شجاعپوريان:
تحميل سليقهها بر مردم در نظر
امام خميني(ره) مطرود است |
بنا
بر تاكيد حضرت امام خميني(ره)
ميزان هر نوع مشروعيتی در نظام،
رای مردم است و امام(ره) هيچ گاه به
حضور يا رای مردم نگاه تزيينی و
فرمايشی نداشتند
ولی الله شجاع پوريان نايب رييس
كميسيون فرهنگی مجلس در گفتوگو
با خبرنگار سرويس پارلمانی ايسنا
با بيان اين مطلب اظهار داشت: از
آنجا كه مبنای فكری انقلاب
اسلامي، انديشهها و برنامهي
فكری حضرت امام بوده و امام به
تعبيري، رهبر كاريزماتيك انقلاب
است، بازخوانی و مرور انديشههاي
ايشان هميشه و در مقاطع مختلف
ضروری و واجب است
وی افزود: امروز به دليل خلا وجودي
امام(ره) و خوف فاصله گرفتن از
ديدگاههای ايشان، اين ضرورت دو
چندان است كه از رسالتهای مهم
جامعهی رسانهای و نخبگان كشور
و كسانی كه در انقلاب، امام(ره) را
همراهی می كردند، بيان صحيح
ديدگاههای ناب امام در جوانب
مختلف است كه در اين زمينه نزديكان
فكری و معنوی شاگردان خاص امام(ره)
و آنها كه در دوران سخت مبارزه
همراه امام بودند، رسالتی مضاعف
دارند، چرا كه با انفعال آنها،
عرصه برای كسانی فراهم خواهد شد كه
در كارنامهی زندگی و در روانشناسي
فكری آنها، هيچ قرابتی با امام
ديده نميشود
شجاعپوريان با تاكيد بر اينكه
متاسفانه امروز كسانی به دليل
همين خلا و غفلت، مروج انديشهي
امام شدهاند كه در طول حيات امام
حتی يك حكم از امام نگرفته و در
جريان انقلاب حتی يك سيلی نخورده و
يك روز به زندان نيافتادهاند،
افزود: امروز همان افراد با انگيزهي
دفاع از امام، نزديكترين انسانها
را به امام(ره) رد كرده و تكفير ميكنند
وی در ادامه با بيان اينكه براي
شناخت محورهای مورد تاكيد امام(ره)
بيش از هر چيز، شناخت نوع نگاه
امام به دين، دينداري، مردم و
جامعه مهم است، گفت: اسلامی كه
امام مطرح كرده، اسلامی انقلابي،
پويا و جوابگوی نيازهای روحي،
معنوی و مادی انسان در جامعهي
امروز بوده است و به همين دليل
مردم، پروانهوار گرد امام آمدند
نايب رييس اول كميسيون فرهنگي
مجلس يادآور شد: از نظرگاه امام،
اگر اسلام منهای تحجرها و تنگنظريها
به مردم عرضه شود -يعنی اسلام ناب-
مردم مشتاقانه و بدون نياز به
اجبار خود شيفتهی اسلام ميشوند
و نيازی به تحميل نيست
وی اسلام امام را اسلام مورد علاقه
و مطلوب و منشور مردم عنوان كرد و
گفت: سليقهای كه به اسم اسلام به
مردم تحميل شود، مورد نظر امام(ره)
نبوده است
شجاعپوريان در خصوص محورهاي
انديشهی امام توضيح داد: مردم از
نظر امام، صاحبان اصلی كشورند كه
بر سرنوشت خويش حاكماند و همهي
قدرتها بايد برآيند آرا مردم
باشند و كارگزاران و مسوولان در
واقع خادمان مردماند، چرا كه
امام بارها بدون تعارف، خود را
خادم مردم معرفی كرد
وی با تاكيد بر اينكه امام ميزان
هر نوع مشروعيتی را در نظام “راي
مردم” می دانست، با اشاره به
مثالي، ادامه داد:
امام مجلس را به آن دليل كه محل
حضور پر شمارترين منتخبين مردم
است، در راس همهی امور و قدرتها
ميدانستند و بنابراين مدل
حكومتی امام، ”جمهوری اسلامي”
است؛ يعنی نظامی كه از پشتوانهي
جمهور مردم برخوردار بوده و
قوانين و دستورات آن از دين مردم -يعني
