ايران

پيك

                         

 

آلمان، دفاع از دمكراسی و انتخابات آزاد در ايران

را بدستور روز پارلمان اروپا تبديل خواهد كرد

انتخابات مجلس ايران

بايد را زير نظر سازمان ملل انجام شود

بدنبال امضای نامه اعتراضی نمايندگان فراكسيون های مختلف پارلمان آلمان در دفاع از انتخابات آزاد در ايران و محكوم كردن برپائی يك انتخابات فرمايشی درايران، انتخابات مجلس ايران سرانجام در دستور كار پارلمان جمهوری فدرال آلمان قرار گرفت.

نمايندگان فراكسيون‌های احزاب عمده در سخنراني‌های خود ضمن اعلام همبستگی با نمايندگان معترض مجلس ايران ، اقدامات محافظه‌كاران برای تشكيل يك مجلس كاملاً فرمايشی را محكوم كردند.

اخبار مربوط به تهيه و امضای اين نامه طی دو نوبت خبری در "پيك نت" منتشر شده بود. سايت خبری "ايران امروز" درباره بحث پيرامون انتخابات مجلس ايران در پارلمان آلمان و فراهم آمدن زمينه طرح اين انتخابات در پارلمان اروپا و تصميمی واحد برای اعلام ضرورت يك انتخابات آزاد در ايران گزارش زير را منتشر كرد.

پيش از بحث روز پنجشنبه پارلمان آلمان ،‌ گروهی از سياستمداران آن كشور از احزاب دموكرات مسيحی و سوسيال مسيحی در نامه‌ای خطاب به صدراعظم آلمان و اتحاديه‌ اروپا ، خواستار يك فراخوان بين‌المللی جهت برگزاری انتخابات آزاد در ايران شده بودند.
پس از آن «ردولف بيندينگ» از حزب حاكم سوسيال دموكرات و رئيس گروه پارلمانی آلمان و ايران در يك اطلاعيه‌‌ی مطبوعاتی اقدام شورای نگهبان در رد صلاحيت نامزدهای انتخابات در ايران غيرقابل قبول دانست

بحث در پارلمان آلمان درباره انتخابات در ايران ، ساعت 16:30 روز پنجشنبه 23 بهمن آغاز شد و نمايندگان فراكسيونهای احزاب عمده به سخنرانی پرداختند و در پايان به طرح مصوبه مشترك فراكسيون‌های پارلمانی به اتفاق آرا به تصويب رسيد.

در مصوبه تاكيد شده است كه، ايران زمانی قادر به حل مشكلات خود خواهد شد كه خواست ملت آن بدون قلب شدن در انتخابات انعكاس يابد. در كنار حق شركت آزاد در انتخابات امكان آزادی در كانديد شدن برای انتخابات اجتناب ناپذير است. پارلمان آلمان در كمال نگرانی اطلاع يافت كه بيش از سه هزار نفر از داوطلبين نمايندگی در مجلس رد صلاحيت شده اند كه در ميان آنان حتی نود نماينده مجلس حاضر ديده ميشوند. پارلمان آلمان از مقام‌های حكومت ايران انتظار دارد كه در تصميم خود تجديد نظر نمايند و امكان شركت همه كانديدهای انتخاباتی برای مجلس را فراهم آورند.
اهم نكاتی كه سخنگويان فراكسيون‌ها در سخنراني‌های خود بر آن تاكيد كرده و خواستار توجه سران حكومت ايران را به آن‌ها شدند ، از اين قرار

- شورای نگهبان نهاد انتخابی نيست و از مشروعيت حقوقی لازم برای تعيين تكليف كردن برای مردم ايران برخوردار نيست.

- شورای نگهبان از عملی شدن بيش از هشتاد در صد قوانين مصوب مجلس جلوگيری كرده و با اين عمل خود مردم، به ويژه جوانان و زنان ايرانی را از اصلاحات قانونی نا اميد كرده است.

- برگزاری انتخابات در شرايطی كه احتمالابيش از بيست در صد مردم در آن شركت نخواهند كرد، لباس دموكراسی به تن ديكتاتوری كردن است

- ملت و دولت آلمان برای امنيت خود و ديگران اهميت ويژه ای قائلند و به نقش ايران در امنيت منطقه، عراق، افغانستان و فلسطين واقفند. ولی حاكميت در ايران بايد بداند كه پارلمان و دولت آلمان در ازای امنيتی كه خود ايران نيز از آن بهره مند است از پافشاری بر اعمال حقوق دموكراتيك و انسانی در ايران نخواهند گذشت و اين سياست را در پارلمان اروپا نيز به پيش خواهند برد.

- ايران كشوری است بزرگ با نيروی انسانی بسيار جوان، هوشمند و كاردان. ايران وآلمان منافع اقتصادی مشترك دارند، ولی آلمان نمی تواند به دليل داشتن منافع اقتصادی حقوق اوليه و اساسی مردم ايران را ناديده بگيرد و عملكرد كنونی حاكميت محافظه كار ايران را به نقد نكشد

- آيت الله منتظری كه خود را در مصاحبه با رونامه ای ايتاليائی از مبتكرين قانون اساسی ايران ناميده، عملكرد شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی ميداند، بنا بر اين محافظه كاران ايران نمی توانند منتقدين خود را به دشمنی با اسلام متهم كنند.

-  در صورت ادامه وضع موجود ميبايد خواست كه انتخابات مجلس ايران زير نظر سازمان ملل متحد انجام گيرد و اين خواست دخالت در امور داخلی ايران نيست.

- بنا بر شواهد دستگيری و پيگرد نمايندگان متحصن و پشتيبانان آنان محتمل است. از دولت آلمان خواسته ميشود كه اين مسئله راپيگيری نموده و تمام امكانات خود را برای دفاع از آزادی اين افراد به كار گيرد.

***
خانم "كلوديا روت" از جمله سخنرانان بحث روز پنجشنبه پارلمان آلمان پيرامون انتخابات ايران بود. وی كه از حزب سبزهای آلمان و مسئول امور حقوق بشر در وزارت امور خارجه آلمان است ، طی سخنانی گفت:

سخنرانی كلوديا روت در پارلمان آلمان

امروز ما صدای خود را بلند مي‌كنيم تا همبستگي‌مان را با همكاران خويش در مجلس ايران ابراز داريم ، همكارانی كه تنها و تنها يك خواست دارند: انتخاباتی آزاد و عادلانه؛ كه در هر نظام دموكراتيكی امری بديهی به حساب مي‌آيد و افكار عمومی جهان و به ويژه اكثريت ايرانيان در جمهوری خويش توقع آن را دارند

شورای نگهبان به شيوه‌ای گستاخانه هزاران شهروند ايرانی و از جمله شماری از نمايندگان كنونی مجلس را رد صلاحيت كرده و از دايره رقابت‌ها بيرون گذاشته است. اين شورا كه هيچگاه مجبور نيست عملكرد و مشروعيت خود را به رای مردم بگذارد اعلام كرده است كه فهرست داوطلبان تاييد صلاحيت شده قطعی و غير قابل تغيير (افزايش) است و زمان انتخابات نيز به تعويق نخواهد افتاد. اين شيوه برخورد شورای نگهبان بدان معناست كه در انتخابات پيش رو از همين حالا با دستچين شدن نامزدان، جعل و دستكاری صورت گرفته و حق انتخاب شدن نيز به حال تعليق درآمده است

مجلسی كه به اين شكل و شيوه برپا شود طبعا ننگ جعل و دستكاری در حق مردم را به همراه خواهد داشت. چنين مجلسی كه تنها با خواست و پسند شواری نگهبان وارد صحنه شطرنج سياسی مي‌شود نقشی جز عروسك خيمه‌شب‌بازی اين شورا بازی نتواند كرد.

رييس جمهور خاتمی به رغم طرح برخی انتقادات به روند حذف و تصفيه داوطلبان ، اعلام كرده است كه دولتش انتخابات را برگزار خواهد كرد. اما هنوز هم همه چيز از دست رفته نيست و اشتباه را مي‌شود تصحيح كرد ،‌ چرا كه مسئله بر سر امر بسيار مهمی است. تعويق انتخابات و دادن تضمين برای برگزاری يك انتخابات آزاد، مهمترين پيش شرطی است كه مردم را برای رفتن به پای صندوق‌های رای قانع و انگيزه‌مند مي‌كند

اين تجربه تلخی برای اكثر ايرانيان است كه شورای نگهبان درست همان داوطلبانی را رد صلاحيت كرده است كه 4 سال پيش با رای قاطع مردم به مجلس راه يافتند. سرخوردگی و رويگردانی مردم از رييس جمهور منتخب خود و بي‌علاقگی آنها به چالش و مناقشه‌های ميان اصلاح طلبان و نيروهای اقتدارگرای درون جمهوری اسلامی كاملا آشكار و عيان است. اما جامعه جوان ايران را نمي‌توان متهم كرد كه در قبال چنين حق شكني‌هايی دست روی دست گذاشته و واكنشی نشان نمي‌دهد، چرا كه خاتمی در بسياری از موارد مورد مناقشه نه به ايستادگی با اتكا به حمايت‌های مردمی ، بلكه به سازش با محافظه‌كاران انحصارطلب روی آورده است. او با اين عقب نشيني‌هايش عملا بر عطش قدرت اقتدارگرايان افزوده است.

