ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  چاقوی اتمی
با دسته

غیرسیاسی
و.احمد شیرزاد
 
 
 
 

 

همانطور که مطلعید آقای علی لاریجانی چندی است که ما را از اظهار نظر درباره مسائل هسته ای کشور منع کرده است. البته به این صراحت چیزی نفرمودند اما همین که در جلسه مدیران مسئول مطبوعات ایشان اظهار داشته بود که فلانی (یعنی بنده) از جریان امور مطلع نیست و همین طوری یک چیزهایی می‌گوید، شست ما خبردار شد که ممکن است یک جورهایی تلاش کنند "ما را از حقایق امور مطلع کنند". البته نه فکر کنید که بنده از آقای لاریجانی حساب می‌برم و از حرف ایشان جا می‌زنم. ابداً این طور نیست. واقعیت این است که نامبرده دوستانی دارد که خوب, علی القاعده هر آدم عاقلی باید از آنها حساب ببرد. چرا که اگر آنها تلاش کنند به نحوی شرایط را برای "درک بهتر حقیقت" و "بازنگری اعمال و رفتار گذشته" برای کسی فراهم کنند چه بسا این کار مدتی به طول بینجامد و وقت آن بزرگواران را تلف کند. البته ممکن است بعد از آن آگاهی ویژه, حسرت دل ما بر آید و به عنوان کارشناس عالیرتبه هسته ای در میزگرد تلویزیونی دعوت شویم. به هر حال ما از همین ابتدا رگ خودمان را زدیم که اصلاً کار به آنجا نکشد.

اما حال که ما در باب انرژی هسته ای فعلاً ممنوع الکلام هستیم, و از این بابت در یکی دو هفته اخیر مکرراً از خبرنگارها عذرخواهی کرده ایم، اما خوشبختانه کسی تاکنون ما را از اظهار نظر راجع به سایر مسایل و موضوع‌های استراتژیک باز نداشته است. به همین دلیل با توجه به اینکه هیچ پروتکلی ممنوعیتی وضع نکرده است, امروز می‌خواهم خیلی مختصر در مورد فناوری "چاقوسازی" چند نکته عرض کنم.

همان طور که می‌دانید "چاقو" هم دارای کاربردهای صلح آمیز, نظیر پیازپوست کندن, خیار پوست کندن, خربزه قاچ کردن, گوشت تکه کردن, گردو شکستن (البته گردوی تازه), گوسفند سربریدن و دهها کاربرد بشردوستانه دیگر است و هم دارای کاربردهای دعوایی, جنگی و ضد بشری از جمله شکم حریف را سفره کردن, قتل زنجیره ای انجام دادن, سر بریدن, هواپیما ربودن و آن را به ساختمان کوبیدن و امثال این کارهای بد است.

حقیر خبر ندارم که آیا پروتکل‌های مشخصی در ارتباط با کنترل برنامه‌های تولید چاقو توسط مجامع جهانی به تصویب رسیده است یا نه، ولی اجمالاً می‌دانم که فناوری چاقوسازی از سه سطح معین در دنیا برخوردار است:

1- سطح اول, تولید چاقوهای بدون دسته است. در این سطح از فناوری, طرف فکر می‌کند تخم دو زرده کرده است. در تمام محله چو می‌پیچد که فلانی آدم خطرناکی است چون به فناوری تولید چاقو دست پیدا کرده است. این سر و صداها برای خود شخص نیز خوشایند است. با خودش فکر می‌کند ما چقدر مهم شده ایم, همه از ما به وحشت افتاده اند. قابل ذکر است که چاقوی بدون دسته چیز خطرناکی است اما بیشتر برای کسی که آن را دستش می‌گیرد. با چاقوی‌بی‌دسته نه می‌شود چاقوکشی کرد, نه می‌توان وسط گذر نسق گرفت و نه حتی می‌توان پیاز پوست کند. پس چنین چاقویی به چه کار می‌آید, بعداً می‌گویم.

2- سطح دوم, تولید چاقوی دسته دار, ضامن دار, مجهز به پنجه بوکس, قابل کنترل, تیز, زهرآگین و خلاصه پدر در بیار است. دارندگان این سطح از فناوری اتفاقاً خیلی مؤدب می‌شوند, سرگذر داد و بیداد نمی کنند, پاشنه کفش را نمی خوابانند, پیراهنشان کاملاً توی شلوار است, کت و شلوار اتو کشیده تن شان می‌کنند, ادکلن می‌زنند, مثل آدم حسابی‌ها حرفهای قلنبه سلنبه می‌زنند, وقت و‌بی‌وقت چاقویشان را به رخ مردم نمی کشند, از تیزی و کشندگی چاقوی همدیگر خوب خبر دارند و برای همین حواسشان را جمع می‌کنند دعوای چاقویی راه نیاندازند, برای هم کلاس می‌گذارند و کسوت نگه می‌دارند, عضو شورای محل می‌شوند تا به جای نشان دادن برق چاقو با حکم شورا حرفشان را پیش ببرند و ...

3- سطح سوم از فناوری تولید چاقو مربوط است به تولید انواع چاقوهای آشپزخانه, میوه خوری, غذاخوری و امثال آن برای کندن پوست پیاز, بریدن هندوانه, پاک کردن گوشت, تمیز کردن مرغ و ماهی, تراشیدن کدو و هویج و خلاصه صدها استفاده دیگر. این چاقوها در انواع اره ای, صاف, لیزری, استیل, تیغه بلند, تیغه کوتاه, دسته فلزی, دسته چوبی, قابل تیز کردن, دارای ایمنی, ساطوری, تیغه باریک, تیغه پن, زنگ نزن, تا شو, سری میوه خوری, سری غذاخوری, سری آشپزخانه و انواع مختلف دیگر با مارک‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شود. صاحبان این فناوری جایی نسق نمی گیرند و از چاقوسازی دنبال کسب قدرت و نفوذ در محله نیستند, اما تا دلتان بخواهد پول به جیب می‌زنند. این جماعت برای آنکه دکان شان تخته نشود حواسشان را جمع می‌کنند که گوشه و کنار کارخانه کسی به جای چاقوی آشپزخانه چاقوی دعوا درست نکند. ویا اگر هم کرد، طوری باشد که به این سادگی گندش در نیاید.

بحث به درازا کشید. نیاز نیست توضیح دهم که هر کدام از این سه سطح از فناوری چاقو به چه کار می‌آید. اما به طور خلاصه می‌توان گفت:

سطح اول مناسب است برای آنکه دمار از روزگار آدم برآورند. با سطح دوم می‌شود دمار از روزگار دیگران برآورد و با سطح سوم ممکن است گرهی از کار مردم باز شود و پولی هم نصیب صاحب صنعت گردد!

هر نوع تفسیر و برداشت سیاسی از این مطالب ممنوع است. ضمناً به هیچ سؤالی در مورد اینکه ما از چه سطحی از فناوری چاقو بهره مندیم پاسخ نمی دهم.