ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

دولت مرکزی فاقد اقتدارشده
طالبان و وهابیون دست بالا را
در بلوچستان ایران یافته اند
احمدی نژاد در سفر به منطقه گفته بود مثل صاعقه بر سر اشرار
فرود خواهد آمد. کجاست صاعقه؟ امنیت که با شعار برقرار نمی شود.

 
 
 
 
 

پیرامون حادثه تکاندهنده جاده زابل- زاهدان که شمار دقیق تلفات آن هنوز معلوم نیست، عادل مزاری، سردبیر روزنامه "صبح زاهدان" در یک مصاحبه گفت:

دهها ایرانی دراین ماجرا کشته شده اند، از جمله جمعی از مسؤولان استان. وجود ناامنی در استان سیستان و بلوچستان بحث جدیدی نیست، در سالهای اخیر موارد ناآرامی را همواره در استان داشته‌‏ایم اما این حادثه آخر بی‌‏سابقه بوده است وحتی در طول 27 سال پس از انقلاب سابقه نداشته است.

بستن یکی از جاده‌‏های اصلی استان و کشور با لباس و کارت شناسایی نیروی انتظامی، پیاده کردن مردم، بستن چشم و دست‌ها و کشتن مردها مقابل چشم زنان و کودکان و زدن تیر خلاص به اجساد، امری است که فقط از نبود تدبیر، توانایی و مسؤولیت شناسی در برقراری امنیت حکایت می‌‏کند.

دو کشور همسایه ما، پاکستان و افغانستان دچار ناامنی هستند و فضای استان هم متاثر از این بی‌‏ثباتی‌‏هاست و طبیعی است که ناامنی‌‏های آن طرف مرز بر امنیت این طرف تاثیرگذار باشد.

تلاش برای ایجاد جنگ فرقه‌‏ای و مذهبی در استان عامل دیگری است که به چنین مسایلی منجر می‌‏شود. تمام کشته شدگان این ماجرا شیعه بودند و من هشدار می‌‏دهم اگر دولت نتواند فضا را در کنترل بگیرد، اوضاع استان بسیار خطرناک و غیرقابل تحمل تر می‌‏شود.

وقتی رییس‌‏جمهوری به این استان آمد و یکی از محافظانش کشته شد، در جمع مردم قول داد که مثل صاعقه بر سر اشرار فرود می‌‏آید و آنها را نابود می‌‏کند، کو آن صاعقه؟!
 امنیت مقوله‌‏ای شعاری نیست، اسباب و علل می‌‏خواهد، تدبیر و مدیریت می‌‏خواهد. در مقوله امنیت علاوه بر تشدید بحث‌‏های سخت‌‏افزاری، باید به نرم افزارها هم توجه اساسی کرد، امری که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

 " اقتدار دولت در استان به شدت زیر سوال رفته است" . دولت به خاطر چنین اتفاقاتی باید از مردم این استان عذرخواهی کند. این مردم یا ایرانی هستند یا نیستند! اگر ایرانی هستند که شایسته و بایسته توجه اند، اگر هم دولت آنها را ایرانی قبول ندارد، بگوید تا مردم تکلیف‌‏شان را روشن کنند.

هشدار می‌‏دهم! اندیشه خطرناک وهابی‌‏گری با پول آمریکا و میدان‌‏داری عوامل وابسته به طالبان درپی ایجاد ناامنی‌‏اند، فرصت کوتاه است و استان نیازمند تدبیر.

وی به آمار مهاجرت بالای مردم به خصوص نخبه‌‏ها و افراد غیربومی از استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این مسئله زنگ خطری است که باید مسؤولان را به فکر و تامل جدی وادارد.

بدنه نیروی انتظامی در استان سیستان و بلوچستان فاقد کارآیی لازم شده است، عملکرد نیروی انتظامی زیر سوال است، فقط ارتش یا سپاه باید امنیت مرزها را در این استان برعهده بگیرند، امروز مردم بسیار از ناامنی‌‏ها عصبانی هستند.