جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سخنرانی "نیکلاس برنز" در کنگره امریکا، گزارش کاخ سفید و
 وزارت خارجه امریکا است و باید در این سطح با آن برخورد کرد!
یورش همه جانبه
برنامه‌های امریکا
دربرابر ج. ا اعلام شد
راه سختی در پیش است اما درکوتاه ترین مدت طی خواهد شد

1- دفتر ویژه امریکا برای نظارت بر ایران تا تابستان در "دوبی" راه اندازی خواهد شد. ماموریت‌های جدیدی در ارتباط با دمکراسی و حقوق بشر و مسایل کارگری ایران در این دفتر متمرکز خواهد شد. 2- تلویزیون و رادیوی فارسی زبان با مدرن ترین تکنیک‌های جدید راه اندازی خواهد شد. 3- ما شروع به آموزش فارسی به کادر دیپلماتیک جدید وزارت خارجه کرده ایم، تا غفلت‌های سالهای گذشته را جبران کنیم. قصد بازگشائی سفارت خود در ایران را فعلا نداریم، اما کادر آن را تربیت می‌کنیم و بر شمار ناظران امور ایران می‌افزائیم.

 
 
 
 

 

همزمان با حضور و سخنرانی کوتاه کوندولیزا رایس در کنگره امریکا، نیکلاس برنز معاون وزارت خارجه امریکا نیز در کنگره امریکا و در مورد سیاست امریکا در برابر ایران سخنرانی کرد. او دراین سخنرانی ایران را تهدیدی برای اهداف امریکا در خاورمیانه معرفی کرد و مانند رایس گفت که جمهوری اسلامی مانع صلح در لبنان - صلح میان اسرائیل و فسلطین و صلح و ثبات در خاورمیانه است. جمهوری اسلامی با احمدی نژاد همه را تهدید می‌کند. آنها امید و آرزو‌ها برای صلح در خاورمیانه را ازبین برده  اند. سخنرانی برنز را باید برنامه کاری کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا در ارتباط با ایران دانست و در واقع گزارش دولت بوش است به کنگره امریکا و به همین دلیل باید آن را بسیار با اهمیت تلقی کرد. برنز گفت:

رهبران ایران در 4 محور به مخالفت با امریکا مشغول اند:

 1- ساخت بمب اتم

2- یک منبع بزرگ مالی برای تروریسم

3- تلاش برای تسلط بر خاورمیانه بعنوان قدرت برتر خلیج فارس

4- سرکوب دمکراسی و دمکراسی خواهان در ایران

 لذا مقابله با ایران چالش اساسی برای امریکا در دنیای کنونی است و جرج بوش و رایس اولویت اساسی در خاورمیانه بزرگ را حل مسئله ایران اعلام داشته اند و تلاش امریکا این خواهد بود که ایران را از دستیابی به برنامه‌هایش بازدارد و از آنجا که پرونده ایران به شورای امنیت هم ارجاع شده نشان میدهد که ما در راه درستی قرار داریم

موضع ما مشخص است. ما به همراه کشورهای دیگر می‌خواهیم تلاش ایران برای تبدیل شدن به قدرت اتمی خنثی کنیم. مانع از حمایت‌های ایران از تروریسم در منطقه و جهان شویم و به همراه کشورهای عربی و اروپایی از اهداف برتری جویی‌های منطقه ای ایران جلوگیری کنیم. ما می‌خواهیم درپایان این تلاش، حمایت خود از مردم ایران، بخصوص میلیونها جوان ایران را گسترش دهیم.

 شورای امنیت بهترین مکان برای جلوگیری از برنامه‌های هسته ای ایران است و ما اقدامات منظمی را برای مقابله تنظیم کرده ایم که پله به پله به اجرا در می‌آید تا فشارها بر ایران افزایش یابد.

شورای امینت در گام نخست یک بیانیه  را مد نظر خواهد داشت. اگر این تلاش‌ها اثری نبخشید، آنگاه ایران با تحریم‌های بین المللی روبرو خواهد بود. تحریم‌ها اقدامات هسته‌ای ایران را مد نظر خواهد داشت نه میلیونها ایرانی بیگناه را. رزیم ایران باید بداند که یک راه بیشتر نیست و آن خاتمه دادن به برنامه‌های هسته ای است.

 پیام شورای امنیت برای ایران بسیار روشن خواهد بود:

خاتمه بخشیدن به اهداف منطقه ای و حمایت از تروریسم، بعنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود. در عراق تلاش‌های 3 ساله امریکا برای ایجاد صلح و ثبات حتی به نفع مردم ایران بوده است، اما رهبران ایران‌بی‌وقفه به ایجاد مشکل درعراق کرده اند. فعالیت‌های ایران به آینده عراق آسیب وارد ساخته است. ایران حداقل در وقایع اخیر ترورستی( حرم امامان شیعه در سامره) دست داشته است. آنها حامی حماس در فلسطین هستند و در لبنان از حزب الله حمایت می‌کنند.

معاون وزارت خارجه امریکا، در ادامه سخنرانی خود در کنگره امریکا به مسائل داخلی ایران پرداخته وگفت:

آنها در ایران دمکراسی و حقوق بشر را سرکوب کرده، آزادی مردم را از آنها گرفته اند، روزنامه‌ها را توقیف کرده و دانشجویان را سرکوب و زندانی کرده اند. درانتخابات اخیر تقلب کردند، بسیاری را رد صلاحیت کردند و احمدی نژاد را بعنوان رئیس جمهور اعلام داشتند تا در باره هولوکاست سخن بگوید. همه شما سخنان او را در باره پاک کردن اسراییل از نقشه جهان و همچنین محکومیت‌های بین المللی این نظریات اطلاع دارید.

 کاخ سفید و کنگره چه میتوانند بکنند ؟

 من از کنگره می‌خواهم تا به تغییرات در ایران کمک کند. اولین کمک موافقت با اختصاص 75 میلیون دلار به مبارزات مردم ایران است. این مبالغ و همچنین 10 میلیون دلار دیگر صرف حمایت از آزادی و دمکراسی در ایران خواهد شد. مبلغ 55 میلیون دلار باید صرف ارتباط با مردم ایران شود. ما به توسعه برنامه تلویزیونی و رادیویی به زبان فارسی اقدام خواهیم کرد و از تکنولوزی‌های جدید در این راه بهره خواهیم گرفت.  

در کنار همه اینها اجاره بدهید برنامه‌های خانم رایس را باطلاع برسانم.

میدانید که ما سه دهه است که با ایران ارتباطی نداشته ایم و هیچ سرویس خارجی را برای ارتباط با ایرانیها تربیت نکرده ایم. ما هیچ افسر دیپلماتیک برای سخن گفتن به فارسی تربیت نکرده ایم. لدا ما دچار ناتوانی در روبرویی با چالش‌های ایران شده‌ایم.

به همین منظور دفتر مخصوص ایران را در حوزه خاور نزدیک و شمال افریقا تاسیس کرده ایم و تعداد قابل توجهی دیپلمات را مامور بررسی همه جانبه ایران کرده ایم و ماموریت‌های جدیدی در ارتباط با دمکراسی و حقوق بشر و مسایل کارگری در این دفتر ایجاد کرده ایم.

ما در تابستان دفتر مجهزی در کنسولگری امریکا در دوبی تاسیس خواهیم کرد تا به دقت ایران را زیر نظر بگیریم. ما شروع به آموزش فارسی به دیپلمات‌های خود کرده ایم و در حال تربیت دیپلمات‌های جدیدی هستیم که با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا شوند. تصمیمی برای بازگشایی سفارت خود در تهران به این زودی نداریم، اما تعداد بیشتر را برای نظارت بر ایران در نظر گرفته و گمارده ایم. راه سختی در پیش است، اما یقین دارم که قادریم این راه را در کوتاهترین مدت طی کنیم.