ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  از آنسوی مرز
دو تلويزيون ماهواره‌ای
برای كردها و آذری‌های ايران
 
 
 
 

 

درحاليكه هنوز بحث بر سر راه افتاده و يا راه نيفتادن تلويزيون ماهواره‌ای "صبا" در داخل كشور ادامه دارد، يك شبكه تلويزيون ماهواره‌ای برای كردهای ايران كار خود را بزودی آغاز خواهد كرد و يك تلويزيون ماهواره‌ای نيز به زبان آذربايجانی پخش برنامه‌های خود را فعلا برای دو ساعت در روز آغاز كرد. مركز اين دو تلويزيون در كردستان عراق و درخاك جمهوری آذربايجان است و اخبار ايران وجهان را با سمت گيری تقويت ناسيوناليسم كردی و آذری، همراه با برنامه‌های ديگر پخش می‌كند.

لوگوی كانال تلويزيون ماهواره‌ای كردی Rojhelat نام دارد و توسط ماهواره Hotbird برنامه پخش می‌كند. اين تلويزيون اولين كانال ماهواره‌ای كردستان ايران خواهد بود و گفته می‌شود حزب كومه له كردستان ايران است مديريت آن را برعهده دارد، اما رضا كعبی عضو دفتر سياسی اين حزب تلويزيون Rojhelat را صرفا يك تلويزيون حزبی ندانسته و آنرا متعلق به جنبش كردستان و ارگانی فراگير اعلام كرد. گفته ميشود در شهر‌های كردستان ايران مردم با ابراز خوشحالی و با پخش شيرينی ميان خود راه اندازی كانال تلويزيونی جديد را به همديگر تبريك می‌گويند. با نگاهی به سياست‌های دو دهه گذشته جمهوری اسلامی در كردستان ايران و خاطرات تلخ مردم كردستان در اوايل انقلاب از جنگ كردستان عكس العمل مردم در پشتيبانی از اين تلويزيون كاملا طبيعی است. اين تلويزيون قرار است به دو زبان كردی و فارسی روی فركانس:12207، سمبل ريت: 27500، پلاريزاسيون:Horizental، FEC:3/4برنامه پخش كند.

تلويزيون آذربايجان كه گفته می‌شود راديو تلويزيون فارسی امريكا در پشت آن قرار دارند، فعلا دو گوينده ثابت دارد كه مسلط به زبان آذربايجانی هستند.

 همزمان با اين اخبار، "بهاء‌الدين ادب" نماينده دوره پنجم و ششم مجلس شكل گيری تشكلی را بنام "جبهه متحد كرد" اعلام كرد. وی در يك مصاحبه "حفظ يكپارچگی ايران" را از اهداف اصلی جبهه متحد كرد اعلام كرد. ظاهرا كسانی به چاره جوئی برخاسته اند، اما همه شواهد نشان دهنده ‌بی‌حاصل بودن اين تكاپوهای خام انديشانه است. محورانديشی حكومت مركزی و پافشاری روی تحميل قوانين تشيع و حتی انتصاب مقامات غير كرد و غير آذری برای اين دو منطقه، محروم بودن اهل سنت ايران از قرار گرفتن در تركيب هيات رئيسه مجلس و دهها و دهها غفلت 27 ساله، می‌رود تا زمينه‌های تازه جداسری‌ها را تقويت كند.