اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

كنفرانس خبری سناتورهای امريكائی: برای مردمسالاری

امريكا در جستجوی يك دولت برای ايران است!

 

سه تن از اعضای كنگره آمريكا، روز پنج‌شنبه با حضور در يك كنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران دربارة قطعنامه‌اي كه راجع به ايران به كميسيون روابط خارجی سنای اين كشور ارائه داده‌اند، پاسخ دادند.

 سناتور «سام براونيك» در اين نشست، ضمن ابراز نگرانی از تبديل ايران به يك قدرت هسته‌اي، مشروعيت بخشيدن به رژيم ايران را مانع رشد نيروهای مردم‌سالار حقيقی در اين كشور دانست و گفت: حركات و اشاره‌های مثبت آمريكا بايد به سمت مردم ايران باشد و نه در جهت آن دسته از مقام‌های سياسی كه حيات آنها به حفظ رژيم كنونی وابسته است. سياست آمريكا بايد جست‌وجو برای يك دولت مردم‌سالار واقعی در ايران باشد كه آزادی را به مردم ايران بازگرداند و تروريسم را رها كند.

اين سناتور جمهوري‌خواه آمريكا، دليل ارائه قطعنامه و حضور در اين كنفرانس خبری را اوضاع بسيار جدی جاری در ايران دانست و گفت: ايران سرگرم همكاری با گروه‌هايی است تا منطقه را بي‌ثبات كند و دولت‌های افراطی و جنگ‌طلب اسلامی را حاكم سازد. بنابر اين اكنون بهترين فرصت برای ارسال پيامی قوی از سوی كنگره ايالات متحده به مردم ايران مبنی بر آگاهی از تلاش‌هايشان و حمايت از آنها مي‌ باشد.

سناتور وايدن ديگر سناتور جمهوريخواه نيز ضمن انتقاد از سياست دولت خاتمی اظهار داشت: دولت ايران اغلب از بازكردن فضای سياسی سخن مي‌گويد اما با مروري بر سابقه 5 سال اخير مشاهده مي‌شود، آنها درصدد ايجاد و يا قادر به انجام هيچ تغيير دموكراتيك محسوسی نبوده‌اند.

رياست جمهوری خاتمی مانند سينماهای قديمي است كه همواره تابلوی تبليغ «به زودي» را نشان مي‌دادند ولی هيچگاه فيلم را به نمايش نمي‌گذاشتند.

وعده‌هاي خاتمی هيچگاه به وقوع نپيوسته است. به عقيده من مردم ايران خسته شده‌اند و علت ناآرامي‌های جاری همين مسأله است.

وي تظاهرات مكرر از سوی دانشجويان، زنان، مذهبيون ناراضی و همچنين تشديد فعاليت‌های ايرانيان خارج از كشور را نشانه اشتياق مردم ايران به تغييرات مردم‌سالارانه دانست و گفت: ما سه نفر با كنار گذاشتن مواضع حزبی خود مي‌خواهيم بخشی از كوشش جهانی برای برقراري ارتباط مستقيم با مردم ايران باشيم.

«تام لانتوس» نماينده حزب دموكرات نيز ضمن تحسين تمدن كهن مردم ايران گفت: ايران به‌عنوان يك كشور و مردم ايران تحت حكومت اين رژيم غير دموكراتيك، خشك عقيده و متعصب درحال عبور از دوره‌اي طوفانی از تاريخ است.

من چند روز قبل از به‌قدرت رسيدن رژيم كنونی در تهران بودم. در آن زمان نيز كاملاً روشن بود كه مردم ايران همچون امروز خواهان چيزی جز مردم‌سالاري، برابری بين زنان و مردان، آزادی مذهبي و عضويت در جهان متمدن قرن بيست‌ويكم نبودند.

وي در ادامه افزود: من چندی پيش درحدي معتدل‌تر در سطح كنگره سعی كردم به همراه تعدادی از اعضای كنگره، از ايران بازديد داشته باشم. اما همه‌چيز به‌گونه‌ای بي‌سابقه و با نوعی تكبر و بي‌مهری رد شد.

لانتوس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينكه چرا خاتمی قادر به اجرای وعده‌های خود نبوده است، گفت: دو نوع پاسخ برای اين سئوال وجود دارد. يا آنكه او قادر به اجرای وعده‌های خود نبود، زيرا فاقد اختيارات و قدرت نهايی در ايران است و يا وعده‌های او ساختگی بودند و هيچگاه قصد به‌اجرا گذاشتن آنها را نداشت. خاتمی فرصت لازم را دراختيار داشت.

جوانان، زنان و بخش گسترده‌ای از قشر تحصيلكرده با اشتياق بسيار زياد از او استقبال كردند ولی هيچ اتفاقی نيفتاد.

نارضايتی مردم ايران كه به نقطه جوش خود رسيده است، نشان مي‌دهد او يا نتوانسته و يا قادر به تحقق وعده‌های خود نبوده است كه در هر صورت تفاوت چندانی بين اين دو وجود ندارد.

 

 

ی