5000 نمايش ميدانی قرار است در اماكن عمومی تهران به اجرا
گذاشته شود، كه اگر چنين شود و محتوائی مردمی داشته باشد،
بزرگترين فستيوال تتاتر خيابانی جهان در ايران برگزار شده است.
فستيوالی كه اگر با تنگ نظری های مذهبی و تبليغات ارتجاعی
مخلوط نشود گامی است به پيش و در غير اينصورت اين رويداد را هم
از هويت ساقط كرده و بی اعتنائی عمومی را موجب خواهند شد.
اين نگرانی از آنجا ناشی می شود كه پای شهرداری و شورای حزب
الهی شهر تهران در ماجرا در ميان است و مسئولين آنها گفته اند:
پس از اجرای موفقيت آميز 2000 نمايش
ميدانی در دهه فجر و 3000 نمايش ميدانی به مناسبت سوگواری حضرت
ابا عبدالله الحسين سومين و بزرگترين همايش هنری نمايشهای
ميدانی در قالب نهضت
فرهنگی تابستان 83 به تهرانی ها عرضه می شود!
در
واقع، اين سخنان يعنی تبديل سنت نمايش خيابانی به تعزيه
خيابانی و آن هم از نوعی كه شهرداری و شورای كنونی شهر تهران
طرفدار آن هستند: گريه و موعظه و ناله و ستيز با ديگران و
تبليغ به سود اسلام ارتجاعي!
شايد اين هم خود نوعی هنر باشد!
موعظه ها را بعنوان خبری كه روابط عمومی شهرداری در باره اين
نمايش خيابانی بيان داشته بخوانيد:
«ايجاد نشاط اجتماعی رويكرد عمده اين همايش هنری است. ساير
اهداف و محورهای موضوعی نمايشها عبارتند از: نقش جوانان در
طرح مسائل اجتماعی، احيای فرهنگ كار و تلاش با كمترين
امكانات، ترغيب شهروندان به تلاش بيشتر برای ساختن شهری بهتر و
زيباتر، حفظ و احيا
و ارتقای دانش اجتماعی، ارزشها و اعتقادات، بازشناسی نقش و
جايگاه روحيه سلحشوری،
اميد، انتظار و اخلاق شهروندی از جمله اهداف اين همايش است.«
شايد همه اين شعارها دلچسب می شد، بدان شرط كه گويندگان آن
مجری و طرفدار حمله به اين و آن، سازمان دادن حمله به كوی
دانشگاه، بهم زدن تجمع های سياسی، حمايت از لباس شخصی های سپاه
و ... نبودند!
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
در مورد ضوابط شركت در اين همايش گفت: تمامی هنرمندان آثار خود
را در سه نسخه
تايپ شده و با مجوز كتبی از نويسنده بايد ارسال كنند. ( هنر
بخشنامه ای !) |