اسلام- گرفته ميشود كه سازوكار
آن هم در قانون اساسی به خوبي
ترسيم شده است
نمايندهی بهبهان درخانهی ملت
افزود: از ديگر انديشههای محوري
حضرت امام، اينكه رای مردم اصالت
داشته و هيچ گاه عرضي، تزيينی و
فرمايشی به حضور مردم يا رای مردم
نگاه نكرده و در واقع حضور مردم
در عرصهی انقلاب از نظر امام،
تشريفاتی نبود، بلكه جهتها و سمتگيريها
را مردم تعيين ميكردند و
بنابراين تمكين و همراهی به ايدهها
و مطالبات مردم، همواره مدنظر
امام بوده است و لذا امام از هر
رفتاری قيممآبانه و از هر تحميلي
فاصله داشته و مسوولان كشور را بر
حذر ميداد
وی در خصوص تاكيد امام بر هماهنگي
ميان دولت و مجلس تصريح كرد: امام(ره)
نه تنها بر هماهنگی دولت و مجلس
بلكه بر هماهنگي، همگرايی و
همكاری همهی دستگاهها و ارگانها
تاكيد كرده و اگر بخواهيم درست
حكومت كردن را به كار كرد يك
دستگاه ضبط صوت تشبيه كنيم، در
صورتی اين دستگاه كار ميكند كه
هر 4 قوه و باطری آن هم مسير و موافق
هم باشند و اگر يك قوه آن درجهت
مخالف باشد، آن دستگاه كار نميكند
وی ادامه داد: متاسفانه امروز هم
در فضای سياسی كشور، وارث عدم
هماهنگی و بعضا جنگ و ستيز بين
دستگاهها و نهادهای دولتی و
حكومتی هستيم كه اين امر با انديشه
امام سازگار نيست
شجاعپوريان افزود: بازبيني
توصيههای حضرت امام در فعاليتهاي
مختلف نشان ميدهد كه ايشان بر
هماهنگی دولت و مجلس و همهي
دستگاهها تاكيد جدی داشتند و
البته ايشان به اين نكته ظريف نيز
التفات ميدادند كه حد و حريم
نهادها و وظايفشان مراعات شده و
دخالت در وظايف يكديگر نداشته
باشند
نمايندهی بهبهان در مجلس در
ادامهی پاسخ به اين سوال را كه
اگر امام(ره) امروز در قيد حيات
بودند بر چه مواردی با شرايط فعلي
جامعهی ما، تاكيد داشتند را مشكل
دانست و گفت: بررسی سيرهی عملی و
نظری حضرت امام در گذشته، به ما
كمك ميكند كه رفتار و موضعگيري
امام را بسنجيم و با توجه به حمايت
جدی حضرت امام در زمان حيات از
دولت موسوي، اگر امروز زنده
بودند، حمايت قاطع و موثر از دولت
خاتمی را تاكيد ميكردند و عملا
در برابر بحرانسازها، كارشناسها
و موانع مقابل دولت ميايستادند و
امام هم بارها نشان داده بودند كه
اهل تعارف با كسی نيست
وی بيان داشت: همچنين امام با
خودسريهايی كه امروز به نام دين
صورت ميگرفت، كنار نيامده و آنها
را نميپذيرفت و قطعا در برابر
آنها هم مقاومت ميكرد
نائب رييس اول كميسيون فرهنگي
مجلس يادآور شد: ما بايد به تبيين
صحيح سيرهی عملی و نظری ديدگاههاي
حضرت امام پرداخته و از طرفي
مسوولان كشور را هم به شكلهاي
مختلف الزام كنيم كه در چارچوب
انديشههای امام حركت كنند و
درخصوص بحثهای نظری و تئوريك
ديدگاههای حضرت امام وسيع است،
اما آن بعد كه به اجرا و دولت بر ميگردد،
دولت و مجلس بايد به سهم خود براي
اجرايی كردن اين انديشهها تلاش
كنند
وی گفت: علاوه بر اين بحثها از
نظر سياسی هم گاهی اگر ما شالوده
شكنيهايی را نسبت به ديدگاهها
و رفتارهای حضرت امام(ره) از هر
نهاد و دستگاهی ميبينيم، به سكوت
از كنار اين مسايل نگذريم؛ چرا كه
موضعگيری و مقاومت باعث ميشود
ديدگاههای حضرت امام(ره) در اين
زمينهها شفاف شود
|
|
|