ايران

پيك

                         
فريبا مهاجربنيانگذار حزب زنان
به زندان می‌رود
هركه بگويد زن و مرد برابراند
 
 

اظهارات اخير سخنگوی شورای نگهبان بهانه‌‏ای شد تا با فريبا داوودی مهاجر؛ فعال مسائل زنان و رئيس انجمن روزنامه نگاران جوان به گفت‌‏وگو بنشينيم .
داوودی مهاجر به شرايط تدوين قانون اساسی اشاره كرد و گفت: پيش نويس اوليه قانون اساسی كه تصويب و مورد تاييد امام (ره) قرار گرفت، فاقد شرط جنسيت مرد برای رئيس جمهور بود . اين مساله مورد اعتراض آيت الله گلپايگانی قرار گرفت .

 پس از آن به منظور جلب موافقت آيت الله گلپايگانی برای عدم ذكر شرط جنسيت رئيس جمهور در قانون اساسی، هياتی سه نفره شامل مهندس بازرگان‌‏, مهندس كتيرايی و دكتر ابراهيم يزدی از سوی امام (ره) مامور مذاكره با ايشان شدند كه مذاكراتشان نتيجه مثبت در پی نداشت .
شورای نگهبان بايد برای تفسير كلمه "رجال" در اصل 115 قانون اساسی , نظر امام را مورد توجه قرار دهد .

در جلسه 64 خبرگان قانون اساسی كه اين اصل مطرح شد, پيشنهاد عده‌‏ای مبنی برای لحاظ كردن كلمه مرد در متن قانون تصويب نشد. در جلسه بعد كه عصر همان روز تشكيل شد , كلمه "رجال" به جای كلمه مرد در قانون اساسی منظور شد.

اگر منظور تدوين كنندگان قانون اساسی از كلمه "رجال" جنسيت مرد بود، همان كلمه مرد را در قانون لحاظ می‌‏كردند. در آن زمان از مرحوم آيت الله بهشتی پرسيده شد كه منظور از كلمه "رجال" در قانون اساسی چيست كه ايشان پاسخ داد؛ "منظور شخصيت‌‏های سياسی و مذهبی است."

اصل 19 قانون اساسی اذعان می‌‌‏كند؛ "مردم ايران از هر قوم و قبيله‌‏ای كه باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ‌‏, نژاد‌‏ و زبان سبب امتياز نخواهد بود. "، بنابر اين، تفسير جنسيت مرد از كلمه "رجال" مغاير با اصل 19 قانون اساسی است.

اصل 20 قانون اساسی تاكيد می‌‏كند كه؛ "همه افراد اعم از زن و مرد به طور يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از حقوق اساسی , سياسی , اجتماعی و فرهنگی برابر برخوردارند"، بنابراين نمی‌‏توان به بهانه جنسيت, عده‌‏ای را از حقوق طبيعی‌‏شان محروم كرد.
تأكيد ما اين است كه جنسيت سبب برتری و امتياز نيست. آيا می‌‏توان به روايتی نظير اينكه بر زنان نيست , نه اذان‌‏, نه اقامه , نه جمعه , نه جماعت , نه عيادت مريض, نه تشيع جنازه , نه ورود به كعبه و ... , استناد كرد، در حاليكه قرآن تاكيد می‌‏كند كه زن و مرد يكسان آفريده شده‌‏اند.

اگر در متون فقهی محدوديتی برای زنان وجود دارد، اين محدوديت متأثر از شرايط اجتماعی و مقتضيات زمان بوده و هميشگی نيست.آنچه كه بر خلاف اصول وحی بر زنان تحميل می‌شود‌‏, مواردی است كه زنان را از حقوق انسانی و موفقيت‌‏های مساوی محروم كرده و زنان را به بردگی كشانده است، تا جايی كه نتوانند صلاحيت‌‏های علمی و فكری خود را نشان دهند .

 

 

سخنان فريبا مهاجر در قم

 

سايت نقشينه فريبا داوودی مهاجر گفت: اگر به شكاف‌های اجتماعی پرداخته نشود, جامعه با انسداد مواجه می‌شود.

او كه در جلسه پرسش و پاسخ جبهه مشاركت منطقه قم سخن می‌گفت, اقزود: متأسفانه در ايران با انسداد جنسيتی مواجه هستيم. با انتقاد از اصلاح طلبانی كه اصل را پرداختن به دموكراسی می‌دانند و مسئله زنان را در حاشيه قرار می‌دهند, گفت: اصلاح طلبان ايران با يك خطای جدی در مقوله اصلاحات روبرو هستند و آن نپرداختن به شكاف‌های اجتماعی می‌باشد. و همانطور كه همه نظريه پردازان دنيا ابراز عقيده كرده اند چنانچه بر روی شكاف‌های اجتماعی كار نكنيم نمی توانيم راجع به مقوله توسعه صحبتی داشته باشيم.
 در همه جوامع جنبش مادر با خرده جنبش‌ها تغذيه می‌شود, اصلاح طلبان ايران ارتباط خود را با 9 خرده جنبش ايران بخصوص جنبش زنان قطع كرد
ند و به عنوان رقيب به آنها می‌نگرند.
 زنان ايران به دنبال منزلت, قدرت, ثروت و اطلاعات برابر با مردان هستند.
 تبعيض ميان زن و مرد در نظام دينی توهين به دين و نظام خلقت می‌باشد.
هزينه‌ای كه جامعه زنان می‌دهد به مراتب سنگين تر از هزينه اصلاحات می‌باشد و متأسفانه زنان ما قدرت پرداخت اين هزينه‌ها را ندارند.
 آمار بالای طلاق, فرار دختران, قاچاق دختران و زنان, خودسوزی و خودكشی در ميان دختران و قتل‌های ناموسی بخشی از اين هزينه هاست.

 
چرا به راحتی از كنار دخترانی كه از ايران به شيخ نشين‌های خليج فارس قاچاق می‌شوند و مثل بردگان به نمايش در می‌آيند كه آيا شيخی بپسندد يا نه می‌گذريم و به آن فكر نمی كنيم؟ چرا با مسئله فروپاشی اخلاقی كه جامعه به سمت آن می‌رود بطور جدی پرداخته نمی شود؟
وظيفه همه فارغ از گروه بندی‌ها و تفكرات سياسی است كه به مسئله قاچاق زنان و دختران و فروپاشی اخلاقی جامعه به طور جدی بپردازند.

زنان ايران قدرت اقتصادی مستقل ندارند و وقتی وابستگی اقتصادی پيدا كردند به مواردی تن می‌دهند كه واقعا فاجعه است.امروز پديده بهره كشی از زنان با سوء استفاده از شرع را در جامعه شاهد هستيم. عده‌ای زنان متعددی را از روستاها صيغه می‌كنند و در منازلی در تهران در معرض فروش و اجاره می‌گذارند.

طبق تحقيقاتی كه داشته ام در دروازه غار تهران خانه هايی وجود دارد كه با صيغه كردن زنان و دختران روستايی و انتقال آنها به تهران اين زنان را به فروش و اجاره می‌گذارند.
خشونت, ضرب و جرح, طرد كردن و آزارهای روانی زنان از ديگر مشكلات زنان ايران
است.
فريبا داوودی مهاجر با ذكر اين مثال كه در بحث نفقه هنوز به نظر 300 سال پيش استناد می‌شود, گفت: در باب اجتهاد در مورد همه مسائل باز است جز در باب زنان.
وی كه مراسم سخنرانی اش بارها با درگيری لفظی و اعتراض مخالفين تا مرز تشنج پيش رفت, در پاسخ به سوالی راجع به دست دادن شيرين عبادي, برنده جايزه صلح نوبل از ايران كه به بانوی صلح ايران معروف شد, گفت: اين در حوزه تخصصی علما و محققان دينی است اما اين نكته نيز وجود دارد كه علمايی داشته ايم كه پارچه روی دستشان انداخته اند و خانم‌ها دستشان را بوسيده اند.

فريبا مهاجر در همين سخنرانی شرحی در باره دوران بازداشت خود كه 30 روز آن درسلول انفرادی بوده است و همچنين اطلاعاتيدر باره محكوميت دو ساله خود ارائه داد، كه از خبرنگاران رسانه‌های جمعی حاضر در جلسه خواست برای حفظ آبروی نظام از انعكاس مسائل دوران بازداشت وی خودداری كنند.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی