بخش
هائی از سخنرانی حجت الاسلام
محسن كديور در مراسم دعا برای
آزادی دانشجويان بازداشت شده كه
در دانشكده علوم اجتماعی
دانشگاه تهران برگزار شد.
"
كسانی كه نتيجه صندوقهای
رأی را برنميتابند، قبل از
همه مجوز اظهار نظرهای غير قابل
محاسبه را صادر كردهاند.
اينكه
خانوادههای دانشجويان
زندانی در مسجد جمع ميشوند و
از خدا طلب آزادی عزيزانشان را
ميكنند، اثر كمی ندارد و
حداقل كسانی را كه ادعای
لادينی و لاابالی گری
دانشجويان را دارند، رسوا ميكند.
بايد به آنها بفهمانيد كه شما با
كافر و ملحد مواجه نيستيد، بلكه با
يك مشت دانشجوی مسلمان، مؤمن و
متشرع مواجه هستيد و موظفيد كه با
اخلاق دينی با آنها برخورد كنيد.
ممكن
است اراده شما در زندان بشكند و اگر
اين اتفاق بيافتد، هر چيزی
خواهيد گفت، هر چند كه معتقديم به
لحاظ شرعی، سخنانی كه در آن
شرايط گفته ميشود، معتبر نيست و
ممكن است كه در شرايط خاصی از
صحبتها يك شوی رسانهای
ساخته شود ليكن وجدان اجتماعی
آگاه است.
بايد
با بصيرت به راه آغاز شده ادامه
دهيم و در اين راه ايستادگی كنيم.
در جامعه كنونی هيچ چارهای
جز تحمل يكديگر نداريم. چه محافظهكاران
و چه اصلاح طلبان، اولين وظيفهشان
درك يكديگر است.
نارضايتی
عمومی امری غير قابل كتمان
است. مردم از جريانات مختلف اجتماعی و
مديريت كلان ناراضياند
و اين گزاره عمومی است.
خوشحاليم
اين نارضايتی
به گوش مقامات عالی رتبه نظام
رسيده است. جريانی در داخل
كشور اين نارضايتی را فقط در
مشكلات اقتصادی و معيشتی مردم
تفسير ميكند و در مقابل نيز،
جريانی است كه ميخواهد از اين
نارضايتيها كلاهی برای
خود بسازد و آنان جمعيت سلطنت
طلب
خارج از كشور هستند كه به دنبال
برگشت فضای جامعه به قبل از
انقلاب هستند و حركت خود را سازگار
با يك دولت بيگانه به نام آمريكا كردهاند.
نقشه
بزرگ آمريكا در سطح خاورميانه
برای تمامی كشورها از جمله
ايران است و روی تظاهرات و حركات
ايران حساب كرده و به دنبال ماهی
گرفتن از اين آب گلآلود است.
بسيار اشتباه است كه جنبش
دانشجويی ايران را با حركات دست
سلطنت طلبان و يا به نقشه آمريكا
تفسير كنيم. كسانی كه چنين
تصوری دارند، با دانشگاه و
دانشجوی ايرانی كمترين
آشنايی را دارند.
دانشجويان
ايرانی به برخی مشكلات اعتراض
دارند اما هرگز حاضر نيستند كه
استقلال خود را بفروشند. عزيزان
دانشجوی ما نه به مشكلات
معيشتی اعتراض دارند و نه بدنبال
دموكراسی آمريكايی و سلطنت
طلبان هستند، بلكه تفسير سومی در
كار است.
در فاصله تير 78 و خرداد 82، طی
چهار سال گذشته دانشجويان فقط
نگران مديريت كلان سياسی جامعه
بوده اند، اما امسال علاوه بر آن
نگرانی، به دولت و شخص رئيس
جمهور و مسامحهكاری و كم
كاری دولت و نيز مديريت قضايی
كشور هم معترض هستند.
اين نهايت ظلم است كه جريانی با
حداكثر 15 درصد پشتوانه اجتماعی
بيآيد و بيش از 85 درصد نهادهای
قدرت را در دست بگيرد.
جريان
18 تير زخمی بر اين جامعه است،
وقتی كه با افراد حمله كننده به
كوی دانشگاه چنين برخوردی ميشود،
اين ميتواند دهان كجی به
دانشجوی رتبه اول دانشگاه
تلقی شود كه چشم خود را در اين
جريان از دست داد و در مقابل
بزرگترين جرمی كه از سوی
مسئولين قضائيی استدلال شد،
دزديدن يك ريش تراش بود.
نبايد
در دام خشونت افتاد
آنان
اين مسير را طی ميكنند تا
اينكه معترضين و منتقدين خود را
مجبور كنند كه به روشهای غير
قانونی و روشهای خشونت بار
رو بياورند و جو جامعه را متشنج
كنند و از اين فضا سوء استفاده
كنند، لذا اگر به اين نكته توجه
نداشته باشيد در اين دام بزرگ
خواهيد افتاد.
محسن
كديور با اشاره به فعاليت گروههای
فشار در جريانات اخير و عدم توجه
رسانه ملی به اين گروه گفت:
منظورم
از گروههای فشار، گروههايی
است كه مثل قارچ روئيدهاند و
جريانهای لمپن اجتماعی
هستند كه به هيچ چيز در جامعه
پايبند نيستند.
آيا
مسئولين محترم در طول اين چند سال
توان برخورد با انگلهای
اجتماعی را ندارند؟ من به وضوح
ميگويم اين بزرگانی كه اين
انگلها خود را به آنان منتسب ميكنند،
ميتوانند از اين قضيه تبری
بجويند.
من
با تشكر از بخش عقلانی جريان
محافظهكار در محكوم نمودن حركات
اين گروهها می گويم: همين كه
بسيج دانشكده علوم اجتماعی
دانشگاه تهران از اين قضيه ابراز
نگرانی كرده است، اين نشان
دهنده رشد عقلانيت در جريان راست
جامعه است.
كديور خطاب به دادستان تهران گفت:
شما
اعلام
كنيد كه چند نفر از اين افراد گروههای
فشار را دستگير كردهايد،
حداقل خوشحاليم كه پليس چنين
برخوردی كرد و رئيس پليس به غيرت
آمده و از آنها شكايت كرد.
من به
قاطعيت ذكر ميكنم كه فردی به
نام خودسر نميشناسم، يك فرد خودسر نميتواند نايب رئيس
شورای شهر را ترور كند.
حجت
الاسلام كديور با تشريح نحوه
دستگيری خود به عنوان يك
دانشجوی سياسی در دوران قبل
از انقلاب و مقايسه آن با جريانات
اخير خطاب به دانشجويان بسيجی
حاضر در جلسه گفت:
اين
نحوه برخورد با دانشجويان ودستگيريهای
اينچنينی و عدم اطلاع خانوادههای
دستگير شدگان از وضعيت دانشجويان
بازداشت شده چگونه قابل قضاوت است؟
شما كاری ميكنيد كه بچههای
ما از سن 19 سالگی طعم قهرمانی
را بچشند. در جامعهای كه
بازداشت شدن و زندان رفتن مساوی
با قهرمان شدن است، متضمن اين
معنی است كه گروه برخورد كننده
از اقبال عمومی برخوردار نيست.
ما
پيشنهاد ميكنيم كه با روشهای
قانونی با مردم برخورد شود نه
رحيمانه و نه بيرحمانه برخورد
كنيد، بلكه كوشش كنيد كه هر كسی
كه حرفی دارد آن را از مجاری
قانونی بيان كند و هزينهاش را
برعهده گيرد.
سلب
امنيت اجتماعی جرم است، چه اين
كار در قالب اعتراضات اجتماعی
باشد و چه در قالب دفاع از حكومت دست
به چاقو و قمه و زنجير ببريم. ما
خواستار برخورد قانونی با اين
افراد هستيم.
حجت
الاسلام محسن كديور در پايان سخنان
خود خطاب به دانشجويان گفت: بايد با
توجه به شرايط كنونی صبر و بصيرت
داشت و اين مژده را به دوستان ميدهم
كه «يوسف گم گشته باز آيد به خانه غم
مخور» و از خداوند ميطلبيم كه به
مقامات جامعه ما، بصيرت درك مصالح
ملی را عنايت بفرمايد و از او
آزادی عاجل همه عزيزانمان را
درخواست ميكنيم."
|