نكته مثبت در اين ميان آن است كه چالش بر سر اصلاحات اثرات پايداری بر ذهنيت و آگاهی سياسی و دمكراتيك ايرانيان باقی گذاشته است. شورای نگهبان مي‌تواند مجلسی فرمايشی و مطلوب خود را وارد بازی كند اما نمي‌تواند اين آگاهی و بيداری را از ميان ببرد. اين شورا با افكار عمومی بيدار و هشياری سركار دارد كه پاسخ‌های عاجلی را به مسائل و مشكلات خود مي‌طلبد و با جامعه مدني‌يی طرف است كه ما بايد پيوسته مدافع آن باشيم.

قطعا بحث امروز ما در اين مجلس در شماری از رسانه‌های ايران به عنوان دخالت غيرمجاز در امور داخلی اين كشور تلقی خواهد شد و مورد دشنام قرار خواهد گرفت. اما جمهوری اسلامی بايد مقررات مربوط به همزيستی مسالمت‌آميز و نيز تعهد خود به كنوانسيون و قراردادهايی كه امضا كرده است را رعايت كند. اگر اين حكومت چنين نكند بر ماست كه تدابير و اقداماتی متناسب را در قبال آن طلب كنيم. ايران خود را در صف ائتلاف بين المللی ضدتروريسم معرفی مي‌كند،‌ اما اين همراهی لفظی را رهبری جمهوری اسلامی بايد با عمل تكميل و بدرقه كند و از جمله، به هر اقدام لازم دست زند تا بر زير و بم قتل‌های زنجيره‌ای روشنفكران در اواخر دهه پيش و نيز بر ماجرای قتل زهرا كاظمی روشنی افكند و از نصب يك تابلو يادبود برای قربانيان جنايت ميكونوس در برلين نيز آزرده و برآشفته نشود.

اين ادعا كه گويا در آينده سكان سياست خارجی و منطقه‌ای ايران در دست اهل فن و آدم‌های معتدل و مطمئنی قرار خواهد گرفت اين روزها در حرف و سخن محافظه‌كاران زياد به گوش مي‌خورد. اين وعده و وعيد را اما ما نبايد به قيمت سركوب در داخل و مانع تراشی محافظه كاران برای دموكراتيزاسيون كشور قبول كنيم. همه نشانه‌ها حاكی از آن است كه ما پس از انتخابات 20 فوريه ، كه در ايران كودتای پارلمانی لقب گرفته ، با مذاكره كنندگانی از اين كشور سرو كار خواهيم داشت كه دولت را نيز ديگر در قبضه خود خواهند داشت. نيت و قصد شماری از صاحبان قدرت در ايران برای شكاف انداختن در جامعه جهانی به سنگ خواهد خورد. ما از هرگونه تنش زدايی در مناسبات ميان آمريكا و جمهوری اسلامی استقبال مي‌كنيم و اميدواريم كه آمريكايي‌ها نيز اين امكان را پيدا كنند كه در تماس مستقيم با (حكومت) ايران اهميت و جهانشمولی حقوق بشر را مورد تاكيد قرار دهند.

از حكومت‌هايی كه در خارج به همگرايی روی مي‌آورند و درعين حال در داخل هرگونه استقرار آزادی و دموكراسی را به گونه‌ای خشونت‌بار و بي‌محابا مانع مي‌شوند اين تنها مدافعان حقوق بشر نيستند كه تجربه‌ای تلخ دارند. درك بسط يافته‌ای از مفهوم امنيت، به عنوان مبنايی برای ديالوگ اتحاديه اروپا و ايران، نقض حقوق بشر و محدوديت حقوق مربوط به آزادي‌های سياسی و مدنی را در اين كشور تحمل نخواهد كرد. ما به چنين رويكرد و شيوه‌ای چشم مي‌دوزيم و از اين رهگذر در تلاش مردم ايران برای دستيابی به جامعه‌ای دموكراتيك و در هم و غم بر سر امنيت و ثبات در خاور نزديك و ميانه سهيم مي‌شويم

 

 

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی