ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

‏ مصاحبه نامه نیوزویک ‏ ‏با آیت الله منتظری
من نصیحت می‌کنم آقایان را
تجدید نظر کنید در رفتارها
وضع خطرناک است
بگیر و ببند، زندان و اعدام از همان ابتدا غلط بود
انرژی اتمی حق ماست، اما نباید اجازه داد کار به بحران و جنگ بکشد

هر سخن جائی و هر نکته مکانی دارد. مسئولان حرف‌های تند و نسنجیده نزنند و لج بازی و بحران آفرینی نکنند. وقتی می‌روید به شهرستانها و مردم به استقبال می‌آیند، فکر نکنید همه آنها مطیع شما هستند و کارهائی را که می‌کنید تائید می‌کنند. خودتان را فریب ندهید. وقتی رئیس جمهور کنونی از حقوق بشر سخن می‌گوید، طنز می‌گوید. وقتی با حقوق بشری من چنین می‌کنند، وای بر دیگران.

 
 
 
 

 

خبرنگار: با توجه به اینکه حضرتعالی یکی از بنیانگذاران حکومت‏ ‏جمهوری اسلامی هستید آن حکومتی که شما پیش خودتان در اوائل‏ ‏انقلاب فرض میکردید، این حکومت که الان هست همان است یا اگر‏ ‏نیست چه فرقی با آن دارد؟

‏آیت الله منتظری : ‏ ‏متأسفانه آن حکومتی که آیت الله خمینی در پاریس به مردم وعده میداد ما‏ ‏هم در ایران برای آن تبلیغ میکردیم آن گونه که میخواستیم نشد. اگر یادتان‏ ‏باشد شعاری که مردم میدادند و خود آیت الله خمینی هم به مردم‏ ‏میگفتند: "استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی " بود. آزادی معنایش این‏ ‏نیست که فقط مسئولین آزاد باشند هر چه میخواهند بگویند و انجام دهند،‏ ‏معنایش این است که مردم حرفشان را بتوانند بزنند.

‏اگر کسی به عنوان نصیحت چیزی بگوید، آقایان با او خیلی تند برخورد‏ ‏میکنند. اگر یادتان باشد اینجانب یک سخنرانی به مناسبت سیزده رجب‏ ‏- سال 1376 - در این حسینیه کردم و به عقیده خودم این سخنرانی دفاع از‏ ‏انقلاب و اسلام و آیت الله خمینی بود، متجاوز از پنج سال مرا در همین خانه‏ ‏محصور کردند. و از آن روز تا حالا هشت سال است درب این حسینیه را‏ ‏بسته اند. حسینیه ای که داخلش درس فقه گفته میشد، مراسم سوگواری‏ ‏ائمه (ع ) انجام میشد. فقط عکس آیت الله خمینی و آقای خامنه ای را به‏ ‏دیوار این حسینیه زده اند و در آن را بسته اند. خانه ای در اصفهان دفتر بنده‏ ‏بود و آنجا درس ، بحث ، مباحثه و مسائل دینی گفته میشد، دادگاه ویژه‏ ‏روحانیت جلویش را گرفت ، یکی از قضات دادگاه ویژه حکم کرده که خانه‏ ‏فروخته شود و به نفع آنها مصادره شود. خانه ای هم در مشهد دفتر من بود،‏ ‏آن را هم توقیف کرده اند. در حالی که آنجا فقط درس و بحث و مباحثه بود.‏ ‏وقتی که با بنده که به قول شما خود از پایه گذاران نظام بوده ام این گونه‏ ‏برخورد میشود، وای به حال دیگران .

‏ بازداشت سیاسی و محاکمه سیاسی در‏ ‏صدر اسلام نداشتیم . در زمان ما آقای گنجی حرف زده و مطلب نوشته‏ ‏است، قیام مسلحانه که نکرده، اسلحه هم که ندارد، چند سال او را در زندان‏ ‏به حال بد و گاه در انفرادی نگه داشته اند و حتی حقوق بشر و زندانی نسبت‏ ‏به او رعایت نشده است. اینجانب که یکی از پایه گذاران انقلاب بودم‏ ‏سالهاست از حقوق سیاسی محروم میباشم و اموال مرا مصادره میکنند و‏ ‏هیچ روزنامه ای جرأت ندارد یک کلمه از من بنویسد، آیا این معنای آزادی‏ ‏است ؟! آن آزادی که میخواستیم این بود؟!

