ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  نگاهی به مصاحبه مهدی کروبی
تفاوت از خیابان تا مجلس است
خمینی را مردم رهبر کردند
خامنه‌ای را مجلس خبرگان
 
 
 
 

 

مهدی کروبی رئیس مجلس ششم و بنیانگذار حزب اعتماد ملی از روزنامه حزب اعتماد ملی بازدید کرده و در جمع خبرنگاران، پیرامون مذاکرات و موقعیت پرونده اتمی ایران گفت:

در گذشته تمام تلاش دولت بر این بود تا با مذاکره و دیپلماسی قوی بحث پرونده ایران حل شود و ما از طریق یک دیپلماسی قدرتمند از حقوقمان دفاع کنیم.

ما از رفتن پرونده هسته‌‏ای ایران به شورای امنیت هراسی نداشتیم، بلکه معتقد بودیم این امر به هیچ وجه لازم نیست؛ باید از طریق مذاکره جلب اعتماد کرد تا پرونده به شورای امنیت نرود چون رفتن پرونده به این شورا برای ما اصلا مفید نیست.

کروبی در اشاره غیر مستقیم به سخنان احمدی نژاد و رهبر گفت:

معتقدم هر کسی در هر مسئولیتی باید مراقب سخنان خود باشد و بداند بر روی حرف‌‏های او حساب ویژه‌‏ای باز می‌شود و با سخنان خود کاری نکند تا هزینه‌هایی بر گردن این ملت بیفتد.
 هر کسی باید جایگاه خود را بداند و حرفهای خود را بسنجد و با حرف‌های سنجیده برکاتی را برای مردم به ارمغان آورد.

حضرت امام بارها تاکید داشت که دولتمردان باید مراقب سخنان خود باشند. حتی به بهترین افراد دولت مانند شهید رجایی تذکر می‌داد که مراقب سخنان خود باشد و حرفهای نسنجیده نزند.
کروبی درباره سخنان علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و پیشنهاد حکیم (رهبری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و عضو شورای حکومتی این کشور) در خصوص مذاکره با آمریکا، برسر مسائل عراق گفت:

من به طور کامل در جریان قضایا نیستم، اما به طور کلی با پیشنهاد آقای حکیم و با اصل مذاکره موافق هستم و امیدوارم این مذاکرات برای ملت عراق و ما نیز مفید باشد.  
کروبی در بخش دیگری از این مصاحبه، با اشاره غیر مستقیم به علی خامنه ای گفت:

 امام معتقد بودند چون مردم ایشان را پذیرفته اند، رهبری جامعه را قبول کرده است، چرا آن زمانها اینگونه بحث‌ها وجود نداشت؟ ناصب بودن، مقبولیت و مشروعیت ولایت فقیه چرا در آن دوران وجود نداشت؟ آیا مردم ما تغییر کرده‌‏اند و یا حاکمان عوض شده اند؟ ما اگر می‌خواهیم حکومتی بر پایه‌های اسلام  داشته باشیم طبیعی ترین شیوه آن است که حکومتی برخواسته از رای مردم و نظر مردم برپا کنیم؛ چرا آن روز که امام می‌‏گفتند:‌‏ مردم ولی نعمت هستند همه گوش می‌‏کردند و امروز بحث ناصب بودن ولی فقیه را مطرح می‌کنند. مردم ولی نعمت، ناظر، حافظ و پاسدار کشور هستند و حق آنها انتخاب است و حضور آنها در تمام شرایط به صورت‌‏های مختلف جلوه می‌کند. نظارت مردم از طریق نمایندگان مجلس به وجود می‌آید. امروز جریانی وجود دارد که می‌گوید رای مردم تاثیری ندارد و مردم عامل شرعی نیستند و می‌خواهد نسل جوان ما را این‌‏گونه توجیه کند که رای مردم‌بی‌تاثیر است.