ايران

پيك

                         

گزارش خبری ورود شيرين عبادی به ايران
و
برنامه ديدارهای امروز برنده جايزه صلح نوبل

درپايان مراسم استقبال، گروه های فشار كوشيدند با حمله به مردم، پروژه جديدی را به اجرا بگذارند كه با هوشياری كميته استقبال و پرهيز مردم از درگيری اين كوشش ناكام ماند

دو شعار عمده مردم:

بانوی ايران زمين- شادی ما را ببين

رفراندم، رفراندم- اينست شعار مردم

شب گذشته تمام خبرگزاری های جهان، اخبار مربوط به استقبال وسيع و پرشور مردم از شيرين عبادی را هنگام بازگشت به كشور مخابره كردند. اين گزارش ها، درهمان اولين ساعات ورود شيرين عبادی به تهران همراه بود با عكس ها و فيلم های خبری از اين استقبال.

نكته محوری در تمام اين اخبار و گزارش ها، حضور وسيع مردم در مراسم استقبال غير دولتی بود، چرا كه عليرغم سانسور خبری حاكم بر سيمای جمهوری اسلامی دراين زمينه و احتياط بسيار زياد مطبوعات از درج اخبار و اطلاعيه های كميته استقبال از خانم عبادی، مردم بصورت خود جوش و با استفاده از راديوهای فارسی زبان خارج كشور از ساعت ورود عبادی به كشور مطلع شده و از ساعت 5 بعد از ظهر ديروز جمعيت بطرف فرودگاه مهرآباد به حركت در آمد. ميزان و تعداد جمعيت استقبال كننده از 30 تا يكصد هزار نفر گزارش شده است و اين شمار جمعيت برای استقبالی كه درباره آن نه تنها تبليغ نشده بود، بلكه اخبار آن هم سانسور شده بود، برای همه خبرگزاری ها يك خبر مهم بود.

بسياری از مردم اتومبيل های خود را در دو طرف فرودگاه مهرآباد، درجاده رها كرده و پياده به طرف فرودگاه راه افتادند. از ميدان آزادی تا فرودگاه مهرآباد امكان رفتن به فرودگاه از ساعت 7 شب به بعد بكلی وجود نداشت و بسياری از مردم حتی پياده نيز نتوانستند از اين ميدان عبور كرده و خود را به فرودگاه برسانند. همين وضع در جاده كرج حاكم بود و مردم اتومبيل های خود را در اين جاده پارك كرده و پياده به طرف فرودگاه به حركت در آمده بودند.

شعارهای عمده جمعيت استقبال كننده از خانم عبادی، دو شعار زير بود:

رفراندوم- رفراندوم

اينست شعار مردم

 

بانوی ايران زمين

شادی ما را ببين

 

درحاليكه برخی راديوهای فارسی زبان لس آنجلس مردم را برای سردادن شعارهای تند و انحرافی تحريك و تشويق می كردند، اين شعارها بازتابی در جمعيت نيافت. برخورد نيروهای انتظامی درمجموع بسيار مورد قبول مردم بود و به همين دليل نيز پس از پايان مراسم استقبال و حتی در جريان مراسم استقبال بسياری از مردم شاخه های گلی كه برای خانم عبادی برده بودند ولی نتوانسته بودند به او بدهند بين نيروهای انتظامی تقسيم می كردند.

تعدادی از لباس شخصی ها با پلاكاردهايی كه روی آنها شعارهائی عليه خانم عبادی و جايزه صلح نوشته شده بود در حاشيه مسير فرودگاه مهرآباد ديده می شدند كه مردم بطور عمده اعتناء به آنها نداشتند و تنها چند بار، در چند نقطه آنها را هو كردند.

در پايان مراسم، ديرهنگام شب، گزارش هائی از برخی برخوردها به ما گزارش شد، كه دليل آنها كم شدن جمعيت و جسارت يافتن نيروهای فشار برای حمله به بقايای مردم استقبال كننده ای بود كه راهی خانه های خود بودند. دراين ارتباط عده ای نيز از سوی نيروهای انتظامی دستگير شدند كه معلوم نيست از كدام سو بوده اند و آزاد شده اند يا خير.

تمام تلاش نيروهای فشار و لباس شخصی ها آن بود كه اين مراسم را با تشنج همراه سازند تا روز بعد روزنامه هائی نظير كيهان و رسالت كل اين مراسم را يك توطئه خارجی معرفی كرده و پروژه جديدی را برای يورش آغاز كنند. به همين دليل و با آگاهی از همين مسئله، كميته استقبال با دقت زياد هدايت جمعيت را برعهده گرفت. ماجراجوئی های نيمه شب در حوالی ميدان آزادی كه اساسا معلوم نيست هر دو طرف درگيری خودشان نيروهای فشار بوده اند و يا مردمی هم در آن ميان حضور داشته اند يا خير، با هدف پروژه سازی صورت گرفت.

از ميان نمايندگان مجلس كه به استقبال خانم عبادی آمده بودند، خانم ها كولائی و فاطمه حقيقت جو و از ميان نمايندگان مرد مجلس، آقای ميردامادی رئيس كميسيون خارجه و امنيت ملی مجلس بيش از ديگران شاخص بوده و مردم سعی داشتند خود را به آنها رسانده و با آنها پيرامون مسائل سياسی كشور گفتگو كنند. گرچه نيروهای انتظامی برای حفظ امنيت مراسم استقبال عمدتا از اين تماس جلوگيری كرد. اين خواست مردم، در همين مراسم نشان داد، كه ارتباط نمايندگان مجلس با مردم كم است و مردم حرف بسياری با نمايندگان خود دارند.

به موجب گزارش ديگری كه صبح امروز به پيك رسيده است، از صبح امروز ديدارهای خانم عبادی در خانه وی آغاز شده است. شب گذشته جمعيت زيادی در كوچه و خيابان منتهی به خانم عبادی اجتماع كرده بودند تا از او استقبال كنند و از صبح امروز اين مسير از سوی نيروی انتظامی تحت كنترل قرار گرفته است تا حادثه در آن رخ ندهد.

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی