ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  تبریز
بیانیه دانشجویی – کارگری
در حمایت از کارگران شرکت واحد
 
 
 
 

 

از سوی اکثر انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور بیانیه‌هائی در دفاع از کارگران و رانندگان شرکت واحد و محکوم کردن یورش به اعتصابیون و بازداشت شماری که رقم آن به یک هزار تن می‌رسد صادر شده است. همچنین از سوی دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی در همین زمینه بیانیه ای صادر شده است. مضمون کلیه این بیانیه‌ها یکسان است و به همین دلیل بخش‌هائی از بیانیه تبریز را که مضمون مشترک همه بیانیه‌های مشابه است دراینجا می‌آوریم:

تشکل‌های دانشجوی دانشگاه‌های تبریز و جمعی از کارگران کارخانجات و صنوف با صدور اطلاعیه ای ، ضمن حمایت از خواسته‌ها و مطالبات جنبش کارگری و محکوم نمودن سرکوب آنان خواستار آزادی فوری دستگیر شدگان اخیر شرکت واحد تهران شدند.

دراین اطلاعیه آمده است:

در شرایطی که تورم و گرانی و تنگناهای معیشتی ناشی از سوء مدیریت اقتصادی ، کارگران را وادار ساخته تا در دفاع از منافع خویش متشکل شوند، دست‌هایی در کار است تا آنان را از داشتن تشکل‌هایی آزاد و مستقل بازدارد.

حمله به دفتر سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و ضرب و شتم و بازداشت اعضای سندیکا گواه این مدعاست.

بنا بر اخبار منتشر شده کارگران زندانی دست به اعتصاب غذا زده اند. این در حالی است که دستگیری‌ها کماکان ادامه داشته و کارگران نیز برای آزادی همکاران دستگیر شده خویش و رسیدن به خواسته‌های برحقشان از جمله داشتن سندیکا، تدوین قراردادهای دسته جمعی، افزایش حقوق و مزایا بر اساس رشد تورم و... تاکید می‌نمایند.

از آنجا که نظام جمهوری اسلامی با امضای مقاوله نامه‌های 87 و 98 سازمان بین المللی کار، رسما به این سازمان اعلام کرده است که حق ایجاد تشکل‌های آزاد و مستقل کارگری را به رسمیت می‌شناسد اما با این همه تشکل‌ها و اشخاصی را جایگزین نمایندگان واقعی و منتخب کارگران نموده و به سازمان بین المللی کار معرفی می‌کند که حافظ منافع راستین کارگران و تشکلهای مستقل آنان نیستند.

از سوی دیگر این قبیل برخوردهای سرکوب گرانه با خواستهای به حق کارگران و زحمتکشان میهن، با ادعاها و شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور جدید مبنی بر برقراری عدالت و مهرورزی و حمایت از اقشار محروم هیچ سازگاری ندارد.

- انجمن اسلامی  دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز

- سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) شاخه آذربایجان شرقی

- انجمن اسلامی  دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

- هیات موسس انجمن اسلامی  دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز

- کانون وحدت اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز

- تشکل آرمان دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز

- جمعی از کارگران کارخانجات و صنوف تبریز