روزنامه
پرتيراژ " الانباء " كويت در مصاحبهای با
نيكی كريمی بازيگر پرکار
سينمايی
ايران، شرحی در باره سينمای
نوين ايران از ديدگاه وی پرداخته
است. كريمی در اين زمينه ميگويد،
طی 6 سال گذشته سينمای ايران
شاهد تحولی وسيع در آزادی عمل
بازيگران و كارگردانان بوده است و
فعالان عرصه سينما با دستی بازتر
به ساختن فيلم و انعكاس مشكلات
جامعه ايران پرداخته اند.
وی
در مورد بازتاب مشكلات زناشويی
در سينمای ايران ميگويد، در گذشته
طرح اين گونه مسائل در سينما با
محدوديتهای زيادی از
سوی مسئولان مواجه ميشد،
ولی در حال حاضر كارگردانان با
آزادی بيشتر ضمن رعايت مسائل
شرعی و احترام به عقايد دينی
مردم, به فيلمهای مورد علاقه
مردم را توليد می کنند.
كريمی
در مورد نقش خود در فيلم " نيمه
پنهان " ميگويد، بازی در
اين نقش برای من يك تجربه جديد
بود. مخصوصاً كه در اكثر سكانسهای
فيلم بايد به عنوان شخصی كه با
مشكلات زيادی مواجه است، بازی
احساسی ميكردم.
(مشروح
اين مصاحبه را از زبان عربی در
دست ترجمه داريم که پس از تهيه
منتشر خواهيم کرد- پيک)
کارنامه
نيکی کريمي
نيکی کريمی تحصيلات خود را در سطح
ديپلم متوقف کرد و وارد کار سينما
شد. اوفعاليت هنری را با بازی
در تئاترهای مدرسه ای آغاز
كرد و پس از پايان تحصيلات با فيلم
وسوسه جلوی دوربين رفت.
نخستين حضور جدی اش بازی
در فيلم عروس بود.
در چهل و يكمين جشنواره سن سباستين (اسپانيا،
1992) برای بازی در سارا جايزه
بهترين بازيگر زن را بطور مشترك
دريافت كرد و در همين سال برای
همين فيلم (باز هم بطور مشترك) از
جشنواره سه قاره نانت فرانسه جايزه
گرفت. در
دوره های مختلف جشنواره فجر
برای بازی در فيلمهای عروس،
سارا، پري، رواني و دوزن كانديد بود. او به
خاطر بازی در فيلم دوزن جايزه بهترين
بازيگر زن را از جشنواره تائورمينا
(ايتاليا، 1999) دريافت كرد.
کريمی کارگردانی را هم با فيلم
كوتاه « داشتن و نداشتن » تجربه کرد.
برای بازی در فيلم نيمه
پنهان از بيست و پنجمين
جشنواره فيلم قاهره جايزه بهترين
بازيگر را دريافت كرد. پس از ده سال
نامزدی برای دريافت سيمرغ
بلورين بهترين بازيگر از دوره
های مختلف جشنواره فيلم فجر،
سرانجام در بيست
و يكمين جشنواره بين المللی فيلم
فجر نيكی كريمی برای
بازی در فيلمهای واكنش
پنجم و ديوانه ای
از قفس پريد اين جايزه را
دريافت كرد.
|