جهان

پيك

                         

 

ژنرال ها

زمان محاكمه سركوبگران

در آرژانتين فرا رسيده!

برگردان : جواد بختياري(لوموند ديپلماتيك)

 
 

روز ١٩ مارس ٢٠٠٤ ، يك قاضی در بوئنوس آيرس احكام عفوی را كه در سالهای ٩٠ آقای كارلوس منن Carlos Menem رئيس جمهور وقت آرژانتين صادر كرده بود را مغاير با قانون اساسی خواند . اين احكام در رابطه با شش ژنرالی بود كه طی سالهای ١٩٧٦ تا ١٩٨٣ متهم به نقض حقوق بشر شده بودند . .

چندی پيش ، كنگره ی آرژانتين نيز قوانينی را كه باعث شده بود تمام ارتشيان گناهكار مورد عفو و بخشش قرار گيرند لغو كرد از جمله دو قانون ، يكی تحت عنوان « نقطه ی پايان » مصوبه سال ١٩٨٦ و قانون ديگری تحت عنوان « وظيفه ی اطاعت و فرمانبرداری » كه در سال ١٩٨٧ تصويب شده بود. بد ين ترتيب بعد از اين دو واقعه امكان بازگشايی پرونده های متعدد ديگری نيز ميسر خواهد شد.

روز ٢٤ مارس ، رئيس جمهور فعلی آرژانتين آقای نستور كيرشنر Nestor Kirschner از جانب ملت آرژانتين از قربانيان دوران ديكتاتوری پوزش طلبيد و اعلام كرد كه تصميم دارد محل سابق مدرسه ی مكانيك نيروی دريايی E S M A) ) ، كه در دوران ديكتاتوری نظامی مقر بازداشت های غير قانونی و شكنجه گاه بوده است را به موزه ی ياد بودی تبديل سازد .

چرا كه كشف استخوان ها و بقايای انسانی و همين طور آثار خونی كه توسط جنايتكاران ، در آرژانتين ، بر جا مانده همگی واقعی اند و حاصل ذهن و تخيلات يك كارگردان فيلم های پليسی نمی باشد . همانطور كه « جنون » مادران ميدان مه كه خود را وقف دفاع از حقوق انسانی كرده اند و خواستار مشخص شدن وضع ٣٠ هزار نفر « ناپديد شده » هستند ، واقعی است . حالت « جنوني» كه آقای آلبرتو ماركار Alberto Marquardt كه خود طعم اسارت در زندان های آرژانتين و بيست سال غربت در فرانسه ر ا چشيده در فيلم مستندش « من ، خواهر روحانی آليس » ( ١ ) بطور هوشيارانه ای و با در نظر گرفتن بار عاطفی به نمايش گذ اشته است . اين فيلم قرار است از روز ٥ مه ٢٠٠٤ در سينما های فرانسه به نمايش گذاشته شود .

خانم آليس دورمون Alice Dormon روز ٢٣ سپتامبر ١٩٣٧ در فرانش كونته Franche – Comte، منطقه ای در شرق فرانسه ، متولد و روز ٨ دسامبر ١٩٧٧ در آرژانتين ناپديد شد .او ده سال قبل از ربوده شدنش به بوئنوس آيرس آمده بود ، قبل از آن مدتی در انستيتوی مبلغين مذهبی خارجی ، نوتردام دو لا موت Notre – Dame de la Motte فعاليت كرده بود . اين انجمن مذهبی در سال ١٩٣١ توسط يك خانم ثروتمند آرژانتينی به نام ماری دولورس سالازارMarie Dolores Salazar و پدر روحانی ای به نام ناسوی Nassoy پايه گذاری شده بود .

نامه های آليس تار و پود تصويری است كه آقای آلبرتو ماركار Alberto Marquardt آن را بر زمينه سالهای سياه و درد آور آرژانتين ترسيم كرده است . اين نامه ها از روشن بينی و مبارزه جويی زنی حكايت ميكند كه از بی عدالتی های اجتماعی به ستوه آمده و از همبستگی و پشتيبانی آن هايی كه هيچ نداشتند متاثر و منقلب می شد . او در Villa Lugano فعاليت می كرد و در كلبه ی كوچك دو در سه متری خود زندگی را با سايرين تقسيم ميكرد . در اين حلبی آباد بود كه انگيزه ی واقعی تعلق روحانی خود را يافت، او می گفت : « فكر می كنم دريافته ام كه برای چه به دنيا آمده ام » .

دوستان اش از او به عنوان زنی فوق العاده ياد ميكنند كه با ساير راهبه ها تفاوت داشت : « او در تمام جشن ها شركت می كرد و در شادی دوستان پارا گوئه ای و بوليويايی خود شريك می شد و به رقص و پايكوبی می پرداخت» . در طول فيلم ، ايمان و اعتقاد خلل ناپذير اين خواهر روحانی و بيداری و آگاهی اجتناب ناپذيرش در رابطه با ناملايمات اجتماعی و بی عدالتی ها و وحشی گری های سياسی به نمايش گذاشته شده است . ولی او تاوان سنگينی را برای نظراتش پرداخت . يك شب، با خبر چينی شخصی بنام آلفردو آستيز، Alfredo Astiz ملقب به « فرشته ی مرگ » كه در جريان « جنون » مادران ميدان مه رخنه كرده بود، آليس به دست كماندويی از نيروی دريايی بازداشت شد و ديگر كسی او را نديد . آقای آلبرتو ماركار می گويد : « من خود نيز به زندان افتاده ام ولی به عنوان يك زندانی « شناخته شده » كه بطور رسمی در يك زندان مشخص و قانونی بازداشت شده بود. اين مطلب كه برای دستگاه عريض و طويل سركوب ديكتاتوری تنها تفاوتی « بوروكراتيك» به حساب می آمد، برای ما زندانيان « شناخته شده » تعيين كننده ی مرز بين مرگ و زندگی به شمار می رفت » .

در فيلم «من خواهر روحانی آليس» ، آقای آلبرتو ماركار، كه شيفته ی داستان فيلم شده است، شخصيت آليس را در حد يك قديسه بالا برده و اين تنها خرده ای است كه ميتوان از او گرفت . با به تصوير كشيدن راه برگزيده و اهداف يك زن ، با نشان دادن تحول او ، چه از نظر معنوی و چه سياسی و با نمايش تعهد انسانی او ، اين فيلم، ياد و خاطره ی تمام ناپديد شدگان را گرامی ميدارد و باعث می شود كه بيآد آوريم كه به چه دلايلی كماكان همگان بايد خواستار محاكمه ی ديكتاتور های سابق امريكای جنوبی با شند .

) ١ ) فيلمی از آلبرتو ماركار كه توليد بخش آرژانتينی آن با : Cine Ojo Marcelo Cespedes / Carmen Guarani وتوليد بخش فرانسوی آن با : Point du jour ، Luc Martin – Goussert / Emmanuelle Fage می باشد

  
 
                      بازگشت به صفحه اول

Internet
Explorer 5

 

ی