ميزان رای ملت است” با نقطه‌ی مقابل آن كه نظريه‌ی “ميزان، رای من است” بود و در واقع چالش بين كسانی بود كه چه در اقليت باشند و چه در اكثريت، خود را ميزان مي‌دانند و در واقع هشدار خاتمی به انديشه‌اي در درون نظام بود كه در زمان حمايت امام بيشترين مخالفت و يا بي‌تفاوتي را نسبت به امام داشت، اما امروز به نام امام و جمهوری اسلامی مي‌خواهد انديشه‌ی آن روز خود را بسط و تعميم دهد
نماينده‌ی تهران در خانه‌ی ملت گفت: وظيفه‌ی حكومت، تامين حداقل مطالبات حداكثر مردم است و نه حداكثر مطالبات حداقل مردم و اگر قرار است حداقل مطالبات حداكثر مردم به منطقه‌ی ظهور برسد، تن دادن به اين سخن امام كه ميزان راي ملت است ضروری مي‌باشد
سعيدی افزود: در واقع خاتمی تاكيد داشت بر اينكه هر چه مردم در تعيين سرنوشت خود بيشتر موثر باشند، حكومت بيشتر رشد كرده و در اين صورت خطاهای احتمالی حكومت روز به روز كمتر می شود و در واقع خاتمي تلاش كرد كه ثابت كند حكومت براي ارتقا خود نيازمند به نظارت و هدايت مردم است و نه بر عكس و نيز يكی ديگر از دغدغه‌های خاتمی اين بود كه توجه به دموكراسی فقط راهي برای رفع تهمت استبداد نيست، بلكه يك تجزيه‌ی بشری برای زندگی كم هزينه‌تر است
اين عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی يادآور شد: خاتمی روايتی از انديشه‌های حضرت امام را در معرض افكار عمومی قرار داد كه منجر به تلازم بين دينداری و آزادی و دينداری و جمهوريت می شود
وی در خصوص شاه بيت نظريه‌ی ولايت فقيه در انديشه‌ی حضرت امام كه مورد تاكيد رييس جمهوری نيز بود، تصريح كرد: امام همه‌ی تصميم‌گيري‌ها را مبتنی بر رای ملت مطرح كردند، حتی نظريه‌ی ولايت فقيه را و دوام و قوام ولايت فقيه در منظر امام، هنگامی بيشتر مي‌شود كه حتما مبتنی بر آرا ملت باشد و اين در نامه‌ها، انديشه‌ها و صحبت‌هاي امام متبلور بوده و خاتمی هم تلاش كرد اين نوع روايت را ارايه كند
سعيدی در مورد اين سخن خاتمی كه انديشه‌های امام در جامعه غريب و مهجور است متذكر شد: متاسفانه عده‌اي رفتارها و عملكرد خود را كه در زمان حيات امام، دقيقا نقطه‌ي مقابل انديشه‌های امام بوده، امروز به نام امام و انديشه‌هاي امام به جامعه ارايه مي‌كنند و بطوری كه هر زمان مي‌خواهند آزادي را محدود كنند، نام امام را مطرح مي‌كنند و يا هر زمان مي‌خواهند به مطبوعات فشار آورده و يا مصونيت نماينده را با مشكل مواجه كنند، نام امام را عنوان مي‌كنند كه اين به معنای استفسار خشن و بي‌مورد از انديشه های حضرت امام توسط كسانی است كه به انديشه‌های ايشان اعتقاد ندارند كه اين از مظلوميت‌هاي واقعی حضرت امام در عصر حاضر است و در واقع بعضا چهره‌ای از امام را برای نسل امروز به نمايش مي‌گذارند كه گويی امام با آزادی مشكل داشته است و اين از اصلي‌ترين چالش‌هايي است كه ما با آن مواجهيم
وی تاكيد كرد: جمهوری اسلامي، بي‌نام امام(ره) در هيچ جا شناخته شده نيست و اگر چهره‌ای از امام به مردم معرفی كنيم كه ايشان دارای نگاه مردم سالار بوده، اين امر منجر به بقای جمهوری اسلامی هم می شود، ضمن آنكه همواره در انديشه و قاموس امام، خواست و نظر مردم اصل راهبردی بوده ولو اينكه مردم در آن خواست خود اشتباه كرد باشند و امام معتقد بود كه بايد به اين امر تن داد
سعيدی در مورد نقش زمان و مكان در اجتهاد كه مورد توجه امام نيز بوده، يادآور شد: زمانی كه امام، نظريه‌ی ولايت مطلقه‌ی فقيه را مطرح كردند، برای اين بود كه ولي فقيه مي‌تواند حتی به احكام مهم دينی را به نفع حل معضلات و مصالح جامعه و مردم تعطيل كند، منتها عده‌اي قرائت‌هايی از انديشه‌ی امام را در مورد ولايت فقيه و حكومت ديني به نمايش مي‌گذارند كه قيد و بندي به نظر و خواست مردم بزند كه اين دقيقا در تضاد با خواسته‌ی حضرت امام بوده و در واقع در اجتهاد، لحاظ كردن دو عنصر زمان و مكان جز اصول راهبردی حضرت امام بوده و بطور مثال ايشان در زماني، شطرنج را آزاد مي‌كند بدليل اينكه مولفه‌های مورد نظر امام با توجه به مقتضيات زمان تفاوت كرده بود، كسانی كه آن روز با اين انديشه و نگاه امام همواره مخالفت مي‌كردند، متاسفانه مي‌بينيم بعضا انديشه‌هاي خود را از تريبون‌های مقدسی به نام امام(ره) مطرح كرده و اين بزرگترين ضربه را به امام وارد مي‌كند و در واقع امامی به خوبی مي‌تواند در ذهن نسل امروز جای بگيرد كه در انديشه‌هايش حتما تلازم بين جمهوريت و اسلاميت و دينداری و آزادی برقرار باشد
وی در ادامه درخصوص خطر تنگ نظران و سكولارها، تصريح كرد: انديشه‌ي دين منهای آزادی و آزادی منهاي دين، عناصر اصلی تهديد كننده‌ي نظام هستند كه خاتمی هم بدان‌ها اشاره كرد، اما انديشه‌ای كه آزادی منهای دين را مي‌خواهد، در كشور تصميم‌گير نبوده و در اركان مختلف حضور چندانی ندارد، اما ممكن است كسانی كه به نام دين، آزادی را محدود می كنند در برخي جايگاه‌ها حضور داشته كه در واقع هر دو نوع اين انديشه برای حكومت دينی تهديد هستند، اما ميزان و تاثير هر دو يكسان نيست
سعيدی اظهار داشت: حتما انديشه‌اي وجود دارد كه به نام آزادی با دين هم سر سازگاری ندارد، اما اين انديشه در هيچ جای اركان نظام حضور ندارد و چون حضور ندارد تنها به لحاظ نظری مطرح مي‌شود اما انديشه‌ای كه به نام دين، آزادي را محدود مي‌كند، ممكن است در جاهايی وجود داشته باشد و بعضا از تريبون‌هايی هم در اين خصوص استفاده شود و اين علاوه بر آنكه در عرصه‌ی نظری مطرح مي‌شود، در عرصه‌ی عمل هم آسيب‌هايی را وارد مي‌كند و بنابراين اولويت رسيدگي بدان ممكن است بيشتر باشد

 

ی