ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

تشدید دستگیری کردهای ایران

درمهاباد، پاوه و اورامانات

 

محمدصديق كبودوند رييس «سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان» در مصاحبه با رادیو آلمان گفت:

متاسفانه، الان وضعیتی که در كردستان هست و شرایطی که پیش آمده دو معضل بزرگ در برابر سازمان ما قرار داده است. یکی ادامه‌ دستگیری‌هاست که در مناطق کردنشین بطور روزانه ما خبرش را می‌شنویم و دیگری مسئله‌ی خودکشی زنان است. در رابطه با این دستگیری‌های بی‌رویه‌ی که اخیرا انجام می‌شود، حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر بازداشت شده اند که ما اسامی تعدادی از آنها را اعلام کردیم. متاسفانه همچنان این دستگیری‌ها ادامه دارد. براساس آخرین اخباری که ما بدست آورده‌ایم ارتباط این افراد که شهروندان عادی هستند با بعضی از  احزاب موجب  دستگیری‌ آن ها شده است.

این دستگیری‌ها بیشتر در شهر مهاباد و روستاهای اطرافش صورت گرفته است و این افرادی هم که دستگیر می‌شوند عمدتا مردم روستایی‌اند و ما متاسفانه در خصوص دستیابی به آخرین خبرها در رابطه با این افراد با مشکل مواجه هستیم. بازهم متاسفانه ما هنوز نتوانستیم اطلاعات بیشتری در رابطه با اسامی این دستگیرشده‌ها کسب کنیم. البته در سراسر مناطق کردنشین، مانند منطقه‌ پاوه و اورامانات هم اخیرا عده‌ای دستگیر شده‌اند.

تعدادی از خویشان دور و نزدیک این افراد با برخی احزاب حضور دارند و حالا برای دیدار هم شده ممکن است ارتباطاتی برقرار شده باشد.

متاسفانه بیشتر اعدامهایی که صورت گرفته چنین عواقبی(خودکشی زنان) هم داشته است. خانواده‌های این افراد با فروپاشی مواجه شده‌اند، افراد خانواده متفرق شده‌اند، تعدادی از افراد این خانواده‌ها از بین رفته‌اند.

رادیو آلمان: یکی از آخرین بیانیه‌های شما هم مربوط می‌شود به وضعیت نامناسب آقای عبداله اوجالان در زندانهای ترکیه.

محمدصدیق کبودوند: ما بعنوان یک سازمان مدافع حقوق بشر بهر فردی، بخصوص با توجه گستره‌ی فعالیت‌مان در مناطق کردنشین و بويژه مناطق کردنشین ایران، از هر فردی که مورد ظلم و ستم واقع بشود و از حقوق انسانی محروم بشود دفاع خواهیم کرد، از جمله آقای اوجالان. آقای اوجالان یک کرد است، با اینکه در مناطق کردنشین نبوده است.

واقعیت را ما باید بپذیریم که مناطق کردنشین ترکیه یکی از بدترین شرایط را تا چندسال قبل از فعالیت آقای اوجالان و حزب ایشان داشته است. بطوریکه دوستانی که به مناطق کردنشین ترکیه مسافرت کرده‌اند، حتا مردم کرد آنجا نمی‌توانند بزبان مادری‌شان صحبت کنند. خوب، ببینید، این شرایط را دولت ترکیه بوجود آورده بود. این فعالیت‌های چندسال اخیر گروه آقای اوجالان شاید باعث شد که تا حدودی مسئله‌ی بیدارگری ملی در آن مناطق کردی بوجود بیاید. از این نظر بیشتر کردها اتفاق نظر دارند که ایشان واقعا در مناطق کردنشین ترکیه کاری بیدارگرانه انجام داده‌اند.