اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

دو دهه و دو ديدگاه

در جمهوری اسلامی

 

موسوي تبريزی دادستان كل كشور در دهه اول:

1-‌ لاجوردی فروهر را بازداشت كرد، امام فورا دستور آزادی او را داد

2-هيچ فردی از نهضت آزادی و جبهه ملی در آن زمان دستگير نشد

3-‌ مخالفت با ادامه جنگ هم جرم نبود

4-‌ ليبرال‌ها آزادانه د رانتخابات شركت كردند

 

عبدخدائي دبيركل فدائيان اسلام در دهه دوم

‌1-‌ امام در بهشت زهرا گفت چون ولايت دارم توی دهن دولت می‌زنم

2-‌ طالقانی روز حكومت نظامی به مردم گفت در خانه بنشينيد

3-‌  ماركس آيده آليست بود، دنيا را به آتش و خون كشيد و در كمونيست آنقدر كشتار شد كه در هيچ عقيده‌ا‌ی نشد

4-‌ 1400 سال توی سر و سينه خود زندند و گفتند"حسين مظلوم" اين باور مردم است

 

فدائيان اسلام

از جنبش نفت تا جنبش اصلاحات

"فدائيان اسلام" تشكيلاتی است كه از دل ماجراجوئي‌های جنبش ملی كردن نفت بيرون آمده‌است و در يك دوره پرحادثه همان نقشی را برعهده گرفت كه در جمهوري اسلامی "انصارحزب‌الله" عهده دار شد ابتدا با آيت‌الله كاشانی مراوده و مناسبات داشتند ولی بعدها طلبه ماجراجويی بنام"نواب صفوي" رهبری كامل آن را بدست گرفت و با چند ترور سياسی نقش آفرين شد، از جمله ترور محقق سرشناس ايران "احمدكسروي" و بعدها ترور ناتمام وزير خارجه دولت مصدق "دكتر حسين فاطمي" و

عبدخدائي كه اكنون دبيركل فدائيان اسلام شده، در نوجوانی عضو اين جمعيت بود و در ترور حسين فاطمی و ترور ناكام حسين اعلاء وزير دربار شاهنشاهی نقش داشت ولي چون بسيار نوجوان بود مشمول حكم اعدام نشد بعد از انقلاب، از اين افراد سن و سالی گذشته بود و به همين دليل خود مستقيما وارد ميدان عمليات خياباني نشدند و بجای آن گروه‌های فشار را رهبری كردند كه سرانجام از درون آن‌ها "انصارحزب الله" بيرون آمد پس از انقلاب، برسر رهبری بقايای فدائيان اسلام بين سه نفر جدال وجود داشت" آيت‌الله خلخالي"، "ناطق نوري" و "عبد‌خدائي" و به همين دليل بقايای اندك فدائيان به سه شاخه تقسيم شده بودند، شاخه خلخالی عمدتا در دادستانی انقلاب فعال بود و دو شاخه ديگر در ارگان‌های نظامي-امنيتي اين افراد با همين هويت در حزب جمهوری اسلامی حضور يافته و برخی از آنها در شورای ائتلافي حزب جمهوری اسلامی قرار گرفتند پس از انحلال حزب جمهوري اسلامی و شتاب موتلفه اسلامي برای تجديد سازماندهی و رفتن به سوی تبديل شدن به حزب سياسي-نظامي هر سه شاخه فدائيان اسلام در ائتلاف با موتلفه قرار گرفتند بعدها در بسيج، سپاه و نيروهاي انتظامی عضو گيری كردند و هدايت كننده لباس شخصي‌ها، انصار ولايت و انصار حزب‌الله شدند، كه باحتمال بسيار در ترورها و ماجرا آفريني‌هاي سال‌های اخير در جمهوري اسلامی نقش داشتند انديشه‌هاي كنونی فدائيان اسلام، همان انديشه‌هائی است كه مصباح يزدی تبليغ مي‌كند و تا حدود زيادی همان اعمال و تفكراتی را دنبال مي‌كنند كه فدائيان اسلام در دهه 30 دنبال مي‌كردند و در جدائی آيت‌الله كاشانی از مصدق و ترويج ارتجاع دينی و ترورها نقش آفرين بودند آنها حتی آيت‌الله كاشانی را ليبرال مي‌دانستند و معتقد بودند او بايد فتوای ممنوعيت پخش موسيقی از راديو را بدهد و اعلام حجاب اجباری كند، در محله‌ها بلندگو برای پخش روضه گذاشته شود و

اين برای نخستين بار است كه دبيركل اين جمعيت رسما و آشكارا سخنرانی مي‌كند و مطبوعات نيز آن را منعكس در جريان ترورهای چند سال اخير نيز چند اطلاعيه با نام "فدائيان اسلام ناب محمدي"  در ترويج ترور اصلاح طلبان و تهديد آنها پخش شد و حتی در حمله به دفتر روزنامه خرداد( به مديرمسئولی عبدالله نوري) آنها اطلاعيه قبول مسئول پرتاب نارنجك به درون ساختمان را برعهده گرفتند و اكنون نيز در راه اندازی گروه‌های فشار و تظاهرات بنام طلبه‌های ناراضي در قم، كه آخرين آن مخالفت با پايان حصرآيت‌الله منتظری بود نقش اصلی را داشتند

 

گزارش ايسنا از سخنرانی عبدخدايی و موسوي تبريزي



سلسله جلسات هفتگی انصار حزب‌الله با حضور محمدمهدی عبدخدايي، دبيركل جمعيت فدائيان اسلام، عصر ديروز برگزار شد
به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وی كه با موضوع ” امام‌خميني، نظريه‌پردازي كه تمامی مكاتب مادی گذشته را بر هم ريخت” سخن مي‌گفت به چگونگي پيروزی انقلاب پرداخت و گفت: بيشتر روشنفكران ماقبل از انقلاب، استفراغ نظريات خارجی را مزمزه و گمان مي‌كردند هر آنچه غرب مي‌آيد وحی منزل است
وی گفت: ماركس كه مي‌گويند ايده‌آليست بوده، در خانه‌اش نشسته و با انگلس، مانيفستی را تهيه كرده بود كه با آن، دنيا را به آتش و خون كشيد، چنانچه آنقدر كه در كمونيست كشتار شد در هيچ عقيده‌ای كشتار نشد
عبدخدايی افزود: متاسفانه زماني كه چپ‌ها پس از شهريور 20 ، پا به عرصه گذاشتند، روحانيت ما نتوانسته بود در اثر فشارهای رژيم پهلوی تحقيقات گسترده‌اش را { در مورد آنها } منتشر كند
دبيركل جمعيت فدائيان اسلام، در ادامه به بررسی انديشه‌های سياسي آن دوران پرداخت و گفت: در آن زمان سه نظريه‌ی سياسی وجود داشت اولين نظريه كه غالب هم بود نظريه‌ي جبهه‌ی ملی و نهضت آزادی بود شعار اين افراد اين بود “مبارزه‌ي قانونی در چارچوب قانوني” ، مصدق، مرحوم بازرگان، مرحوم يدالله سحابی و مرحوم آيت‌الله طالقاني نيز همين نظر را داشتند و به همين جهت است كه در روز 21 بهمن، آيت‌الله طالقانی (با تمام ظلم‌ستيزي‌اش) مي‌گويد: ” مردم! حكومت نظامي است، در خانه‌هايتان بمانيد”  اما ساعت سه بعدازظهر همان روز امام اعلام مي‌كند، حكومتي قانونی است كه حكومت نظامي‌اش قانونی باشد؛ مردم! به خيابان‌ها بريزيد اين تفكر “مبارزه‌ي قانونی در چارچوب قانون” مي‌گفت: از طريق انتخابات آزاد، نيروهاي مردمی را به مجلس مي‌فرستيم، اختيارات شاه را محدود مي‌كنيم، به شاه مي‌گوييم سلطنت كن،‌ نه حكومت به همين جهت است كه هيچ‌يك از اعضای جبهه‌ی ملی يا نهضت آزادی در طول اين مدت، به عنوان مخالف سلطنت، محاكمه نمي‌شوند
طرز تفكر دوم، از نهرو گرفته شده بود و مي‌گفت: چون تكنولوژی اسلحه پيشرفت كرده است، انقلاب غيرممكن است، پس ما بايد بچه‌هايمان را به ارتش بفرستيم، تربيت شوند تا آنها عليه شاه كودتا ‌كنند، نظر سوم، نظريه‌ی چريك‌های فدايی خلق بود كه مي‌گفتند برای آنكه به نظام ضربه بزنيم از مردم بخواهيم به جنگل بيايند در جنگل مسلح شويم، كم‌كم مردم به ما ملحق ‌شوند، از جنگل به شهرها بياييم و حاكميت را تخريب و سلطنت را سركوب ‌كنيم كه البته الگوی آنها انقلاب كوبا به رهبری كاسترو بود
وی همچنين افزود: امام عقيده داشتند كاناليزه كردن باورهاي مردم مي‌تواند انقلاب را به پيروزی برساند
باورهای مردم چه بود؟ اينكه مردم ما شيعه هستند، 1400 سال بر سينه زده‌اند و گفته‌اند «مظلوم حسين»، اين باور مردم است اشرف پهلوی در يكي از سخنراني‌هايش گفت: 43 سال عليه حجاب (از نظر فرهنگي، اجتماعي، رسانه‌اي) فعاليت مي‌كنيم اما نتوانسته‌ايم موفق شويم، چرا كه حجاب، باور ذهنی مردم است
عبدخدايی ادامه داد : اين باور مردم بود كه برای استقرار عدالت اجتماعی بايد حكومت علی برپا شود
حكومت امام حسين( ع) ، صلح امام حسن( ع) و درس امام صادق( ع) ، همه باور مردم است به قول آن متفكر كه مي‌گويد: «اگر خواستی حركت كنی بايد حسيني باشی و شهيد شوی و اگر خواستي بمانی بايد زينبی باشي، در غير اينصورت يزيدی هستي» باور جامعه اين است كه سكوت در برابر ظلم يزيدی است
دبيركل جمعيت فدائيان اسلام تاكيد كرد: برخلاف ادعای جبهه‌ی ملی و نهضت آزادي، اين گروه‌ها هيچ‌كدام نقش تعيين‌كننده‌ای در سرنوشت انقلاب نداشتند، اين امام بود كه انقلاب را به پيروزی رساند و به همين خاطر است كه محمدتقی شريعتي مي‌گويد “اطاعتی كه مردم از امام كردند از پيامبر در زمان رسول‌الله نكردند”
اين مساله باز برمي‌گردد به اينكه امام با باور مردم سر و كار داشت به همين جهت است كه امام در بهشت‌زهرا مي‌آيد و آرمانش را اين‌چنين مي‌گويد، مي‌گويد ” نظر به ولايتی كه دارم، به اختياری كه مردم دادند مي‌زنم تو دهن اين دولت من دولت عوض مي‌كنم”
وی گفت: اين حرف امام، علمی است پس نيازی ندارد كه به جنگل بروی و تفنگ بگيری و سلطنت را كله كني
عبدخدايی گفت: اين حركت امام تمامي نظريات ماركس، نهرو ،ماتسو تئونگ و همه را به زباله‌دان تاريخ انداخت
اين واقعيت غيرقابل انكار است
وی درپايان گفت: “هرگاه توانستي باور مردم را به كانال عملی بريزي و تمام جامعه را يكجا حركت دهي، ديگر توپ، تانك و مسلسل اثر ندارد

 

موسوي تبريزی : نظرات امام(ره) در مورد «آزادي‌هاي‌ سياسي» رعايت نمي‌شود

دبير مجمع مدرسين و محققين قم معتقد است: نظرات امام در مورد آزادي‌ سياسی گروه‌ها رعايت نمي‌شود و دليل آن هم نظرات خاص برخی افراد مؤثر در اداره‌ی حكومت است
آيت‌الله سيدحسين موسوی تبريزي، دبير مجمع مدرسين و محققين حوزه‌ي علميه‌ی قم و دبير خانه‌ی احزاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك نمونه از عدم رعايت نظرات حضرت امام (ره)‌ را اعمال نظارت استصوابی دانست كه در زمان امام كار به اين شكل انجام نمي‌شده است 
وی اين اقدام را منع مردم از مشاركت‌ سياسی خواند و درباره علت عدم رعايت نظرات امام گفت: اين امر بستگی به نظرات افراد مؤثر در اداره‌ی حكومت دارد آنها در جايی كه به نفع خودشان است، نظر امام را اعمال مي‌كنند و آنجا كه نظر امام را به نفع خويش نمي‌بينند، چنين نمي‌كنند و دليل ديگر اينكه برداشت‌ها از نظرات امام مختلف است و نمي‌توان گفت‌ كه همه نيت بد دارند
وی در تبيين نظرات امام درباره آزادی بيان ، اظهار داشت: امام (ره) به قدری به مساله‌ی آزادی بيان معتقد بود كه اطرافيان ايشان هميشه آماده‌ی نقد بودند به عنوان مثال، در اوج جنگ، نظر نهضت آزادی اين بود كه جنگ ادامه پيدا نكند اما نظر امام (ره) اين نبود اما با نهضت آزادی هم برخورد نكردند
دادستان اسبق كل كشور، خاطرنشان كرد: روزی كه شهيد لاجوردی (دادستان وقت تهران)، آقای فروهر را دستگير كرده بود، امام (ره) من را خواستند و فرمودند كه در نظام ما، امثال فروهرها نبايد به زندان بروند و وی بايد هرچه زودتر آزاد شود همين مساله باعث شد كه سه تن از دوستان نزديك بني‌صدر هم، آزاد شوند و ديگر كسی با عنوان عضو نهضت آزادی يا جبهه‌ی ملي، حتي بازداشت موقت هم نشد
وی ادامه داد: امام (ره) از كسی كه صريح با ايشان صحبت مي‌كرد، خوشش مي‌آمد و حتی راه‌كار هم نشان مي‌داد در رابطه با ليبرال‌ها هم امام (ره)، ليبراليسم را به عنوان يك سازمان كه بتواند كشور را اداره كند، قبول نداشتند اما در عين حال به آنها كاری هم نداشتند لذا آنان در انتخابات شركت مي‌كردند و نماينده‌ مي‌شدند در دوره‌ي دوم مجلس هم خودشان كانديد نشدند در هر حال مشكل، مشكلی نبود كه امام (ره) ايجاد كند
موسوی تبريزی با تاكيد بر دوري امام از برخوردهای متحجرانه و خشك، گفت: در نوشته‌های امام، به خصوص در وصيت‌نامه‌ ايشان و منشور روحانيت، از متحجرين به عنوان افرادی ياد شده كه هميشه با انقلاب و نظام اسلامی مخالف بودند احساس من اين است كه دستهايی در كار است آنچه را كه امام (ره) آماده كرده است، از بين ببرند وقتی كه منشور روحانيت و نامه‌ی امام به مناسبت سالگرد شهدای حج را مي‌خوانيم ايشان بيشترين درد و رنج شان را از روحانيون متحجر و قشري‌نگر ابراز مي‌كنند اين نامه براي كسانی است كه دم از ولايت مي‌زنند و نان ولايت اهل بيت را مي‌خورند امروز بهترين وقت است كه اين دو نامه حلاجی شود بعد از رحلت امام (ره) متحجرينی كه در زمان ايشان بي‌صدا فعاليت مي‌كردند، در حكومت نفوذ كرده و گاهی تئوريسين‌های بعضي از گروه‌ها و جريان‌های سياسي شدند
دبير مجمع مدرسين و محققين حوزه‌ي علميه‌ی قم در مورد ميزان آسيب منازعات جناحی به اصل انقلاب گفت: منازعات سياسی اگر در حد طبيعي باشند، نه تنها ضرر نمي‌زند، بلكه مي‌توانند، مفيد هم باشند حد طبيعی اين منازعات هم آنجاست كه با موضوعات به صورت علمي برخورد شود و هركس عقيده‌ی خود را بگويد و مشكلات را به عرصه‌ي اجرايی انتقال ندهند اما اگر اين برخوردها و منازعات، سياسی شود، قطعا نظام با خطر مواجه مي‌شود
