ايران

پيك

                         
يك نامه و يك پاسخ
دفترتحكيم!
خدمت بی‌مزد و منت
به سركوبگران و آزادی ستيزان
 
 

در پی دعوت دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اصفهان و علوم پزشكی از دكتر معين برای سخنرانی در اين دانشگاه، انجمن اسلامی دانشجويان دانشكده‌ پزشكی دانشگاه اصفهان در نامه‌ای خطاب به دكتر معين از وی خواست از حضور در اين دانشگاه امتناع ورزد!

«عبدالله مومني» دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در اين باره گفت: با توجه به اين كه مجموعه‌ی انجمن اسلامی دانشجويان قصد حمايت از كانديدايی را ندارند، ‌اين جلسه با هدف برانگيختن حساسيت دانشجويان و روشنگری نسبت به انتخابات صورت می‌گيرد و نه حمايت از كانديدايی خاص. اين نامه هم به اختلاف نظرهای داخلی درباره‌ حمايت از كانديدای خاص برمی‌گردد كه با توجه به گفت‌وگوهای داخلی در حال حل شدن است تا اين كه فردا جلسه با ماهيت انتقادی و با هدف اطلاع رسانی برگزار شود.

در نامه‌ انجمن اسلامی دانشجويان دانشكده‌ پزشكی دانشگاه اصفهان خطاب به دكتر معين آمده است: «ضمن احترام به شخصيت حضرت عالی و با توجه به مصوبه‌ شورای عمومی دفتر تحكيم وحدت[طيف علامه] مبنی بر دوری از قدرت و همچنين عدم طرح موضوع دعوت از حضرتعالی در شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجويان و تخلف آشكار برخی از اعضا كه متأسفانه امروز وابستگی ايشان به حزب متبوع حضرتعالی عيان شده ،از پذيرش جنابعالی به عنوان مدعو اين تشكل معذوريم. بديهی است در صورت حضور شما در دانشگاه به عنوان كانديدای انتخابی، عواقب تلخی گريبان‌گير دانشگاه و متعاقب آن مبارزات انتخابی شما و احزاب حاميتان خواهد شد.»

«سعيد رضوی‌فقيه»، عضو سابق دفتر تحكيم وحدت نيز در نامه‌ای به اين انجمن اسلامی دانشجويان، كه آن را به ايسنا ارسال كرده، آورده است: شايسته می‌دانم نكاتی را به كوتاهی و البته با صراحت دوستانه درباره‌ نامه‌ اخيرتان خطاب به آقای دكتر مصطفی معين متذكر شوم. هر چند بسيار محتمل می‌دانم كه در اين روزگار غريب من نيز با همه‌ پيشينه‌ همفكری‌ها و همكاری‌ها كه با هم داشته‌ايم از خشم شما بی‌بهره نمانم. اينجانب بسيار افسوس می‌خورم كه نامه‌ شما به عنوان پيشگامان استيفای حقوق و آزادی‌های اساسی خطاب هركس حتی اگر مخالف و دشمن شما باشد با چنين جمله‌ای پايان پذيرد كه : «... بديهی است در صورت حضور شما در دانشگاه به عنوان كانديدای انتخاباتی، عواقب تلخی گريبان‌گير دانشگاه و متعاقب آن مبارزات انتخاباتی شما و احزاب حامی‌تان خواهد بود.»

حسرت و افسوس اينجانب از آن روست كه می‌بينم هم اينك عواقب تلخی گريبانگير خود ما و فعالان جنبش دانشجويی ايران شده است و ظاهرا بناست در پی آن همه تلاش و از خودگذشتگی كه ديگران داشته‌اند و شما هم داشته‌ايد گونه‌هايی از گروه فشار و دولت پنهان حذف و سر نگون شوند تا در نهايت گونه‌هايی ديگر جايگزين آنها شوند. اگر نام انجمن شما را چند بار در صدر و متن و ذيل نامه نمی‌‌ديدم گمان نمی‌‌بردم كه انجمن اسلامی آن را نگاشته و منتشر كرده است. من و شما دست كم در دو ارديبهشت ماه سال‌های 1382 و 1383 خاطره‌ای مشترك و ملموس از چنين برخوردهايی در دانشگاه اصفهان از سوی گروه‌های فشار داريم و بنابراين شايسته‌ی ما نيست گويش و منش نامناسبی را مشق كنيم و افراد را از «عواقب تلخ حضور خود در دانشگاه» بترسانيم.

شما می‌توانيد و حق هم داريد كه با مشی يك نامزد انتخابات رياست جمهوری و حزب متبوعش مخالف باشيد و يا اساسا انتخابات را بی‌فايده تلقی و حتی آن را از سوی خود تحريم كنيد اما خلاف خوی آزاديخواهانه و مبانی حقوق بشر و آزادی بيان است كه به هر دليل سياسی و تشكيلاتی يا غير آن با تهديد به عواقب تلخ! شهروندان را از سخن گفتن آن هم در معبد گفتگو و پناهگاه آزادی بيان منع كنيد. اين اقدام خلاف رسم مهمان نوازی هم هست اما دو پيامد ناپسند ديگر نيز می‌تواند داشته باشد و اينجانب می‌ترسم كه خدای ناكرده به نام شما و ديگر دوستان فرض شود. يكی آنكه خدمتی باشد بی‌مزد و منت به قدرت طلبانی كه می‌خواهند هرچه سريعتر بساط اصلاحات را جمع و جمع اصلاح‌طلبان را پريشان كنند و به نيرو و آبروی شما بخشی از اصلاحات و اصلاح‌طلبان را بكوبند و آنان را از زبان شما رد صلاحيت كنند و ديگر اينكه انتشار اين نامه‌ی بی‌سابقه مشروعيتی ببخشد به همه‌ گردنكشی‌هايی كه گروه‌های فشار پيش از اين كردند يا پس از آن خواهند كرد. از خاطر نبريم كه پس از حضور گرم دانشجويان دانشگاه تبريز در مراسم سخنرانی دكتر معين ممكن است اين شائبه در اذهان به وجود بيايد كه من و شما خواسته يا نا‌خواسته به نفع محافظه‌كاران می‌خواهيم از تكرار تجمع دانشگاه تبريز در دانشگاه اصفهان و ايجاد ارتباط ميان معين و دانشجويان جلوگيری كنيم. از شما خواهش می‌كنم يك بار ديگر تاريخ تحولات سياسی چند دهه‌ی اخير به ويژه چند سال گذشته را مرور كنيد تا دريابيد چنين ادبياتی را چه گروه‌ها و دسته جاتی به كار می‌بردند و قضاوت امروز ما نسبت به آنان چيست؟

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی