ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی دولت
سفر وزیرخارجه ج. ا به لندن
به امید گفتگو با وزیرخارجه امریکا

منوچهر متکی به بهانه شرکت در کنفرانس بازسازی افغانستان که به ریاست رایس در لندن تشکیل می‌شود راهی انگستان می‌شود و سخنگوی دولت گفت: البته در حاشیه‌ این نشست‌ها بحث‌هایی صورت می‌گیرد، ولی هدف این سفر بحث در مورد پرونده‌ هسته‌ای نیست، اگر چه ممکن است بحث‌هایی هم در این رابطه صورت بگیرد.

از پاسخ‌های قصار سخنگوی دولت: ماجرای یورش به کارگران شرکت واحد، یک ماجرای شهری است و باید از مقامات شهری(بخوانید شهردار) بپرسید. تاخیرچندباره سفر احمدی نژاد به خوزستان هم ارتباطی به انفجارها ندارد. اظهار نظر وزیر کشور برای خودش بوده، سفرمقتدا صدر به ایران و ملاقات‌هائی که کرده هم غیررسمی بوده.

 
 
 
 

 

مصاحبه مطبوعاتی روز گذشته سخنگوی دولت، حاوی نکات قابل توجهی بود که در لابلای پاسخ‌های او، که به روضه خوانی شبیه است پنهان بود.

غلامحسین الهام سخنگوی سابق شورای نگهبان و سخگوی کنونی دولت دراین مصاحبه، عملا گفت، که وزیر کشور درباره سقوط هواپیمای خبرنگاران اظهارنظر سرخود و‌بی‌ربط کرده است. پورمحمدی پس از بازگشت از اهواز(پس از بمب گذاری‌ها) مدعی شده بود که نه تنها بمب گذاران را دستگیر کرده، بلکه در همین سفر 24 ساعته رد پای ماجرای انفجار هواپیمای حامل خبرنگاران را هم یافته و ارتباط آن با خارج را کشف کرده است!

خبرنگاران در باره این کشف امنیتی وزیر کشور از سخنگوی دولت پرسیدند و او در پاسخ گفت:

 

«صحبتی که ایشان کرده‌اند یک فرضیه و گمانه‌زنی است. طبیعتا اگر مدارک و اطلاعاتی در این ارتباط دارند باید در اختیار کمیته‌ کارشناسی ایجاد شده در ارتباط با این موضوع قرار دهند یا به احتمال زیاد قرار داده‌اند. در جمع‌بندی نهایی که این گروه کارشناسی ارائه داد، این فرضیه مورد قبول نبود و آنچه که آقای پورمحمدی اعلام کرده‌اند یک فرضیه و نظر بوده و بیش از این مقدار مورد توجه نیست.»

الهام همه این لفاظی‌ها را کرد که نگوید: وزیر کشور غلط کرد!

از سخنگوی دولت درباره دعوت از تیم‌های فوتبال کشورهای اروپائی- حتی اروپای شرقی- و رد این دعوت‌ها در چارچوب تمرین‌ها و بازیهای مقدماتی جام جهانی از طرف آن تیم‌ها نیز سئوال شد.

سخنگوی دولت‌بی‌اشاره به رابطه این رد دعوت‌ها با سخنرانی‌های رئیس دولت در باره کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی گفت:

«این مبحث یک جنگ روانی است. در تمام مراودات و تبادلاتی که در عرصه‌های مختلف صورت می‌گیرد به مسئله‌ منافع ملی توجه می‌شود. این کشورها در ابتدا سیاست‌هایی را در جهت منزوی کردن ایران مطرح کرده ولی بعد از آن عقب‌نشینی می‌کنند و متوجه می‌شوند که این مباحث تاثیری نداشته و حتی به ضرر خود آنها تمام می‌شود. این حرف‌ها صحبت‌هایی در حد تبلیغات و جنگ روانی است و ارزشی بیش از این ندارد.»

ازغلامحسین الهام در باره تدارک تغییر قانون کار که یکی از تربیت شدگان دیگر احمد جنتی بنام "علینقی جهرمی" در راس وزارت کار دولت احمدی نژاد سرگرم آنست تا آرزوی همشگی احمد توکلی در زیر و رو کردن این قانون به سود کارفرمایان جامه عمل بپوشاند سئوال شد. الهام تغییر قانون کار را انداخت گردن مجمع مصلحت تا دولت فقیرنواز، از یک طرف در یورش به کارگران شرکت واحد مجرم شناخته نشود و از طرف دیگر متهم به تغییر قانون کار به سود کارفرمایان. او گفت:

 

« برنامه‌ دولت این است که عدالت‌گستری را گسترش داده و در این راستا به حقوق همه‌جانبه کارگران نیز توجه دارد و هیچ اصلاحی که باعث تضییع حقوق کارگران شود مورد توجه دولت نیست. از طرف دیگر باید توجه داشت که قانون کار مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و از این طریق قابل تغییر است.» الهام البته توضيح نداد كه قانون كار بدين دليل مصوب مجلس تشخيص مصلحت است كه بارها در شوراي نگهبان رد شد و اين شورا كه الهام تا چندي پيش سخنگوي ان بود اجازه تصويب قانون كار را نمي داد. اصولا يكي از دلايل ايجاد مجمع تشخيص مصلحت كوتاه كردن دست شوراي نگهبان و تصويب قوانين بلاتكليف مانده اينچنيني بود. اكنون نيز اصلاح قانون كار مانند قوانين ديگر با مجلس است نه با مجمع مصلحت.

 

از جمله سئوالات دیگری که از سخنگوی دولت شد، درباره یورش به کارگران و رانندگان شرکت واحد و دستگیری نزدیک به هزار تن از آنها به همراه خانواده‌هایشان بود. سخنگوی دولت در ادامه رقابت و اختلاف احمدی نژاد و سردار قالیباف شهردار تهران، در اینجا نیز سعی کرد با زرنگی هم سردار قالیباف را بدهد دم تیغ و هم از پاسخ بگریزد. او گفت:

 « این یک مسئله‌ شهری است و شما باید از مقامات تهران علت و اخبار آن را جویا شوید.»

ظاهرا یا دولت برای دهات است و یا تهران اساسا یک کشور دیگر است!

خبرنگاران درباره سفر جنجالی مقتدی صدر به ایران و ملاقات او با رئیس شورای عالی امنیت ملی و احمدی نژاد پرسیدند. سخنگوی بسیار صادق و حاضر جواب(!) دراینجا هم یکی از پاسخ‌های مضحک را داد و گفت:

« سفر مقتدی صدر به ایران سفر غیر رسمی بود. در مورد دیدار با رییس جمهور نیز باید گفت که این دیدار غیر رسمی بود که صورت گرفت.»

سخنگوی دولت نگفت که اگر این سفر رسمی بود، مقتدا صدر با چه کسانی در جمهوری اسلامی دیدار می‌کرد؟!

از لغو چند باره سفر احمدی نژاد به خوزستان نیز از سخنگوی دولت سئوال شد. اشاره غیر مستقیم این سئوالات به انفجارهای اخیر و ناتوانی در تامین امنیت یک سفر رسمی دولتی در مهم ترین استان کشور بود. سخنگوی دروغگوی دولت ‌بی‌آنکه اشاره به استقرار معاون امنیتی وزارت کشور(سردار ذوالقدر) در اهواز و سفر وزیر کشور برای تامین امنیت به این شهر و انفجار صوتی همزمان با همین استقرار و سفر کند گفت:

«در مورد سفرهای استانی باید بگویم ایران سرزمین ماست و هر هفته هر جا که بتوانیم می‌رویم. این هفته نیز قرار است که سفر استانی انجام شود و ان‌شاءالله هر جا که هواپیمای دولت مستقر شد معلوم می‌شود که ما به کجا رفته‌ایم. ایران سرزمین ماست و هواپیمای دولت هر کجا که بتواند می‌نشیند. بین لغو سفر رئیس جمهور به خوزستان و انفجارها هم ارتباطی نیست! »

که البته فعلا در خوزستان نمی تواند بنشیند!

یکی از مهم ترین پرسش‌های این مصاحبه مطبوعاتی تلاش وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای نوعی تماس و گفتگوی احتمالی با کوندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا بود. در حقیقت این مهم ترین سئوال این مصاحبه مطبوعاتی بود که شاید مطبوعات داخلی یا در لابلای پرحرفی‌ها و لفاظی‌های سخنگوی دولت، سرنخ مهم پاسخ الهام را گم کنند و یا اجازه برجسته ساختن آن را نداشته باشند.

خبرنگاران در باره برگزاری کنفرانس بازسازی افغانستان در لندن به ریاست کاندولیزا رایس و شرکت وزیر خارجه جمهوری اسلامی در آن پرسیدند. غلامحسین الهام گفت:

«اجلاس لندن برای بازسازی افغانستان است. البته در حاشیه‌ این نشست‌ها طبق روال معمول و متعارف بحث‌هایی صورت می‌گیرد ولی هدف سفر بحث در مورد پرونده‌ هسته‌ای نیست. اگر چه ممکن است در حاشیه‌ آن بحث‌هایی در این رابطه صورت بگیرد.»