ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سعید لیلاز- مذاکره با امریکا
حالا، آب نبات چوبی هم

دست
لاریجانی نخواهند داد

 
 
 
 
 

سعید لیلاز، روزنامه نگار خوش فکر سالهای اخیر و کارشناس اقتصادی اوضاع ایران، پیرامون اشارات اخیر برخی مقامات امریکا و ایران( بویژه علی لاریجانی) برای مذاکره بر سر مسائل عراق یک مصاحبه خلاصه و گویای واقعیات کرده است. لیلاز در باره مذاکرات جمهوری اسلامی و امریکا ( در واقع قبول و تائید نقش آفرینی‌های سپاه و جمهوری اسلامی در عراق و اعتراف به حادثه سازی‌های انفجاری! و مذاکره بر سر متوقف کردن آن) به خبرگزاری ایسنا گفت:

سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر این استوار شده است که تا تحت فشار بین‌المللی قوی و نیرومند قرار نگیرد، حاضر نیست سر میز مذاکره بنشیند و تن به مصالحه دهد و معمولا در این حال بسیاری از امکانات‌مان را از دست می‌دهیم.  این چرخش در صورت وقوع (مذاکره با امریکا) در سیاست خارجی ایران به طور کلی مثبت است.  منافع ایران با توجه به دشمنی‌هایی که برخی کشورها با ایران دارند، باید در محیط آرام بین‌المللی تامین شود نه در یک محیط متشنج که همه‌ی افکار عمومی جهان علیه ایران تحریک شده باشد.

لیلاز در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از پس مذاکره با آمریکا در باره عراق امتیازاتی هم در زمینه مساله اتمی گرفت گفت:

لاریجانی در زمان تصدی مقام ریاست سازمان صدا و سیما خطاب به هیات مذاکره کننده دولت خاتمی گفته بود« در غلتان دادیم، آب نبات گرفتیم» . حالا بعید می‌دانم در چنین شرایط بتوانیم حتی آب نبات هم بگیریم.

اشارات جدید شورای عالی امنیت ملی، در شرایط حساسی که مساله‌ی هسته‌یی ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح است، نشان می‌دهد که موضع دولت و شورای عالی امنیت ملی قبلی به مراتب کارشناسی‌تر و مطابق با واقعیات بین‌الملل و تامین کننده منافع ملت ایران بوده است.


در برابر این سئوال که: احمدی نژاد گفته بود با همه کشورها مذاکره می‌کنیم جز آمریکا و اسرائیل؛ لیلاز گفت:

در سیاست خارجی در سطح نظام تصمیم‌گیری می‌شود. گرچه معتقدم نباید محیط عملی ساختن و تصمیم گیری درباره چنین چرخش‌ها و تغییراتی در عرصه سیاست خارجی از حوزه‌ی دولت و دستگاه سیاست خارجی خارج شود.  هرگونه مذاکره با آمریکا تنها باید در جهت رفاه ملت ایران و تامین منافع ملی باشد، نه چیز دیگر.