اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

ابوالفضل‌بازرگان:

هيچ ضرورتی ندارد بهانه به جنگ‌طلبان امريكا بدهيم!

 

ابوالفضل بازرگان، فرزند مهندس بازرگان، از رهبران شناخته شده جنبش ملي‌-مذهبي كشور، كه اخيرا از سوی دادگاه انقلاب به جرم فعاليت در نهضت آزادی به زندان محكوم شده، در يك مصاحبه با خبرگزاري دانشجوئی ايسنا گفت : عملكرد مسوولان و اثرگذاری آنان بر افكار عمومی يكي از عوامل احتمالی بروز مفاسد اقتصادي، مالی و تبعيض است. قانون‌شكني، قانون‌گريزی و دين‌گريزي‌ از جانب نسل جوانی روی مي‌دهد كه پس از پيروزي انقلاب اسلامی تربيت شده‌اند. بنابراين نمي‌توان صرفا عوامل را در پيش از انقلاب، جست و جو كرد.
به اعتقاد وي، با بررسی مجموعه‌ي عملكرد مسوولان انقلاب و دولت، مي‌توان دريافت كه چه چيز سبب بروز اين مفاسد در جامعه شده است. چه بسا بخشی از آن به علت عدم رعايت ملاك شايسته‌سالاری در واگذاری مسووليت‌ها باشد يعنی به كسانی بدون توانايی و يا تجربه و علم لازم و كافی مسووليت داده شده باشد. هم‌چنين پديده‌ی آقازاده‌ها نشان‌دهنده‌ي نارسايي‌ها و سوءاستفاده‌هاي اقتصادی در برخی از اطرافيان مسوولين مي‌باشد.
بازرگان افزود: گردش آزاد اطلاعات و انعكاس ديدگاه‌های نيروهای مختلف، از جمله منتقد و مخالف می تواند از بسياری از مسائل ناروا پيشگيری كند و در غير اين‌صورت مردم پس از بروز يك اتفاق ناروا و هنگام برملا شدن آن از جريان مطلع مي‌شوند.
مسائل اقتصادی و مشكلات تامين معاش مردم نيز از جمله مواردی است كه مردم را به سوی جرائم اقتصادی و كارهاي غيرقانونی سوق مي‌دهد. گسست بين نسل‌ها نيز مي‌تواند در پيدايش اين موارد دخيل باشد.
پنهان‌كاری زمينه‌ی پيدايش شايعه را فراهم مي‌كند، بهترين عملكرد در اين زمينه، اطلاع‌رسانی شفاف است تا از بروز هرگونه شايعه جلوگيری شود.
وی گفت: مسوولان با پيشگيری از بروز تخلف در ميان اطرافيان خود و نيز نهادهايی نظير سازمان بازرسی كل كشور، كميسيون اصل 90 مجلس و ... مي‌توانند از عوامل ناظر و كنترل كننده باشند. علاوه بر اين مردم و رسانه‌های عمومي نيز با پي‌گيری مداوم خود خواهند توانست كه اطلاعات را كسب كرده و انعكاس دهند و به جامعه آگاهی بخشند. تقويت نهادهای مدنی مانند احزاب ،مطبوعات، انجمن های صنفی از جمله وسايل برقراری ارتباط صحيح بين مردم و حاكمان است و می تواند از بروز انحرافات و تخلفات جلوگيری كند.
درصورتی كه منافع ملی و گروهی تعارض داشته باشند، گروه‌ها و احزاب بايد از پي‌گيری منافع گروهی خود كه برخلاف منافع ملی است و به آن آسيب مي‌رساند، بپرهيزند.
وجود جناح‌ها و تفكرات مختلف در جامعه طبيعی است و مسوولان نبايد اجازه‌ی قطبی شدن فضای سياسی جامعه را بدهند و جناهها و گروهها بايد ضمن حفظ عقايد خود به گونه‌ای عمل كنند كه منافع ملی به خطر نيفتد و از نهادها، سمبل‌ها و عملكردهای مردمی استفاده‌ي حزبی و گروهی نكنند.
قطبی شدن فضای سياسی كشور كه نيرو‌ها در مقابل هم قرار گرفته و يكديگر را خنثی ‌كنند، بسود كشورهائی كه منافع خود را جستجو مي‌كنند.
بازرگان يادآور شد: اگر منافع ملي ايران با منافع كشورهای ديگر همسو باشد، ضمن حفظ ارزش‌ها خواهيم توانست كه با آنها در تعامل باشيم و بايد از خير احتمالی تعاملاتی كه به ضرر منافع ملی است (چه با آمريكا، و چه با اروپا و ژاپن و ....) گذشت.
بازرگان با بيان اين‌كه دولت آمريكا مانند هر دولت ديگر به دنبال حفظ منافع خود مي‌باشد، گفت: برای اجراي اصلاحات در جامعه، نبايد تابع نظرات و حمايت‌های ديگران باشيم.
وی در ادامه يادآور شد : فرهنگ و باور جامعه‌ی ايران، حمايت دولت آمريكا از هر جناح و گروهی را به منزله‌ی عدم صلاحيت و سلامت آن جناح مي‌داند. در حالي‌ كه نبايد در ملاك گذاری اشتباه كرد.
نه تنها جناح اصلاح‌طلب، بلكه جناح راست نيز بايد در اظهارنظرها و عملكردهای خود مراقب باشند كه حمايت‌هاي تبليغاتی آمريكا از يك جناح يا گروه سبب جداسازی آنها از يكديگر و يا از ملت نشود و در دام توطئه‌ی بيگانگان نيفتند. چرا كه اين گونه اظهارنظرها از سوی آمريكا بر مبنای حسن نيت نيست و بايد هوشيار بود كه به اختلافات دروني دامن نزده و به آنها شدت ندهند در عين حال نبايد به هيچ وجه بهانه‌ای به دست دشمنان و علي‌الخصوص آمريكا براي اعمال دشمنی با ايران داد. شايد نتوان انگيزه‌های خصومت و جنگ طلبی را از بين برد ولی مي‌توان از ايجاد بهانه پرهيز كرد. ممكن است كه اظهارنظرها و اقداماتی كه در قبال آمريكا صورت مي‌گيرد، در حذف يا تغيير انگيزه‌های آن درباره‌ی ايران و منطقه موثر نباشد ولی مي‌توان حتی الامكان بهانه‌ ايجاد نكرد تا تحقق بخشيدن به انگيزه‌ها محل و توجيه پيدا نكند.
مسوولان و صاحب‌نظران بايد علاوه بر عملكردها، مراقب بياناتشان نيز باشند تا بهانه هايی به دولت آمريكا براي جبهه بندی عليه كشورمان و بسيج افكار عمومی جهان در مقابل ايران داده نشود.
بازرگان گفت: بدون شك سخنان مسوولان و صاحب‌نظران ايران نيز بر افكار عمومي جهان موثر است ولی بايد در نظر داشت كه بازتاب و تاثير عملكردها بيشتر است و مي‌بايست در عمل نشان داده شود كه مايل و قادريم از طريق گفت وگو و به دور از هر جنجالی به حل و فصل اختلافات بپردازيم.

ی