جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

وزیرخارجه آلمان
در انتظار قطعنامه مهم شورای امنیت، برای حمایت از سازمان انرژی اتمی
سیاست واقعی احمدی نژاد
خدمت به مردم نیست، جنگ افروزی است

ظاهرا درایران تصور کرده اند با سیاست‌های تنش آفرین مواضع حکومت تقویت می‌شود. اما نتیجه برعکس است. تولید سلاح اتمی درایران در منطقه‌بی‌ثبات خاورمیانه، که مصر، ترکیه و عربستان نیز مانند ایران بدنبال سلاح اتمی خواهند رفت، حتی به سود امنیت خود ایران نیز نیست.

 
 
 
 

 

"فرانک والتر اشتاین‌‏مایر" وزیر خارجه دولت جدید آلمان، پس از بازگشت از اجلاس لندن گفت:

تهران 18 سال به تحقیقات درباره تجهیزاتی پرداخته که دارای مصارف نظامی است و در تضاد با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌‏ای.

بین گفتار و کردار مقامات ایرانی‌‏ درباره کاربرد تحقیقات و انرژی اتمی تناقض وجود دارد. جهان خواهان توضیح و تضمین ادعاهائی است که در باره صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی مقامات این کشور می‌دهند.

اشتاین‌‏مایر  در بخش دیگری از مصاحبه خود که با اشپیگل انجام داد، درباره گفته‌های احمدی نژاد درباره حمایت همه جانبه مردم ایران از برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی و ضدیت آنها با غرب گفت:

ما معتقدیم موضع دولت کنونی ایران، مواضع همه مردم ایران نیست. افراد بسیاری در ایران هستند که نگاهی انتقادی به دولت دارند.

ما شاهدیم که احمدی‌‏نژاد به تعهداتش و وعده‌هایش در قبال اقشار مختلف مردم ضعیف عمل می‌‏کند. او گفته اشتغال ایجاد می‌‏کند و خدمات اجتماعی را گسترش می‌‏دهد، اما سیاست واقعی وی تاکنون تنها شامل شعارها و حرف‌های تهاجمی بر ضد اسرائیل و هدایت کشورش در مسیر تقابل با غرب بوده است. ظاهراً مقامات ایران معتقدند با این سیاست‌‏ها می‌توانند موضع خود را تقویت کنند. اما بنظر ما نتیجه برعکس است. این روش، اوضاع را خطرناک می‌‏سازد.

ما مخالف گسترش تسلیحات هسته‌‏ای هستیم و اگر کشور دیگری در منطقه بی‌‏ثبات خاورمیانه، به تسلیحات هسته‌‏ای دست یابد تنها بی‌‏ثباتی بیشتری به وجود می‌‏آورد.  تولید بمب هسته‌‏ای در ایران باعث رقابت تسلیحاتی میان کشورهایی نظیر مصر, عربستان‌‏سعودی و ترکیه می‌‏شود. در واقع معتقدم، در نهایت، تسلیحات هسته‌‏ای یعنی امنیت کمتر حتی برای خود ایران. تعجب می‌‏کنم که چرا ایران پیشنهاد روسیه را هنوز رسما نپذیرفته است.

سیگنال‌‏های اخیر تهران در بهترین شرایط، متناقض است و روسیه هم طرح پیشنهادی خود را تغییر داده تا سایر کشورها از جمله چین هم در زنجیره غنی‌‏سازی شرکت کنند.  در عین حال معتقدم مذاکرات سه کشور اتحادیه اروپا نتیجه دلخواهی در بر نداشته است و اکنون زمان آن فرا رسیده که این پرونده به شورای‌‏امنیت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع شود.

ما هنوز درباره قطعنامه‌‏ای که شامل تحریم اقتصادی ایران باشد صحبت نمی‌‏کنیم. منتظر خواهیم بود تا شورای‌‏امنیت سازمان‌‏ملل‌‏متحد در ماه فوریه اولین قطعنامه را در حمایت از قطعنامه‌‏های آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی صادر کند. آن‌‏گاه نوبت دولت‌‏های چین و روسیه است که نشان دهند آیا می‌‏توانند به مسؤولیت خود برای ارتقای صلح جهانی عمل کنند یا خیر.

طبیعتاً ایران به‌‏هیچ‌‏وجه نسبت به انزوای بین‌‏المللی بی‌‏تفاوت نیست و به همین دلیل است که ضرورت دارد که جامعه بین‌‏المللی را تا جایی که امکان دارد متحد نگه داریم.

برای بازداشتن ایران از تولید سلاح اتمی تا جایی که ممکن است باید با مهارت عمل کنیم زیرا سایر گزینه‌‏ها بازی با آتش است. عاقلانه نیست که تحریم‌های اقتصادی را منتفی بدانیم و ایران هم نمی‌‏تواند میزان وابستگی خود را به همکاری اقتصادی و فنی کشورهای غربی دست‌‏کم بگیرد.