ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  دکتر معین:
عدالت، عدالت گفتن
هرگز نان و آب نمی شود
 
 
 
 

 

در همایش "ادوار انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي" دكتر معين وزیر علوم در کابینه خاتمی و کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم طی سخنان کوتاهی درباره حقوق بشر و عدالت اجتماعی در ایران گفت:

عدالتي كه ما به آن معتقد هستيم، اعم از عدالت سياسي است كه خود شئون مختلفي دارد. وقتي از عدالت سياسي ياد مي‌كنيم يكي از مهمترين حقوق اساسي انسان كه حق تعيين سرنوشت است در اين عدالت به رسميت شناخته مي‌شود. حق انتخاب، هم انتخاب كردن و هم انتخاب شدن و حق برخورداري از يك انتخاب سالم و آزاد و قانونمند و رقابتي، يعني حق برخورداري از آزادي انديشه، قلم و بيان و ساير آزادي‌هاي سياسي از نوع اجتماعات و . . .

عدالت اقتصادي يعني اينكه جامعه دو قطبي نباشد؛ يك چهارم جمعيت ما از مشكلات روحي، رواني، اجتماعي و اعتياد رنج مي‌برند و زير خط فقر زندگي مي‌كنند. عدالت بايد اعم از عدالت اجتماعي، سياسي، اقتصادي، تبيين و ريز شود. اينكه تنها شعار عدالت دهيم شعاري تو خالي است، چيزي حاصل نمي‌شود. حتي مهمترين اصل قانون اساسي ما كه معطوف به مسأله‌ عدالت است بر زمين مانده، تنها شعارش را داده و رقيبت را متهم كرديد كه شما غربي و غربزده هستيد! نه خير شما فعلا فقط شعارش را داديد، عمل نكرديد. عدالت ابعاد وسيعي دارد، عدالت قومي، مذهبي، جنسي و غيره.  اينها اركان اصلي دموكراسي است.

چرا دستاوردهاي ارزنده‌ بشري را كه خودمان به عنوان ايران و تمدن ايراني نقش مهمي در آن داشته‌ايم زير سئوال مي‌بريم؟ مگر ما انسان نيستيم، ما هم نقش اساسي در حقوق بشر و دموكراسي داشتيم، اگر آن را زير سئوال ببريم هويت خودمان را زير سئوال برده‌ايم.

دکتر معین در باره وضع پراکنده امروز دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی نیز گفت:

بايد ريشه‌يابي كنيم كه چرا از نظر تشكيلاتي به جاي اينكه تحكيم وحدت داشته باشيم، تشتت وحدت داريم .