ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه علاء الدین بروجردی در تهران
سقوط هواپیماها را ببینید!
بودجه نظامی ج. ا باید اضافه شود
البرادعی فریب خبرنگار را خورد!
ما طرح انتقال سوخت اتمی به روسیه را رد نکرده ایم، اگر نه با روس‌ها بر سر آن مذاکره نمی کردیم. این مذاکرات ادامه دارد.

 
 
 
 
 

 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم، درباره مصاحبه مهم رئیس سازمان انرژی اتمی ایران "البرادعی" که طی آن هرگونه اعتماد اتمی به ایران را رد کرد، یک گفتگوی خبری کرد. استدلال‌های او در باره سئوال خبرنگار و پاسخ البرادعی را دشوار بتوان تصور کرد خود او نیز که در وزارت خارجه و در کادر دیپلماتیک آن بوده قبول داشته باشد، چه رسد به محافل بین المللی. این نوع استدلال‌ها که به تعارف و من بیمرم تو بمیری ایرانی‌ها شباهت دارد تا به دیپلماسی قطعا با هدف مصرف داخلی طرح شده، اما بهرحال دانستنی و خواندنی است تا بدانیم کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم در مقایسه با همین کمیسیون در مجلس ششم در چه سطحی قرار گرفته و چه كسانی جانشین امثال محسن آرمین و محسن میردامادی شده اند.

«... اظهارات البرادعی، متناقض با صحبت‌های قبلی‌ وی در نوامبر 2004 است که رسما عدم انحراف ایران را از مقررات آژانس را اعلام کرده بود. این اظهارات هم‌چنین با مجموعه شرح وظایف خود آژانس که باید بررسی‌ها را از ابعاد فنی و حقوقی انجام دهد، متناقض بود.

صحبت‌های اخیر البرادعی کاملا سیاسی بود و متاثر از سوال کننده‌ای بود که با طرح این سوال‌ها پاسخ‌های سیاسی دریافت کرده بود!

بروجردی در باره پیشنهاد روسیه برای انتقال سوخت اتمی ایران در خاک این کشور که در ابتدای طرح آن بارها از سوی مقامات مختلف دولت کنونی و شورای عالی امنیت رد شد، گفت:

وقتی ما می‌پذیریم مذاکره کنیم و با روس‌ها مذاکره کردیم و توافق کردیم که دور بعدی مذاکرات را هم انجام دهیم و انجام خواهد شد به این معناست که رد نکرده‌ایم. اگر ما طرح روسیه را رد می‌کردیم، طبیعتا دور بعدی برای مذاکرات مورد توافق قرار نمی‌گرفت. بنابراین طرح روسیه قابل مذاکره است و با توجه به این‌که قطعا در مذاکره باید توجه به نظرات طرفین مذاکره کننده صورت بگیرد، امیدواریم با روس‌ها در آینده در مقابل توافق متقابل، بتوانیم در هر دو جا هم در ایران و هم در روسیه کار مشترک را در زمینه‌ی غنی‌سازی اورانیوم با روسیه انجام دهند.

در بخش دیگری از این مصاحبه که مانند همه مصاحبه‌های مقامات جمهوری اسلامی به خطبه‌های نماز جمعه می‌ماند و اصل ماجرا لابلای کلی بافی‌ها، تعارف‌ها و حاشیه پردازی‌ها گم می‌شود، بروجردی در باره دلیل افزایش بودجه نظامی جمهوری اسلامی و ارتباط آن با احتمال حمله نظامی به ایران گفت:

جدا از بحث تحمل آمریکا در سال 85، اصولا برای دفاع از کشور باید بودجه‌ای وجود داشته باشد تا ابزار آلات مورد نیاز تهیه شود. فرسودگی و مشکلات پروازهای نظامی و غیر نظامی مشهود است. مجموعه‌ اینها نیازمند امکانات مالی است. بودجه‌ نظامی ما باید افزایش یابد.