‏ ‏شعار مردم "جمهوری اسلامی " بود. آیت الله خمینی میفرمودند:‏ ‏"جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد". و خود ایشان بارها‏ ‏میفرمودند: "میزان رأی ملت است ". جمهوری یعنی حکومت مردمی .‏ ‏اسلامی هم یعنی حکومت بر اساس موازین اسلام . این خواسته همه بود.‏ ‏حالا میگویند: آیت الله خمینی (ره ) به جمهوریت نظر نداشته است .‏ ‏نمی دانند که این توهین به آیت الله خمینی (ره ) است . معنایش این است که‏ ‏آیت الله خمینی خدای ناکرده آدم دروغگویی بود، که جمله ای را به مردم‏ ‏القا میکرد ولی مقصود واقعی اش نبود; میگفته "میزان رأی ملت است " ولی‏ ‏با مردم صادق نبوده است . من یادم هست ایشان در پاریس گفتند: "حتی‏ ‏کمونیستها در اظهار نظر آزادند". یعنی فقط کسانی که قیام مسلحانه بکنند‏ ‏باید با آنها برخورد بشود. مردم باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند. حال آن‏ ‏که من مسلمان یک صحبت کردم بیش از پنج سال محصور و اموال من هنوز‏ ‏هم در توقیف آقایان است . هنوز هم از حقوق شهروندی محرومم .

‏چند روز گذشته آقای رئیس جمهور گفت : حقوق بشر در ایران رعایت‏ ‏میشود. این سخنان برای من وقتی میشنوم به طنز شبیه تر است . وقتی‏ ‏میبینم با حقوق امثال من این گونه برخورد میکنند و مرا از حقوق خودم‏ ‏محروم میکنند چگونه باور کنم حقوق دیگران را تضییع نمی کنند. بالاخره‏ ‏به شعارهایی دلشان را خوش کرده اند، و الان هم به اسم آیت الله خمینی هر‏ ‏کاری میخواهند میکنند. در صورتی که بر خلاف نظر ایشان است . به اسم‏ ‏اسلام کارهایی را انجام میدهند و در نتیجه نسل جوان از اسلام هم زده‏ ‏شده اند. اسلام دین رحمت و عطوفت است . قرآن 114 سوره دارد، 113‏ ‏سوره اولش (بسم الله الرحمن الرحیم ) است ، یعنی به نام خداوند بخشنده‏ ‏مهربان . قرآن به پیغمبر(ص ) میگوید: (فبما رحمة من الله لنت لهم ولو کنت‏ ‏فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم واستغفر لهم و شاورهم فی‏ ‏الامر) در اثر رحمت خدا ای پیغمبر تو نرمخو هستی ، اگر غلیظ و خشن‏ ‏بودی مردم از تو دور و پراکنده میشدند، مردم را عفو کن ، طلب مغفرت‏ ‏برایشان بکن - لابد آدمهایی را که کار خلاف کرده اند میگوید ببخش - با اینها‏ ‏در امور هم مشورت کن . یعنی مخالفین را ببخش و با آنها مشورت کن . این‏ ‏دین اسلام است اما متأسفانه با مثل آقای اکبر گنجی که اظهارنظراتی کرده‏ ‏است این گونه برخورد میکنند، و همه دنیا اعتراض میکنند و کسی هم گوش‏ ‏نمی دهد.

‏‏من برای خودم نمی گویم ، حقوق دیگران هم به بهانه‌های مختلف از دست‏ ‏میرود. وکیل دادگستری را میگیرند زندان میکنند برای اینکه از محکومین‏ ‏سیاسی دفاع کرده است . یک آدم دانشمندی را که سالها خدمت کرده به‏ ‏بهانه‌هایی زندان میکنند.
‏‏آن حکومتی که ما می
خواستیم این نبود. حالا امیدواریم ان شاءالله مسئولین‏ ‏کمی به فکر بیفتند تجدید نظر کنند و ببینند نسل جوان را دارند از دست‏ ‏میدهند. یک جوری رفتار بکنند که نسل جوان نسبت به اسلام بیشتر از این‏ ‏بدبین نشوند.