موسوی تبريزي، اختلاف در مفاهيمي چون عدالت‌خواهي، مردم‌سالاري و آزادي‌خواهی را طبيعی دانست و افزود: در كشوری كه مدت زيادي استبداد حاكم بوده است، با توجه به نظام نوين مردمسالاری ديني، اين اختلافات طبيعی است مرحوم آيت‌الله طالقانی مي‌گفت كه نمي‌دانم امام چطور مي‌خواهند جمهوريت و اسلاميت را با هم جمع كنند امام (ره) طوری عمل مي‌كرد كه نه جمهوريت به خطر مي‌افتاد و نه اسلاميت و اگر ذره‌ای رای مردم خدشه‌دار مي‌شد، برخورد مي‌كرد امام (ره) آنجا كه احساس مي‌كرد كوچكترين خطري، جمهوريت نظام را تهديد مي‌كند، برخورد مي‌كرد در رابطه با حدود و احكام اسلامی هم هرجا كه احساس مي‌كردند كسانی توطئه مي‌كنند، و ممكن است كسانی به نام دين، مملكت را تضعيف كنند، برخورد مي‌كردند ايشان هم دين را در جامعه‌ زنده‌ و جاويد و هم مردم را پر تحرك مي‌خواستند
وی ادامه داد: بعد از امام (ره) قدری فضا بسته شد و هر كسي نتوانست اظهار نظر كند بعد از دوم خرداد اين موقعيت پيش آمد كه بالاخره اين مفاهيم باز شود اما ممكن است در كنار اين اختلافات طبيعي، مغرضان بخواهند سوءاستفاده كنند
عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه‌ي علميه‌ی قم، در مورد ميزان تحقق آرمان‌های امام (ره)، تصريح كرد: آنچه كه از سال 42 به بعد، امام و ديگر سياسيون روحانی و غيرروحاني در مبارزه مطرح مي‌كردند و بسيار پر رنگ‌ هم مطرح مي‌شد، دو مساله بود، يكی تحقق عدالت اجتماعی كه سرمايه‌های معنوی و مادی به صورت عادلانه تقسيم شوند، و ديگري مساله‌ی برقراری يك نظام اسلامي كه مديريت آن براساس خواست مردم باشد در دو يا سه جمله مي‌توان خواسته‌های مردم را در استقلال، اسلاميت و آزادی خلاصه كرد
موسوی تبريزي، اذعان داشت: در زمينه‌ی استقلال سياسي، تا به حال موفق بوده‌ايم در مورد مسايل ظاهری اسلام، مانند حجاب، جمع كردن قمارخانه‌ها و مشروب فروشي‌ها و مظاهر فساد در اوايل انقلاب موفق بوديم، اما اخيرا موارد نگران‌كننده‌ای از اين مساله ديده مي‌شود در رابطه با محتوای واقعی اسلام بايد بگويم كه از نظر فرهنگی به آنچه كه خواسته‌ی مردم بود، نرسيديم در مورد اجرای عدالت‌های اجتماعي، اقتصادی و سياسي، موفقيت‌های ما ايده‌آل نبوده است
وی افزود: در زمينه اجتماعی و اقتصادی مديريت درستی اعمال نشده است اسلام كم شدن فاصله‌ها را مي‌خواهد در زمينه‌ی مديريت سياسی قبل از انقلاب، مردم و حكومت از هم جدا بودند ولی بعد از انقلاب، دخالت مردم در حكومت تاثيرگذار شد با اين وجود به حد ايده‌آل نرسيده‌ايم  به طور كلی موفقيت‌های زيادی به دست آورده‌ايم كه روبه‌ پيشرفت است و عقب گرد ندارد
اين مدرس حوزه‌ی علميه‌ی قم، ريشه‌ی مشكلات را در عدم مديريت صحيح دانست و افزود: مديريت صحيح با ايفای نقش بيشتر مردم محقق مي‌شود به كارگيری افراد متخصص و احترام گذاشتن به افكار و انديشه‌هاي آنان، ياری گرفتن از آنهايی كه دلشان در گرو ايران است؛ هر چند كه مسلمان نباشند، استفاده از تمام امكانات و ايجاد زمينه‌ي مناسب برای ابراز افكار و جذب استعدادها از جمله‌راه‌هاي مديريت صحيح در جامعه است
اگر اين نوع مديريت در جامعه‌ ايجاد شود، شكاف طبقاتي، روز‌به‌روز كمتر خواهد شد

 

ی