جهان

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  نوام چامسکی- ترجمه "ب. پرنیان"
حماس- اسرائیل- امریکا
تن‌هائی که برای تفاهم
به هم سائیده خواهد شد
 
 
 
 

 

نوشته زیر برگردان مقاله­ایی از نوآم چومسکی است که در روزنامه نیویورک تایمز بعد از پیروزی حماس در انتخابات اخیر فلسطین نوشته شد. این مقاله را " ب. پرنیان" از نروژی به فارسی برگردانده است.

پیروزی حماس زنگ خطری بود, اما متاسفانه بر اساس وقایع اخیر قابل درک.

اگر حماس را بعنوان یک سازمان رادیکال, افراطی و خشن توصیف کنیم, زیاد غیر منصفانه نخواهد بود. سازمانی که تهدیدی جدی بر علیه صلح و یک نظم عادلانه سیاسی است. اما این مهم است که به یاد داشته باشیم که به لحاظی حماس افراطی­تر از دیگران نیست.

برای مثال, حماس اعلام می­دارد که آتش­بس در مناقشه را در مورد مرزهای شناخته شده بین­المللی در قبل از ژوئن 1967 را قبول دارد. این امر برای ایالات متحده آمریکا و اسرائیل کاملا غریب است. برای اسرائیل هر نتیجه­ایی که از یک آتش­بس عاید می­گردد باید شامل این باشد که اسرائیل بخش زیادی از کرانه باختری رود اردن ( و بلندی­های فراموش شده جولان را ) در بر بگیرد.

 

حماس انتخابات را با ترکیب کردن مقاومت سرسخت علیه اشغال نظامی و سازمان­دهی اجتماعی در سطح توده­ها و حمایت از فقرا, یک پلات­فرم سیاسی و عملی که آرا را در هرجا می­توانست برای خود داشته باشد, برد.

نتیجه انتخابات مانع دیگری برای سیاست بازدارنده دمکراسی دستگاه اداری بوش_ سیاستی که رسما" از آن بعنوان سیاست پیش­برنده دمکراسی یاد می­شود, در بر دارد.

تلقی واشنگتن در رابطه با انتخابات ثابت بوده­است. انتخابات را حتی تا مرگ عرفات به حال انتظار نگه داشتند, واقعه­ایی که به عنوان امکانی برای به جامه عمل پوشاندن ایده بوش در ارتباط با دولت دمکرات فلسطینی نگریسته می­شد. پیشنهاد یک کپی مبهم از یک آلترناتیو دو دولتی که از نظر بین­المللی در مورد آن توافق وجود دارد, ولی ایالات متحده آمریکا به مدت 30 سال آنرا رد کرده­است.

استیون ارلاند Steven Erlanger درست بعد از مرگ عرفات با مقاله­ایی به نام "با امید به اینکه دمکراسی بتواند جایگزین تمثال فلسطینی گردد" شرایط را در نیویورک تایمز تجزیه و تحلیل کرد. او چنین می­نویسد: " زمان بعد از عصر_عرفات تفکر ناب آمریکایی در مورد اینکه یک انتخابات می­تواند به حتی شکننده­ترین موئ­سسه, مشروعیت بدهد را به بوته آزمایش خواهد گذاشت". در پاراگراف آخر اینطور می­خوانیم:" ضمنا" تناقضات به اندازه کافی در فلسطین وجود دارد. قبلا" دستگاه اداری بوش مخالف انتخابات جدید بود. دلیل این مخالفت این بود که یک انتخابات از عرفات یک چهره مثبت می­سازد و اختیارات او را تمدید می­کند, چیزی که می­توانست به حماس اعتبار و قدرت می­دهد".

بطور خلاصه: تفکر ناب آمریکایی این است که انتخابات تا آنجایی خوب است که نتایج آن " درست" باشند.

یکی از حوادث اخیر یک مشکل موازی را در همین رابطه تشکیل می­دهد.  در عراق مقاومت شدید عدم خشونت به این ختم گردید که واشنگتن و لندن میبایست به انتخاباتی که خود از طریق یک رشته اقدامات برای بلوکه کردن آن تلاش کرده­بودند, اجازه می­دادند. تلاش آنها برای خراب کردن انتخابات ناخواسته از طریق دادن امتیاز به کاندیدای مورد علاقه دستگاه اداری و اخراج رسانه­های مستقل, با شکست مواجه شدند.

واشنگتن از همان متدهای استاندارد برای خراب کردن انتخابات درفلسطین استفاده کرد.

ماه قبل روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که دفتر توسعه بین­المللی ایالات متحده آمریکا(USAID)  بعنوان یک " کانال نامرئی" در تلاش برای " افزایش محبوبیت مقامات خودمختار فلسطینی شب قبل از انتخابات مهم که در آنجا صاحبان قدرت از طریق گروه اسلامی افراطی به چالش کشیده می­­شدند, عمل کرد". نیویورک تایمز گزارش داد که" ایالات متحده آمریکا تقریبا" 9/1 میلیون دلار از کمکهای سالانه بلاعوض که بالغ بر 400 میلیون دلار است را برای کمک کردن به فلسطینیها برای یک سری پروژه­ها درست یک هفته قبل از انتخابات, مصرف کرد. هدف از این کار افزایش محبوبیت جنبش الفتح بود که از این طریق موضع آنها را در قبال حماس تقویت کنند.

بطور معمول کنسول آمریکا در شرق بیت­المقدس به مطبوعات ضمانت داد که فعالیت­های مخفی فقط به منظور "بهتر کردن موسسات دمکراسی و حمایت از همه کارگزاران دمکراسی و نه فقط الفتح, بود".

در ایالات متحده آمریکا یا هر کشور غربی  دیگر کوچکترین نشانه­ایی از چنین دخالتی از بیرون به معنی پایان کاندیداتوری یک نامزد انتخاباتی است, اما وقتی روحیه فردی بطور عمیق در امپریالیسم ریشه دارد, فرد استفاده از چنین متدی را در مورد کشورهای دیگر قبول می­کند. ضمنا" این تلاش هم قویا" شکست خورد.

دولت­های ایالات متحده آمریکا و اسرائیل حالا باید راهی برای تطبیق دادن خود باحزب رادیکال اسلامی حماس پیدا کنند, حزبی که رد توافقنامه بین­المللی از برنامه­های اوست_ البته نه وقتی که حماس واقعا" معتقد است که مرزهای قبل از سال 1967 را قبول دارد.

وقتی که حماس بطور رسمی خود را ملزوم به " از بین بردن " اسرائیل می­بیند, این بدتر از کار ایالات متحده آمریکا و اسرائیل نیست وقتی که رسما" قول دادند که " هیچ دولت فلسطینی" نمی­تواند وجود داشته باشد( به جز اردن) _ تا اینکه این نقطه نظر را کمی تعدیل کردند و حالا اجازه تشکیل یک "دولت"  را از اجزای بجای مانده بعد از اینکه اسرائیل حسابی خود را از سرزمین فلسطین سیر کرد, می­دهد.

 سعی کن برای خودت شرایط عکس این امر را ملاحظه بکنی: که حماس به وجود اسرائیل به شکل بخش­های پراکنده از هم بدون هیچ تماسی با یکدیگر _ به اضافه بخش کوچکی از بیت­المقدس اجازه می­دهد, در حالی که فلسطین شهرک­ها و زیر بنای عظیمی با هدف تصاحب منابع و سرزمین­ها ایجاد کرده­اند. و حماس اجازه می­دهد که به این اجزائ "دولت" گفته ­شود.

چنانچه پیشنهادی باچنین شکل‌بی‌خاصیتی از "دولت" به جلو گذاشته شود, ما به درستی وحشت می­کردیم. اما چنین پیشنهادی می­توانست به حماس آن موقعیتی را بدهد که با تمام اهمییت شبیه آنی است که الان ایالات متحده آمریکا و اسرائیل دارد.