گفت وگوی خسرو
شميرانی با كارگردان فيلم "خواب
تلخ"( شهروند)
فيلم سينمايی 82 دقيقه ای "خواب تلخ"
اولين فيلم بلند ساخته شده توسط
محسن اميريوسفی، برای گشايش
بخش "پانزده روز كارگردانان"
در فستيوال"كن" برگزيده شد.
گرچه فيلم "گاوخونی” از بهروز
افخمی نيز در همين بخش به نمايش
درميآيد اما تنها فيلم ايرانی كه
امسال به مسابقات راه مييابد همان
"خواب تلخ" است كه برای كسب
"دوربين طلايی” رقابت می
كند.
محسن
اميريوسفی در آستانه سفر به
فرانسه برای شركت در فستيوال كن
گفت:
ــ داستان فيلم روايت پيرمرد مرده
شوری است كه احساس ميكند به مرگ
خود نزديك شده. داستان در يك شهر
كوچك با فضايی سنتی اتفاق
ميافتد و بسيار ساده است. داستان
پيرمرد كلاه نمدی مرده شوری
با روياهايش!
ما با گنجاندن توهمات و روياهای او فضا و
بستر سنتی فيلم را به عناصر مدرن
پيوند زده ايم. به اين ترتيب معتقدم
نسبت به كارهای قبلی كمی
متفاوت عمل كرده ايم.
كارهايی كه از اين نوع تا به حال ارائه
شده اند، داستانهای خطی را
دنبال می كنند. داستان ما خطی
نيست، يعنی در محتوا و فرم سعی
در پيوند سنت و مدرنيته داشته ايم.
در ابتدا می ترسيدم با اين كار به
ساختمان فيلم ضربه بزنم ولی
ظاهرا موفق شديم از اين ضربه
جلوگيری كنيم.
آيا فيلم اكران عمومی داشته است؟
ــ خير.
ساخت فيلم چه مدت طول كشيد؟
ــ فيلمبرداری صحنه ها يك ماه طول كشيد و
پنج ماه هم اديت و بقيه كارها را
انجام داديم. در مجموع 6 ماه، تقريبا.
چقدر هزينه برای شما در بر داشت؟
ــ واقعيت اين است كه اين فيلم در
كاتگوری فيلمهای مخاطب خاص
ميگنجد. با توجه به اينكه بسياری
از دوستان كه همكاری كردند
دستمزد زيادی نگرفتند ــ چون
برو بچه هايی بودند كه با
هم در حوزه فيلم كوتاه كار ميكرديم ــ، در
اين اولين تجربه من در زمينه فيلم
بلند هم با من
همكاری كردند. بدين ترتيب كار كم خرجی
از آب درآمد.
آيا از هنرپيشه های حرفه ای در فيلم
بهره برده ايد؟
ــ خير همگی در نقش های زندگی
واقعی خود هستند، مرده شور واقعا
مرده شور است، زن مرده شور، همچنين
گوركن و روحانی همگی واقعا
همين شغلها را دارند و عملا فيلم
بازی نميكنند.
آيا فيلم در كاتگوری مستند
ميگنجد؟
ــ روال كار مستند ــ داستانی ست. اما
روايت ما داستانی است. بعضی
پلانها مستند هستند، پلانهايی
هستند كه من خودم در فرانسه
فيلمبرداری كرده ام از جمله در
"لور"، "كات كمب" و پاريس.
ديگر اينكه صحنه هايی از يك
قبرستان و يا شيوه آماده كردن يك
مرده در اروپا به روال كاملا مستند
تهيه شده و در فيلم گنجانده شده اند.
آيا اين تنها فيلم ايرانی در فستيوال كن
امسال است؟
ــ در بخش مسابقه آری. اما در بخشهای
ديگر مثلا يكی از كارهای
آقای افخمی را داريم. فيلم
ديگری نيز از عباس كيارستمی
داريم كه آن نيز در بخش مسابقه شركت
ندارد.
"خواب تلخ" تنها فيلم
ايرانی است كه در بخش "پانزده
روز كارگردانان" يكی از
بخشهای چهارگانه فستيوال كن
شركت دارد و وارد رقابت نيز ميشود.
در بخش اصلی كه همان "نخل
طلايی” باشد، و در دو بخش ديگر
يعنی "نوعی نگاه" و "هفته
منتقدين" نيز هيچ فيلم ايرانی
جهت شركت مسابقه حضور ندارد.
از آنجا كه«خواب تلخ» به عنوان فيلم گشايش
اين بخش برگزيده شده است، برای
مسابقه
«دوربين طلايي» نيز شركت خواهد كرد.
ارزش مادی جايزه دوربين طلايی چه
مبلغی است؟
ــ راستش نميدانم. فكر ميكنم چيزی در
حدود 40000 يورو باشد.
چه فيلم های ايرانی قبلا در اين بخش
شركت كرده و برنده شده اند؟
ــ سال 1995 بادكنك سفيد از آقای
پناهی را داشتيم، و بعد از آن «زمانی
برای مستی اسبها» از بهمن
قبادی برنده شد.
«خواب تلخ» چگونه به «كن» راه يافت؟
ــ شب عيد بود با عجله يك كپی VHS
از فيلم تهيه كرديم كه كيفيت ويژه
ای نداشت و آن را به خانم نسرين
ميرشب دادم. او نماينده توزيع
فيلمهای كانون پرورش فكری در
اروپا است. دو سه هفته پيش، از «كن»
تماس گرفتند و ما متوجه شديم كه
فيلم برای گشايش بخش مذكور
انتخاب شده است.آن طور كه من شنيده
ام فيلم شما برای جشنواره فجر
پذيرفته نشد، آيا اين صحيح است؟
ــ اگر بخواهيم جنبه انصاف را رعايت
كنيم بايد بگويم نسخه ای كه به «فجر»
دادم نسخه كاملی نبود!
نميخواهم بگويم ببينيد فيلم من در
فجر پذيرفته نشد اما الان در «كن»
به نمايش گذاشته ميشود، اين صحيح
نيست. نسخه ارائه شده به جشنواره «فجر»
ناقص بود.
درباره اجازه اكران فيلم بگوييد، آيا در
اين رابطه مشكلی داشتيد؟
ــ فيلم اجازه اكران خارج از كشور را گرفته
است و اميدوارم اجازه آن در داخل را
نيز بگيرد. گرچه مخاطب آن عام است
اما اميدوارم در اكران داخل نيز
موفق باشد.
آيا هيچ موسسه ای برای خريد فيلم به
شما مراجعه كرده است؟
ــ فيلم هنوز اكران نداشته است. گرچه با اين
وجود پيشنهاداتی وجود دارد اما
من با توجه به اين كه دو سال قبل نيز
در «كن» بودم فكر ميكنم در بازار 10
روزه «كن» شركتهايی مراجعه
خواهند كرد.اميدوارم بتوانم آن را
بفروشم كه دستكم هزينه توليد فيلم
بعدی تهيه شده باشد.
|