ايران

پيك

                         
 

بیانیه دفتر تحکیم وحدت

این چپ نمائی، همان نتیجه ایست که

راست از ماجرای شیراز انتظار داشت

 

دفتر تحکیم وحدت نیز بدنبال جلوگیری از برگزاری نشست سالانه این دفتر اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه، علیرغم آگاهی از توازن قدرت و نیرو در حاکمیت و آگاهی از نقش نماینده بیت رهبری در جلوگیری از برپائی اردوی سالان دفتر تحکیم در شیراز، یکبار دیگر نه رهبر و ارگان های نظامی، بلکه دولت خطاب انتقاد قرار گرفته است. رهبری دفتر تحکیم وحدت در اطلاعیه خود، پس از گذشت 7 سال از آزمون و خطاب که طی آن باید دانسته شود کار از کدام سرچشمه خراب است، آمده:

« ... دوازدهمین اردوی سالانه دفتر تحکیم وحدت را در شرایطی به پایان بردیم که آغازی نداشت. وزرات علوم و دانشگاه، با سرهنگی های فرهنگی اش، عرصه را بر دانشجویان آن چنان تنگ کرده اند که از برگزاری برنامه اردوی سالانه شان نیز جلوگیری کردند.

نه اخلاق پاس می دارند و نه قانون را. عهد می شکنند و کذب می گویند وبی دلیل موجه قانونی، مانع از انجام برنامه ای می شوند که از ماهها قبل به دنبال برگزاری آن بودیم و از هفته ها قبل مجوز رسمی برگزاری آن را دریافت کرده بودیم.

 و این همه را در نامه ای خطاب به ریاست دولت اصلاحات نوشتیم تا از وزارت علوم و مدیریت دانشگاه شیراز که مجموعه تحت امر اوست، پایبندی به تعهداتشان را بخواهد و برنامه ای که مجوزش ازهفته ها قبل دریافت شده، درست در روز آغاز آن لغو نشود. کسانی که دانشجویان را به چوب سکولاریسم و لاقیدی و بی دینی از میدان به در می کنند، اکنون خود گویی بی توجه به توصیه های قرآنی و سیره نبوی در پاسداشت پیمان و وفای به عهد هستند. دانشجویانی که از سراسر کشور مسافت های طولانی را برای حضور در اردو پیموده بودند تا در کنار اساتیدشان به ریشه یابی بحران های کشور بپردازند، نسبت به لغو بی دلیل مراسمشان بی پاسخ ماندند و متعجب شدند از این همه قانون و پیمان شکنی مسوولان و  رفتار غیر عقلایی شان.

اگرچه مطمئن بودیم که نامه به شیخ الرییس اصلاحات گره ای از کارمان نخواهد گشود، اما خواستیم بیازماییم و اثبات کنیم که دیگر مسیر اصلاحات داخل حاکمیت به پایان راه رسیده است و کسانی که زمانی پرچم اصلاحات را بر دوش می کشیدند امروز آنچنان هضم سیستم حاکم شده و حافظ وضع موجوداند که گوی سبقت از  محافظه کاران ربوده اند. »

 

دربخش دیگری از این اطلاعیه و در اشاره به کاندیداتوری احتمالی میرحسین موسوی برای ریاست جمهوری، از موضع چپ اما عملا متاثر از اهداف جناح راست و آدمخواران جمهوری اسلامی برای منفعل و خانه نشین کردن دانشجویان و مردم آمده است:

«خواستیم به مدعیان اصلاحات حکومتی و مقدمه چینان حضور درانتخابات ریاست جمهوری اثبات کنیم که با گرفتن کرسی ریاست جمهوری آنهم با چهره های درخشانی که نام می برند، نمی توان قدرت  استبداد را کنترل کرد و حقوق شهروندی و آزادی احزاب و گروهها را نوید داد. دیگر به نام مردم و اصلاحات نمی توان سرمایه های عظیم اجتماعی را فدا کرد که عده ای بروند و عده ای دیگر بیایند.

 بدون هیچ تاثیری و دفاعی از حقوق شهروندی و مطالبات مردم. اکنون که نامه دانشجویان بی پاسخ می ماند، بدین علت است که دانشجویان نقش روشنگری و روشنفکری در عرصه قدرت را بر عمله سیاسی ترجیح داده اند و می دانند که حضور اصلاح طلبان در قدرت با شعار دموکراسی و آزادی همسان نیست و حاملان و نمایندگان خوبی برای دموکراسی و حقوق بشر نخواهند بود.»

در بخش دیگری از اطلاعیه مورد بحث، که در آن شمشیر از چپ بسته شده، اما نتیجه خدمت به راست و متاثر از عمل جناح راست است، آمده:

«...اگرچه اردوی سالانه دفتر تحکیم وحدت برگزار نشد اما نتایج مثبت و عینی برای دانشجویان در بر داشت و چهره واقعی اصلاح طلبان را به نمایش گذاشت. رییس دانشگاهی که منصوب وزیر علوم دولت اصلاحات است، برای پایان بخشیدن به تحصن دانشجویان از نیروی انتظامی کمک می خواهد و وزارت اطلاعات دولت خاتمی، فشاری بیش از نهادهای دیگر انتظامی و امنیتی برای عدم برگزاری اردوی دفتر تحکیم وارد می کند و این پایان تاسف بار دولتی است که نوید آزادی و جامعه مدنی به مردمش می داد.

اصلاح طلبان تاکنون هرگاه نتوانسته اند ویا نخواسته اند حقوق ملت و جامعه مدنی را پاس دارند، مصلحت بینی های مبهمی را به میان آورده اند که خود را از بار مسوولیت رها کنند. رفتار مذبذبانه و ذبون خود را به نام مصلحت توجیه کرده اند و آنچه از حقوق مردم بود و نبود را به پای آن ریخته اند تا امروز که چیزی از حقوق شهروندی و جامعه مدنی، مطبوعات آزاد،شکل گیری و تداوم احزاب و تشکل های مستقل، آزادیهای آکادمیک و ... باقی نگذاشته اند.»

اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت، با لحنی که دربالا خواندید و سرمقاله های کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی را در ارتباط با اصلاحات و طرفداران آن در دولت تداعی می کند، اینگونه ادامه می یابد:

«... اکنون که حتی امکان برگزاری اردویی برای دفتر تحکیم وحدت فراهم نیست، از والیان امر و مسوولان حاکم می خواهیم که شجاعانه و صادقانه دلایل لغو برنامه هایمان را بیان کنند و اگر دفتر تحکیم وحدت را به رسمیت نمی سناسند، رسما اعلام کنند و هزینه از بین بردن تنها تشکل آزادیخواه و تحول طلب باقی مانده در دانشگاه را بپردازند تا دانشجویان در انتخاب مسیر گمراه نشوند.»

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی