از ميان
معدود هنرمندانى
ايرانی كه
در خارج از كشور و در رشته موسيقى
كلاسيك
و
موسيقى
ملل
خوش درخشيده اند، يكی نيز افسانه
صادقى
است كه
صدايی افسانهاى
دارد.
اوآموزش
موسيقى
كلاسيك
را
25 سال پيش در تهران آغاز كرد. با گروه كر "نوا".
معلم
اين
گروه
شهلا
ميلانى
خوانندهى
سوپرانو بود.
ميلانی او را به "حسين
سرشار" معرفی كرد. سپس از ايران خارج شد و سرانجام در آلمان
اقامت گزيد تا
مدرسه عالى
موسيقى
شهر
دورتموند
آلمان را پشت سر بگذارد.
او در همين دوران به رشته موسيقى
ملل
پيوست. تلفيق
عنصر
كلاسيك
و
مدرن
از
مشخصههاى
اصلى
كار
هنرى
اوست.
خودش به راديو آلمان میگويد:
صدايم
را
«سوپران
كلوراتور»
كه
بالاترين
صداى
يك
زن
در
كار
كلاسيك
است
تشخيص
داده
بودند.
بعدها
استادان
ديگرى
«سوپران
دراماتيك»،
اما
براى
من
اين تصور
كه
فقط
به
عنوان
خواننده
اپرا
كار
كنم،
بسيار
دشوار
بود.
مرا
راضى
نمىكرد،
قانع
نبودم
كه
فقط
قطعههايى
را
اجرا
كنم
و
كارهايى
را
بخوانم
كه
در
اين
محدودهى
صدايى
مىگنجد.
شايد
با
بازى
با
اين
فكرها
بود
كه
به
جستجوى
زبان
و
يا
نوعى
از
موسيقى
بودم
كه
بتوانم
با
توجه
به
توانايىهاى
صدايىام،
از
همه
رنگها
استفاده
كنم.
در
آغاز،
با
كارهاى
مختلفى
كه
از
موسيقى
ملل
مىشنيدم،
با
وصف
اينكه
با
زبان
آنها
بيگانه
بودم،
ولى
اين
نوع
از
موسيقى
حسى
را
در
من
بهوجود
مىآورد
كه
به
وجد
مىآمدم
و
تا
اعماق
وجودم
نشست
مىكرد.
احساس
كردم
كه
اين
همان
حسىست
كه
به
دنبال
آن
هستم
تا
بتوانم
آن
را
با
صداى
خود
به
ديگران
منتقل
كنم“.
”
وقتى
اين
نوع
از
موسيقى
را
مىشنيدم
اندوه
و
غم
عجيبى
را
در
من
ايجاد
مىكرد،
اندوه
و
غمى
كه
در
آن
حركتى
نبود.
و
عنصر
«حركت»
براى
من
خيلى
مهم
بوده
و
هست.
اثرى
كه
موسيقى
سنتى
بر
من
گذاشته،
بيشتر
غمى
همراه
با
رخوت
و
فرورفتن
بوده
است.
شايد
هم
من
خود
را
براى
اجراى
اين
موسيقى،
از
نظر
صدايى
محدود
مىديدهام“.
اكنون او در پی آميزش
فرهنگهاى
مختلف
در
موسيقى
است.
با
نغمهى
ايتاليايى، ملودىهاى
تركى
و آهنگهای يونانى
.
تنوع
صدايى
از
برجستهترين
خصوصيات
يگانهى
آواى
اوست.
او
قطعات
مختلفى
در
زبانهاى
گوناگون
از
اپرا
گرفته
تا
شانسان،
از
موزيكال
تا
موسيقى
ملل،
و
نيز
ترانههاى
خاطره
انگيز
را
خوانده
است.
افسانه
صادقى
برنامههاى
زيادى
را
در
پيش
دارد.
از
او
مىخواهيم
در
مورد
تازهترين
برنامهاى
كه
در
دست
دارد
توضيح
بدهد:
سىدى
« رز
سپيد»
اولين
مجموعهى
آوازى
اوست
كه
به
زبان
فارسى
و
با
اشعار
بهنام
باوندپور
منتشر
شده
است.
از
جمله
ترانههاى
دلنشين «رز
سپيد»
ترانه«ماما»
ست.
خودش
در
مورد
اين
ترانه
مىگويد:
”
من
اين
ترانه
را
به
تمام
زنان
جهان،
از
جمله
به مادران
ديروز،
امروز
و
فردا
تقديم
كردهام،
و
همينطور
به
مادر
خودم“.
قطعهى
پايانى
سىدى
رز
سپيد «آزادى»
نام دارد. تلفيق
عنصر
كلاسيك
و
مدرن
از
مشخصههاى
اصلى
كار
هنرى
افسانه
صادقى
است. |