‏خبرنگار: آیا به نظر شما نشانه‌هایی از این تجدیدنظر و تفکر جدید بین‏ ‏مسئولین دیده میشود؟

‏آیت الله منتظری : نه ظاهرا; من که ندیدم . اگر بود علامتی پیدا بود. در هر‏ ‏حال تا مادامی که در کارها تجدیدنظر نکنند وضع همین است و خطرناک هم‏ ‏هست . ان شاءالله خدا به دل مسئولین بیندازد که در درونشان تغییر یابند.

خبرنگار: سؤال دیگر این است که به نظر بسیاری از صاحب نظرها بحران‏ ‏اصلی که در حال حاضر گریبان گیر جمهوری اسلامی هست بحران‏ ‏مشروعیت است ، آیا به نظر شما این نظر درست است ؟ اگر درست است‏ ‏دلیل آن چیست ؟

‏آیت الله منتظری : برای اینکه مشکل مشروعیت پیش نیاید حکومت باید بر‏ ‏اساس خواست مردم باشد.‏ ‏آیت الله خمینی بارها میفرمود: "میزان رأی مردم است ". بنابراین وقتی که‏ ‏بنا باشد مردم یک حاکمیتی را نخواهند با آن بیعت نمی کنند، و اینجاست که‏ ‏بحران مشروعیت پیش میآید.

‏‏جمهوری اسلامی‏ ‏باید به مردم بگوید اسلام حق است و از اسلام دفاع نماید، اما چماقی نباید‏ ‏باشد. در‏ ‏رژیم‌های سابق موازین اسلامی رعایت نمی شد گفتند: جمهوری اسلامی ،‏ ‏یعنی حکومت مردمی که خواهان اسلامند; و چون خواهان اسلامند بر طبق‏ ‏موازین اسلام باید باشد، ترکیب این دو در جمهوری اسلامی از این جهت بوده است. ‏ ‏

خبرنگار: به نظر شما دلیل این صحبتها که در مورد حکومت اسلامی - به‏ ‏جای جمهوری اسلامی - گفته میشود و نظریه کشف شدن ولی فقیه‏ ‏چیست ؟

‏ ‏آیت الله منتظری : این حرفها‌بی‌اساس است .

‏خبرنگار: اگر‌بی‌اساس هم باشد آیا به نظر شما چه هدفی دارند؟

 ‏آیت الله منتظری : لابد کسانی میخواهند حکومت از خودشان باشد. ‏

‏خبرنگار: با توجه به تمام این صحبتهایی که شد فکر میکنید که در آینده‏ ‏نزدیک یا آینده دور تغییری حاصل بشود، یعنی آیا تغییری مثلا در‏ ‏حوزه‌ها به وجود میآید؟
‏ ‏آیت الله منتظری : من علم غیب ندارم و از آینده خبر ندارم ، بستگی به این‏ ‏دارد که آقایان تجدیدنظر کنند. و اگر تجدیدنظر نشود مردم به این شعارها و‏ ‏به این چیزها قانع نمی شوند. آقایان وقتی که می
روند یک جا و مردم میآیند‏ ‏به استقبال ، خیال میکنند اینها همه پیرو و مطیع آنان هستند. من خودم یک‏ ‏بار به آیت الله خمینی گفتم : آقا! این مردم که اینجا آمده اند و برای شما شعار‏ ‏میدهند خیال نکنید اینها همه موافق این روشهای حکومتی هستند.‏ ‏بعضی‌ها از رفتار حاکمیت دلشان خون است، اما چون مسلمانند به شما‏ ‏اعتقاد دارند برای اینکه یک مرجع تقلید هستید، اما مسائل را خوب‏ ‏میفهمند. اشکالی که بعضی به من میگرفتند این بود که من دو سه ماه یک‏ ‏بار میرفتم مسائل را به ایشان تذکر میدادم ، در عوض یک عده ای ناراحت‏ ‏بودند و میرفتند چیزهای دیگری میگفتند. من به ایشان گفتم : آقا! من‏ ‏میخواهم تا پنجاه سال دیگر سوژه ای علیه شما نباشد و انتقاد نکنند، یک‏ ‏رفتارهایی در آینده علیه شما سوژه میشود. من به عنوان خیرخواهی چون‏ ‏به ایشان علاقه داشتم میرفتم تذکر میدادم ، وظیفه ام بود. این وظیفه‏ ‏همگانی است ، کسانی که ساکت میشوند در این مسائل گناه میکنند.

خبرنگار: بزرگترین اشتباهات آن دوره را در چه چیزی میدانید؟

آیت الله منتظری : به طور خلاصه کسانی خودشان را مطلق میگرفتند و‏ ‏میرفتند به ایشان حرفهایی میزدند ایشان هم معصوم که نبودند خواهی‏ ‏نخواهی تحت تأثیر قرار میگرفتند. ما معیار را نباید فقط شخص آیت الله‏ ‏خمینی بدانیم ، ایشان هم خود را معصوم نمی دانستند. باید ببینیم کتاب و‏ ‏سنت چه گفتند و ائمه (ع ) رفتارشان چگونه بوده ، آنها ملاک و معیار‏ ‏هستند.

‏خبرنگار: من منظورم اشتباهات حکومت در زمان ایشان بود.

‏آیت الله منتظری : از اشتباهات حکومت همین بگیر و ببندها که آن روز هم‏ ‏بود، زندان کردن افراد، بسیاری از اعدامها که در زندانها اتفاق افتاد، اینها و‏ ‏امثال اینها کارهای خلاف بود.

‏خبرنگار: بجز اعدامها دیگر چه ؟

‏آیت الله منتظری : وعده‌هایی که به مردم داده شد مثل آزادی و به آن عمل‏ ‏نشد. حقوق شهروندی افراد خیلی جاها تضییع میشد. در اینجا باز هم من‏ ‏نصیحت میکنم اینهایی که متصدی امور هستند تجدیدنظر کنند و روش خود‏ ‏را اصلاح نمایند.

‏خبرنگار: حضرت آیت الله ! آیا خود شما گاهی افسوس میخورید که یک‏ ‏کاری را باید میکردید که این کار انجام نشد؟

‏آیت الله منتظری : بنده تا آن اندازه که قدرت داشتم فعالیت میکردم و خیلی‏ ‏کارهای دیگر شاید آن وقت به ذهنم نیامد که انجام دهم ، من هم معصوم‏ ‏نیستم . ولی همین مسأله زندانها را من به ایشان نامه نوشتم و تعقیب کردم .‏ ‏من یادم هست وقتی که آقایان نامه از آیت الله خمینی برای اعدام مجاهدین‏ ‏خلق گرفتند، بعد نامه دومی را برای اعدام کمونیست‌ها از ایشان گرفتند،‏ ‏آقای خامنه ای - آن روز رئیس جمهور بود - داخل همین خانه به من گفت :‏ ‏"یک عده آمده اند به من گفته اند از امام یک نامه گرفته اند برای اعدام‏ ‏کمونیست‌ها، و خیلی کار بدی است ." گفتم : "آن روز که نامه گرفتند‏ ‏مجاهدین خلق را که بالاخره مسلمان بودند اعدام نمایند و دو هزار و‏ ‏هشتصد نفرشان را اقلا اعدام کردند چطور شما آن را هیچ نگفتی ؟" ایشان‏ ‏گفت : "مگر نامه دیگری هم نوشته اند؟" گفتم : "شما که رئیس جمهور هستی‏ ‏وقتی از آن نامه خبر نداری چه رئیس جمهوری هستی ؟!" آن وقت نامه دوم‏ ‏را که گرفته بودند برای کمونیست‌ها ایشان فهمیده بود و عصبانی بود.

آقای‏ ‏خامنه ای میگفت : ما وقتی میآییم اینجا اخبار دو سه ماهه را از شما کسب‏ ‏میکنیم و ما میبینیم شما منبع اخبار کشور هستید.

‏یادم هست نامه اول که از آیت الله خمینی گرفته بودند راجع به مجاهدین‏ ‏خلق ، دو روز بعد یکی از قضات آمد و نامه را نشان داده و گفت ما چه کنیم با‏ ‏این نامه ؟ من آن روز اصلا خوابم نبرد. خیلی فکر کردم تا اینکه نامه ای برای‏ ‏آیت الله خمینی نوشتم و یک نسخه اش را هم فرستادم برای شورای عالی‏ ‏قضایی آن زمان تا از این اعدامها جلوگیری شود. منظور این است که این‏ ‏مسائل را آن اندازه که از من برمی آمد تعقیب میکردم ، اما خیلی از آنها را هم‏ ‏شاید آن وقت توجه نداشتم .

‏خبرنگار: حالا ما بپردازیم به مسأله هسته ای ایران ، دولتهای غربی‏ ‏همان طور که میدانید دغدغه خاطری دارند در مورد برنامه هسته ای ایران ،‏ ‏آیا به نظر شما حق دارند که این دغدغه خاطر را داشته باشند؟

‏ ‏آیت الله منتظری : آن روزها مثلی میگفتند خرما خورده نمی تواند به دیگری‏ ‏بگوید خرما نخور. آمریکایی‌ها در هیروشیما و ناکازاکی بمب اتمی انداختند‏ ‏و این همه مردم را تلف کردند و الان هم سلاح هسته ای دارند. روسیه ، هند،‏ ‏پاکستان ، اسرائیل و فرانسه هم دارند. حالا چطور به ایران ایراد میگیرند؟‏ ‏اینها نمی توانند به ایران بگویند شما از انرژی هسته ای حتی استفاده‏ ‏صلح آمیز هم نکنید. اینجا سازمان ملل مسئولیت دارد. سازمان ملل بایستی‏ ‏به آمریکا و اروپا بگوید خودتان که سلاح هسته ای دارید بیایید اول اینها را‏ ‏نابود کنید، ایران هم اگر داشته باشد باید نابود کند. من نمی گویم ایران سلاح‏ ‏دارد یا ندارد اما ایران مدعی است من میخواهم از انرژی هسته ای استفاده ‏ ‏صلح آمیز کنم و این یک حق مشروع است . سازمان ملل باید عدالت را‏ ‏رعایت کند. آمریکا و کشورهای دیگر را نگذارد سوء استفاده کنند، ایران را‏ ‏هم نگذارد سوءاستفاده کند. اما اینکه اصلا انرژی هسته ای نداشته باشد‏ ‏مطلب نادرستی است .

‏خبرنگار: با توجه به اینکه آمریکا نمی خواهد که ایران حتی فن آوری‏ ‏هسته ای داشته باشد و با توجه به اینکه آمریکا تنها ابرقدرت موجود در‏ ‏دنیاست ، آیا شما نگران این نیستید آمریکا و یا اسرائیل با توجه به‏ ‏صحبتهایی که الان میشود، یعنی عدم همکاری ایران ، حمله کنند به‏ ‏مناطق استراتژیک ایران ؟

‏آیت الله منتظری : باید مسئولین با زبان دیپلماسی این مسأله را حل کنند و‏ ‏نگذارند کار به بحران و جنگ برسد. اینکه ما به طور کلی با آمریکا قطع رابطه‏ ‏کنیم درست نیست . باید با زبان دیپلماسی کار کنند تا روابط دوستانه بشود،‏ ‏این وظیفه مسئولین است . مسئولان نباید تندی بکنند تا آنها لج کنند،‏ ‏سیاستمداران در سیاست نباید به دنبال لجبازی و بحران آفرینی باشند. من‏ ‏یادم هست آمریکایی‌ها وقتی که در ویتنام جنگ میکردند، در پاریس با‏ ‏ویتنامی‌ها نشستهای دوستانه و دیپلماتیک داشتند.

خبرنگار: آیا شما از آن دسته سیاستمدارانی هستید که میگویند: ما تا‏ ‏رابطه مان را با آمریکا برقرار نکرده و مشکلاتمان را با آمریکا حل نکنیم‏ ‏رابطه ما کلا با دنیای خارج حل نمی شود؟

‏آیت الله منتظری : اگر ما با آن کشور روابط نداشته باشیم هر دو ضرر میکنیم .‏ ‏حتی اشغال سفارت آمریکا - با اینکه من خودم آن وقت تأیید میکردم - کار‏ ‏اشتباهی بود. سفارت آمریکا را اشغال کردن یعنی جزئی از کشور آمریکا را‏ ‏اشغال کردن ، و این کار درستی نبود.

‏خبرنگار: پس برگردیم به آن سؤال قبل ; اگر افسوس میخورید که شاید‏ ‏میتوانستید یک کاری کنید این اشغال سفارت یکی از آنها بوده ؟

‏آیت الله منتظری : درست است . در جو و تلقی آن روزها خیلی‌ها از جمله ما‏ ‏این حرکت را تأیید میکردیم .

‏خبرنگار: در مورد این صحبتهای جدید آقای احمدی نژاد در مورد کشتار‏ ‏یهودیها و هلوکاست و اینها چی فکر میکنید، دلیل این صحبتها چیست ؟

‏آیت الله منتظری : این حرف را سابقا من در نوشته‌هایم داشتم که فرض‏ ‏میکنیم که نازی‌ها و لهستانی‌ها و اتریشی‌ها شش میلیون یهودی را قتل عام‏ ‏کردند چرا غرامتش را فلسطینی‌ها بدهند؟ اسرائیل را بر همین اساس با زور‏ ‏درست کردند، از این جهت ما میگوییم مشروع نیست . شصت هفتاد سال‏ ‏پیش دولت اسرائیل وجود نداشت ، در حال حاضر باید سازمان ملل فکر‏ ‏اساسی بکند و نگذارد حقوق فلسطینی‌ها که آواره شده اند پایمال شود. به‏ ‏عقیده من یک انتخابات همگانی باید بشود. یهود و مسلمانها و مسیحیان‏ ‏همه رأی بدهند و یک حاکمیتی انتخاب نمایند، نه اینکه امکانات دست‏ ‏اسرائیل باشد و فلسطینی‌ها حق نداشته باشند.
‏خبرنگار: یک سؤال آخر هم هست که آیا در شرایط حاضر فکر می
کنید این‏ ‏صحبتها درست باشد در حالی که همه دارند...

‏‏آیت الله منتظری : به نظرم باید یک جور حرف زد که با اصول دیپلماتیک‏ ‏مناسب باشد. به قول معروف : هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. اگر‏ ‏حرفی درست هم باشد انسان باید جایش را بسنجد و به گونه ای مطرح نماید‏ ‏که کمتر ضرر داشته باشد.

‏خبرنگار: خیلی ممنون ، لطف کردید.

‏آیت الله منتظری : موفق باشید. همیشه وقایع را آن جوری که هست انتقال‏ ‏دهید، گزارش و اخبار غلط ندهید و گزارش و اخبار غلط را هم ترتیب اثر‏ ‏ندهید. چون حق بر همه چیز مقدم است . من وقتی به آیت الله خمینی نامه‏ ‏مینوشتم ، یک عده به من میگفتند اینها ممکن است باعث شود قائم مقامی‏ ‏رهبری از شما گرفته شود، میگفتم : گرفته شود، ما باید چیزی که حق است و‏ ‏وظیفه مان است انجام بدهیم حالا به هر جا میخواهد منتهی بشود. من هیچ‏ ‏وقت طالب مقام نبودم ، همه ما از اول که در انقلاب شرکت کردیم به عنوان‏ ‏این وارد صحنه مبارزه شدیم که یک حکومت دینی عاقلانه ای به وجود بیاید‏ ‏که حقوق همه حتی حقوق اقلیت‌ها و مخالفین محفوظ باشد.

‏ان شاءالله موفق باشید