ايران

پيك

                         

 

شيرين عبادی، نامی آشنا برای زنان كشورهای اسلامي

زنان كشورهای مسلمان

به ايران چشم دوخته اند

احسان نراقي:

خانم عبادی ساليان دراز است كه در راه حقوق بشر علی الخصوص حقوق زن و كودك فعاليت دارد و يونيسف نيز كتاب ايشان را درباره حقوق كودك چند سال پيش به زبان انگليسی منتشر كرد.

انجمن های غيردولتی حقوق بشر در چهار و پنج سال اخير مرتبا نام ايشان را در ليست افراد شايسته دريافت اين جايزه به بنياد نوبل پيشنهاد می كردند. علت اينكه من از اين موضوع مطلع هستم اين است كه يونسكو هم هر سال به يكی از شخصيت های موثر در صلح و حقوق بشر جايزه می دهد. لذا، مرتبا با بنياد نوبل در اين زمينه در ارتباط بوده ايم.

خانم عبادی آشنا به قوانين اسلامی است و حقوق زن را از جهات مختلف مورد بحث قرار داده است و چون حقوق زن از نظر رفع تبعيض درباره زنان يكی از مسائل حقوق بشر در جوامع اسلامی است انتخاب خانم عبادی وجه دوگانه دارد يعنی حقوق بشر به اضافه حقوق زن.

ايران موقعيت خاصی از نظر منطقه ای و جهانی دارد، جهانيان متوجه هستند كه هنوز حال و هوای انقلاب در ايران از بين نرفته است و جامعه همچنان در تب و تاب است و بالمآل تحول در ايران در كشورهای مسلمان اثر می گذارد.

- آثار اين واقعه چه خواهد بود.

1 - نه فقط در كشورهای اسلامی بلكه در سراسر جهان سوم نام شيرين عبادی به عنوان يكی از پيشتازان حقوق بشر به خصوص حقوق زن مدنظر زنان در رفع تبعيضات مربوط به زنان خواهد بود.

2 - در ايران زنان از كوچك و بزرگ بيش از گذشته درصدد تلاش برای تحصيل برابری خواهند بود 3 - نظر به اعتبار فوق العاده جايزه نوبل اين واقعه به اعتبار و حيثيت بين المللی ايران می افزايد و چه بسا به طور غيرمستقيم از نظر امنيتی ميزان امنيت ما را بالا خواهد برد 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی