ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

حماس و جنبش اصلاحی در فلسطین

این کاش شیخ یاسین، زیرگوش

احمدی نژاد هم زمزمه می کرد!

م.تاجزاده

1- مساحت اسرائيل، دولت خودمختار فلسطين و لبنان روي هم به 50 هزار كيلومتر مربع نمي‌رسد (كمتر از يك سي‌ام ايران) اما فكر نمي‌كنم روزنامه معتبري در جهان منتشر ‌شود و گزارشي، خبري، تحليلي، مصاحبه‌اي، مقاله‌اي درباره اين منطقه در آن چاپ نشود. حساسيت پيروان اديان توحيدي بويژه يهودي‌ها، مسيحي‌ها و مسلمانان به بيت‌المقدس، خاطره جنگ‌هاي صليبي در قرون 11 و 12 ميلادي، مهاجرت بخشي از يهودي‌هاي جهان به اين منطقه و تاسيس اسرائيل پس از جنگ جهاني دوم، يهودستيزي در اروپا، نقش اقليت يهود در اقتصاد جهاني و نفوذ موثر آنان در رسانه‌هاي بين‌المللي، بيداري جهاني مسلمانان، جهاني شدن و گسترش وسائل ارتباط جمعي از جمله دلايل توجه همگاني و رسانه‌اي به اخبار مربوط به سرزمين مذكور است.

2- پيروزي غيرمنتظره و قاطع حركت مقاومت اسلامي (حماس) در انتخابات مجلس قانونگزاري فلسطين، انظار جهانيان را بيش از گذشته متوجه اين سرزمين ابراهيمي كرد. پيروزي يك سازمان نيمه مخفي - نيمه علني در انتخابات فلسطين كه موجوديت رژيم اسرائيل را به رسميت نمي‌شناسد، به مقاومت مسلحانه در برابر اقدامات تروريستي و توسعه‌طلبانه صهيونيست‌ها معتقد است و تعداد قابل توجهي زنداني سياسي در اسرائيل دارد و نيز پشت سرگذاردن با سابقه‌ترين و مشهورترين سازمان سياسي فلسطين (الفتح) نگاه‌هاي دوست و دشمن را متوجه رهبران حماس كرده است. آنان در دو زمينه بيشترين فشار را تحمل مي‌كنند:

الف. آيا حاضرند با رژيمي كه آن را به رسميت نمي‌شناسند، مذاكره كنند؟

ب. آيا احكام شريعت را،‌ از جمله درباره پوشش زنان، به فلسطيني‌ها تحميل خواهند كرد؟
3- عملكرد رهبران جوان اما مجرب حماس تا كنون بسيار مثبت و عقلاني بوده است. آنان با آگاهي از نقاط ضعف و قوت جهاني شدن و با استفاده از فرصت‌هاي موجود براي تبيين ديدگاه‌هاي خود و رفع سوء ظن‌ها، در عين حفظ مواضع خود گام‌هاي بزرگي برداشته‌اند. درج مقاله‌هاي جداگانه در گاردين، واشنگتن پست، نيوزويك توسط رهبران حماس و توضيح مواضع خود به زبان مردم اروپا و آمريكا، و از آن طريق به مردم كشورهاي ديگر اولين ابتكار آنان در جهت بهره برداري از رسانه‌هاي گروهي بين‌المللي بود. مهم‌تر از آن اتخاذ مواضع دموكراتيك و صلح‌طلبانه و طرح شعارهاي روبه آينده و خنثي كننده تبليغات سوء مخالفان بود.

4- رهبران حماس در اين مقالات دفاع از "تكثرگرايي، دموكراسي و حقوق بشر" را سرلوحه دولت خود خوانده‌اند و وعده "حكمراني خوب" را به جهانيان داده‌اند. آنان تلاش مي‌كنند توجه خوانندگان مقالات را به توسعه‌طلبي رژيم اسرائيل، آوارگي چند ميليون فلسطيني و اسارت نزديك به ده هزار زنداني سياسي فلسطيني جلب كنند و بدون آنكه موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسند يا مقاومت مسلحانه را منتفي بخوانند، از امكان آتش بس دراز مدت با رژيم اسرائيل سخن گفته‌اند تا طرفداري آنان از "صلح" در منطقه معنا يابد.

5- اعلان عدم تحميل احكام شريعت به مردم فلسطين نيز يكي ديگر از اقدام‌هاي خنثي كننده تبليغات سوء مخالفان بوده است. رهبران حماس، همچون اعضا، به مسلمان بودن خود مفتخرند، اما مجبور كردن آن دسته از فلسطيني‌ها را كه مانند ايشان فكر و زندگي نمي‌كنند، به رعايت سبك خاصي از زندگي صحيح ندانسته‌اند.

6- به رسميت نشناختن اسرائيل معناي كاملا روشني دارد. اين رژيم از نظر حماس مشروع نيست. اما نتيجه منطقي تا مشروع بودن يك نظام سياسي، طرح شعار نابودي آن در هر شرايطي نيست. بر همين اساس رهبران حماس نه تنها شعار "نابودي اسرائيل" يا "محو آن رژيم از نقشه جهان" را سر نداده‌اند، بلكه بعضا تصريح كرده‌اند با طرح اين شعارها موافق نيستند. در عوض آنان بر حقوق مردم (عقب‌نشيني اسرائيل از سرزمين‌هاي اشغال 1967، بازگشت ميليون‌ها آواره به فلسطين و آزادي زندانيان سياسي) تاكيد كرده و از جهانيان خواسته‌اند رژيم اسرائيل را مجبور كنند، دست از توسعه طلبي و ترور مخالفان و ... بردارد تا "آتش بس دراز مدت" كه به تعبير شيخ احمد ياسين مي‌تواند تا نسل آينده تداوم يابد، در منطقه مستقر شود.

7- سفر رهبران حماس به كشورهاي گوناگون و توضيح منطقي ديدگاه‌هاي آن حزب اسلامي براي مقامات، رسانه‌ها و مردم آن كشورها، در كنار تلاش براي تشكيل دولت وحدت ملي، استفاده از تصاوير چهره‌هاي مورد احترام فلسطيني‌ها (ياسر عرفات، فتحي شقاقي و ... كه عضو حماس نيستند) در مصاحبه‌ها و طرح انتظارات معقول از دول مختلف در آمريكا، اروپا، جهان اسلام و نيز از سازمان‌هاي بين المللي از ديگر اقدام‌هاي مثبت حماس در ماه گذشته است. در يك كلام براي حماس حل مشكلات مردم فلسطين اولويت دارد. بنابراين همه اهرم‌ها را براي رسيدن به اين هدف به خدمت گرفته‌اند. اميدوارم اين روند ادامه يابد و اقتدارگراهاي ايران نيز روش حماس را در پيش ‌گيرند كه به گفته يكي از رهبرانش، جنبشي اصلاح ‌طلبانه در خدمت مردم فلسطين و صلح در منطقه است.(عنوان مطلب، مانند همیشه از پیک نت است!)