حسين عليزاده، نوازنده چيره دست تار، در چهارمين كنگره كاربرد
موسيقی در سلامت جسم و روان كه در تالار انديشه حوزه هنری برپا
شد، گفت: از نظر آموزش موسيقی از همان ابتدا مشكل داريم، از
اين رو همواره اين نحوه آموزش دچار اشكالاتی شده و بيشتر ضرر
آور بوده است.
عليزاده با اشاره به اين نكته كه در هيچ جای جهان به جز ايران
موسيقی مشكلی ندارد، خاطر نشان كرد: ما بايد واژه موسيقی را
تعريف كنيم، موسيقی يعنی آنچه كه در انسان هست و انسان هم
نمادی از طبيعت است و موسيقی را هم نميشود از طبيعت جدا كرد.
وی به تاثيرات عاطفی و روانی موسيقی بر انسان و حيات بخشی آن
اشاره كرد و اظهار داشت: در همه جای دنيا سعی ميشود انسان به
طبيعت نزديك شود و ازآنجا كه موسيقی هم جزء طبيعت تمام
انسانهاست، پس نبايد انسان را از طبيعتاش جدا كرد.
اين آهنگساز و نوازنده در ادامه با اشاره به اين نكته كه از
موسيقی ميتوان هم برای آزار دادن و هم برای انسان شدن
استفاده كرد، يادآور شد: موسيقی از انتزاعيترين و نابترين
هنرهاست كه ميتوان نمادی از تمامی هنرها باشد. يعنی يك
موسيقيدان تا ديدی از تمامی هنرها نداشته باشد، نميتواند اثر
خاصی به وجود آورد.
حسين عليزاده با انتقاد از فيلمسازان ايرانی به خاطر به
كارگيری موسيقی نامناسب با موضوع و جغرافيای فيلمهايشان گفت:
جامعه روشنفكری ما در اثر بی اطلاعی به نوعی بی هويتی را به
موسيقی ايرانی داده است. مثلا فيلمسازان ايرانی دوربينهای
خود را تا دورترين و حتی محرومترين مناطق ايران ميبرند و
هر چه مربوط به زندگی است را به تصوير ميكشند ولی موسيقی
مناسبی بر روی فيلمهايشان نميگذارند.
عليزاده بر مطالعه بيشتر اهالی موسيقی در شناخت بهتر موسيقی و
به كارگيری مسئولان موسيقيشناس در نظام اداری موسيقی كشور
تاكيد كرد.
گفتنی است حسين عليزاده تاكنون موسيقی بسياری از فيلمهای
سينمای ايران را از جمله فيلمهايی چون" زمانی برای مستی
اسبها"و"لاكپشتها هم پرواز ميكنند" از ساختههای بهمن
قبادی را ساخته است. |