ايران

پيك

                         

متن استعفانامه رجبعلی مزروعي

از مجلس بيرون می رويم

اما استبداد را نمی پذيريم

 

 

  مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خود با استعفای رجبعلی مزروعی، نماينده‌ مردم اصفهان را نپذيرفت.

وی طی سخنانی بعنوان  دلايل استعفای خود گفت: حال كه نوبت طرح استعفايم شده، وظيفه خود مي‌دانم بر اساس مسئوليت شهروندی صدای اعتراض خود را بار ديگر بلند كنم و دلايل استعفايم را مطرح كنم؛ به اميد آن‌كه اين صدا بتواند جلوی روندی كه مي‌رود از جمهوريت تنها اسم و شكلی بر جای بگذارد، بگيرد و آب رفته را به جوی برگرداند.
 هيات نظارت، من را به اتهام عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولايت فقيه و وابستگی تشكيلاتی به سازمان‌ها و گروه‌های غيرقانونی رد صلاحيت و از نامزدی مجلس هفتم محروم كرد. به شكايتم تا امروز شورای نگهبان پاسخی نداده و قانون رسيدگی به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده را رعايت نكرده است.
من در سال 1336 در خانواده‌ای كارگر و متدين در اصفهان متولد شدم. پدرم كارگر شهرداری اما روشنفكر و دينداری عالم بود. تلاش خود را برای پرورش فرزندانی صالح به كار برد و علي‌رغم همه‌ تلخي‌ها اسباب تحصيلات فرزندان خود را فراهم كرد. اين‌گونه بود كه توانستم درس بخوانم، به مجالس مذهبی بروم و پيروی امام خميني(ره) شوم. از بدو تاسيس جمهوری اسلامی تا امروز همه تلاش خود را برای تثبيت و تقويت آن به كار گرفته‌ايم، چه آن زمان كه داوطلبانه به جنگ رفتم، و چه در زمان سازندگی و چه در عرصه‌ مطبوعات هدفی جز خدمت به انقلاب نداشتم و جز در پی تحقق اين هدف نماينده مجلس نشدم.
 
من، رجبعلی مزروعی مسلمانم و ايرانی و اسلامی كه بر آن ايمان دارم جز بندگی خدا و آزادی بر من تكليف نمي‌كند. التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی و قانون اساسی داشته‌ام و در عمل به آن وفا دارم.

وی كه سخنگوی فراكسيون مشاركت مجلس است خود را از اتهاماتی كه به خاطر آنها رد صلاحيت شده است مبرا دانست و ادامه داد:

عضو جبهه‌ مشاركت ايران اسلامی هستم كه فعاليت‌های آن قانونی است. كارشناس فيزيك و كارشناسی ارشد برنامه‌ريزی سيستماتيك اقتصادی هستم.  آيا آنانی كه اين چنين بر بنده و امثال من جفا مي‌كنند خود را برای پاسخگويی روز جزا آماده كرده‌اند؟
 علي‌رغم همه نامهرباني‌ها شعار ما اين است كه " وفا كنيم و ملامت كشيم و خوش باشيم- كه در طريقت ما كافريست رنجيدن"

آنچه من می گويم رنجنامه فردی از درون نظام با وابستگی فكری و قلبی به آن است. همه نسبت به رخدادهای پس از مرگ امام(ره) و خذف تدريجی نيروهای خط امام و جريان انتخابات مجلس پنجم آگاهيد؛ آن زمان مجمع روحانيون مبارز فعاليت خود را تعطيل كرد و آقای خاتمی از وزارت ارشاد استعفا داد. حاكميت انحصاری يك جناح روز به روز افزايش ‌يافت و آخرين گام آنها بدست گرفتن دولت بود. رخداد خرداد 76 كاخ شيشه‌ای حاكميت انحصاری آن جناح را در هم شكست و راه اصلاحات را به روی نظام باز كرد. نيروهای اصلاح طلب با قوايی تازه و افكاری نو به اميد خدمت وارد شدند.  هدف از آمدن به مجلس انجام اصلاحات، و در يك كلام حاكميت قانون به طور همه جانبه و فراگير بود. تصور نمي‌كرديم برخی نهادهای حكومتی در مقابل اصلاحات آن چنان بايستند كه عبور از آن به اين دشواری باشد.

 راه بقای نظام را در پاسخگويی به مطالبات مردم دانسته و مي‌دانيم، هر چند مشی مصلحانه ما، پاسخ خود را نيافت.

اكنون به گونه‌ای روشن و آشكار حقوق اساسی مردم، جمهوريت و حق انتخابات نفی شده و راه برای ديكتاتوری اقليت فراهم شده است. علت اصلی تحصن من و جمعی از نمايندگان و نيز استعفای من اعتراض به آن‌ چيزی است  كه كودتای پارلمانی است.
 
ادامه اين راه به صلاح نظام نيست، آنچه بقای نظام را تضمين مي‌كند پشتوانه مردمی نظام است و هر راهی كه مشاركت مردم را خدشه‌دار كند جمهوری اسلامی را به نظامی ديگر تبديل مي‌كند.

جمهوری اسلامی از دو كلمه‌ جمهوری و اسلامی تركيب شده است كه جمهوری شكل حكومت و اسلامی محتوای آن است.

اسلام طرحی برای زندگی بشر ارائه داده است و جمهوری اسلامی حكومتی است كه حاكم برای مدت موقت و با رای مردم انتخاب مي‌شود.

زمانی كه به جمهوری اسلامی رای دادم به اين مفهوم رای دادم اما آنچه امروز بيان مي‌شود، نظرات امام(ره)، مطهری و قانون اساسی را به همراه ندارد.

روشی كه شورای نگهبان در سال‌های اخير دنبال كرده تفسير نيست، بلكه تغيير و بلامنازع كردن برخی اصول قانون اساسی و در تضاد با آن است، عملا حق قانون‌گذاری و نظارت از مجلس سلب شده واين جز تبعيض و آپارتايد سياسی چيز ديگری نيست.  من و همكاران و همفكرانم با استبداد در هر لباسی مخالف هستيم.

ما به دنبال ليبرال دموكراسی و سوسيال دموكراسی نيستيم. ما از مردم سالاری دينی به دليل محترم شمرده شدن حق حاكميت مردم كه در طول حاكميت خداست، دفاع مي‌كنيم.  نمي‌توان به نام دين و خدا اين حق را از مردم گرفت.»

مزروعی در پايان مهلت قرائت استعفا نامه خود از مردم به خاطر قصورها و كوتاهي‌ها در انجام وظيفه نمايندگی عذرخواهی كرد و حلاليت ‌طلبيد.

مجلس پس از قرائت اين استعفاء رای گيری كرد و در همين رای گيری استعفای مزروعی رای نيآورد.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی